• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32659
+
-

وقتی چرخ‌ها درست نمی‌چرخند

شرایط بد اقتصادی، کم بودن دستمزد و گرانی لوازم یدکی از دلایل اعتراض کامیون‌داران است

اقتصادی
وقتی چرخ‌ها درست نمی‌چرخند

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:

اعتراض کامیون‌داران و خودداری آنها از حمل بار داستان یک شهر و برای اولین بار نیست که تکرار می‌شود. در یک سال گذشته، این صنف در استان‌های مختلف و نیز در البرز چند بار برای رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولان، مبنی بر سختی شرایط کار و نابسامانی اقتصادی، این اعتراض را تکرار کرده‌اند. کم بودن دستمزد، گرانی لاستیک، روغن موتور و ... از دلایلی است که از جانب کامیون‌داران عنوان می‌شود، اما برخی افراد با استفاده از زور و برای همسو کردن دیگران، دست به اقدامات غیراخلاقی زده‌اند و با حمل نکردن بار و محصولات غذایی و خوراکی و در نتیجه گرانی بیشتر کالاها بر وخامت اوضاع می‌افزایند. در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر دستگیری 7 نفر از کسانی که با تعرض به کامیون‌های باری، باعث ایجاد تنش و ناامنی شده بودند، منتشر شد. آنچه مسلم است شرایط اقتصادی کنونی همه مردم را با و مشکلات زیادی مواجه کرده است، اما اعتراض‌های خشونت‌بار و آسیب به مردم و اموال آنها چاره کار نیست.


درد‌ِدل یک راننده کامیون

یکی از راننده‌های کامیون در کرج با اشاره به اینکه کرایه‌های بار در 3 سال اخیر متناسب با گرانی افزایش نداشته است، می‌گوید: در یک ماه گذشته، قیمت لاستیک حدود 50 درصد افزایش داشته و قیمت هر جفت لاستیک 9 میلیون تومان شده است.«محمد کریمی» با بیان اینکه بارها برای رسیدگی به اوضاع و حقوق کامیون‌داران به دستگاه‌های متولی مراجعه کرده‌ایم، می‌افزاید: امسال 20 درصد به کرایه‌ها اضافه شده‌، اما تورم و گرانی چند برابر کرایه افزایش یافته است.

کریمی می‌گوید: برخی کامیون‌داران علاوه بر اینکه ماشین‌های خود را می‌خوابانند و کار نمی‌کنند، سد راه دیگر رانندگان می‌شوند و به کامیون‌های دیگر و حتی اتوبوس‌ها آسیب می‌زنند و بر این تصورند که با زورگویی و همسو کردن دیگران در این راه شرایط بهتر می‌شود و البته در این بین ظاهرا برخی معترضان از صنف کامیون‌داران نیستند و به قصد ایجاد تنش در جامعه، دست به تخریب ماشین‌های سنگین می‌زنند.
این راننده کامیون اضافه می‌کند: ما هم از شرایط فعلی ناراضی و در سختی هستیم اما مانند مردم دیگر زندگی می‌کنیم و در شرایطی که قیمت برخی اقلام مثل گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی بالا رفته است اگر حمل‌و‌نقل بار هم انجام نشود، شرایط بدتر از این می‌شود و دود آن به چشم مردم و خود ما می‌رود.


محصولات ما خریداری و جابه‌جا نمی‌شود

یکی از کشاورزان کرجی می‌گوید: به علت اعتصاب کامیون‌داران، محصولات ما خریداری و بارگیری نمی‌شود.
«حجت محمودپور» می‌افزاید: محصول کاهوی من که تا چند روز قبل کیلویی 3 هزار تومان بود، در یک زمین یک هکتاری روی زمین مانده است و حتی با 600 تومان هم آن را حمل نمی‌کنند. دلال‌ها همیشه محصولات ما را  خریداری می‌کردند اما در 2 روز گذشته با هر کدام از آنها که تماس گرفتم، با بیان اینکه کامیون‌ها بار جابه‌جا نمی‌کنند، صیفی ما را خریداری نکردند.
محمودپور می‌گوید: در روزهای گذشته به دلیل خودداری کامیون‌ها از حمل بار، محصولات صیفی بارگیری و حمل نشد و هم کشاورزان ضرر کردند و هم مردم، به دلیل کمبود محصول در بازار، باید با قیمت بیشتری آن را خریداری می‌کردند.


شرایط و امکانات نامساعد حمل بار کشاورزان

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: جهاد کشاورزی شرایط و امکان حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی را ندارد.
«بهرام مداحی» با بیان اینکه شرایط و مشکلات پیش‌آمده برای کشاورزان دغدغه‌ای برای ماست، می‌افزاید: جابه‌جایی محصولات آنها بر عهده نهادهای حمل‌ونقل بار است و ما در این زمینه نمی‌توانیم اقدام کنیم. 


کمبود بار 

رئیس اتحادیه کامیون‌داران کرج با بیان اینکه در البرز مشکلی برای حمل‌و‌نقل وجود ندارد، می‌گوید: مشکل اصلی کامیون‌داران کمبود بار است.
«ناصر کاویانی» با تایید اینکه برخی مشکلات در مورد لاستیک، روغن‌و... برای راننده کامیون‌ها وجود دارد، می‌افزاید: با بررسی و تعامل میان متولیان درخواست کردیم نگاه ویژه و منطقی‌تری به این صنف داشته باشند تا مشکلات آنها برطرف شود، نه اینکه مشکلی برای شهر و استان ایجاد کنند. 
کاویانی بیان می‌کند: کمبود کار باعث شده زندگی این افراد با مشکل مواجه شود و اکنون مشکل اصلی کامیون‌داران میزان بار است که اگر بار تامین باشد، مشکلی برای آنها وجود ندارد.


باربری‌های اینترنتی، آسیبی برای کامیون‌داران

کاویانی با اشاره به گسترش فعالیت باربری‌های اینترنتی و مجازی که بار را با قیمت ارزان‌تر از تعرفه جابه‌جا می‌کنند، می‌گوید: وجود این باربری‌ها باعث ورود آسیب به کامیون‌داران شده است.
کاویانی با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل بار باید بر اساس نرخ مصوب انجام شود، می‌گوید: این باربری‌ها با نرخ پایین‌تر کار را از باربری‌ها گرفته و موجب ایجاد تنش در جامعه شده‌اند و با وجود تلاش‌های زیاد در این مورد و ادعای آنها مبنی بر داشتن مجوزهای کشوری، تاکنون نتوانسته‌ایم جلو این معضل را بگیریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید