• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32657
+
-

کابوس فروچاله‌ها در دشت میناب

فروچاله‌ها در مناطق مختلف میناب افزایش یافته است و خسارت زیادی را به مردم و نخلستان وارد کرده است

منابع
کابوس فروچاله‌ها در دشت میناب

مریم ورشوئی| خبرنگار:

دشت میناب در 100 کیلومتری شمال شرق بندرعباس واقع شده است. این دشت در سال‌های اخیر فرونشست شدیدی را تجربه کرده است. این فرونشست دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل انتقال آب از سد میناب به بندرعباس و چند شهر دیگر هرمزگان بوده است. این در حالی است که حفر چاه‌های غیرمجاز که طبق آمار به 1080 چاه می‌رسد نیز بر این فاجعه تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی برای تامین آب بندرعباس و سدسازی بر روی رودخانه‌های ورودی به این دشت برای تامین آب آشامیدنی مرکز استان به فرونشست بیشتر این دشت دامن زده است؛ زیرا میزان بارندگی در این منطقه در سال‌های اخیر به حدی نبوده است که بتواند برداشت آب را از منابع زیرزمینی جبران کند. 

این فروچاله‌ها در مناطق مختلف میناب افزایش یافته است و خسارت زیادی را به مردم و نخلستان وارد کرده است. به طوری که کشاورزان در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خود شاهد نشست زمین هستند. این موضوع به محصولات آن‌ها خسارت وارد کرده و در برخی نقاط امکان کشت محصول را از بین برده است. این در حالی است که زندگی مردم حدود 30 روستا که در روستاهای اطراف میناب زندگی می‌کنند به کشاورزی وابسته است و زنگ خطر تخلیه روستاها نیز به صدا درآمده است. 


متوقف شدن برداشت‌ها از دشت میناب

نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: آن‌چه از مسئولان می‌خواهیم متوقف شدن برداشت آب از دشت میناب است. تراز آبی این دشت منفی است و بیشتر از این‌که آب به آن وارد شود از آن برداشت می‌کنیم. 
حجت‌الاسلام «سیدمصطفی ذوالقدر» می‌افزاید: در این شرایط کشاورزی و دامداری در منطقه در حال صدمه دیدن است و وزارت نیرو باید به عنوان مهم‌ترین متولی برای جلوگیری از برداشت آب اقدام کند و برنامه‌های خود را ارائه دهد. 
وی خواستار اختصاص حقابه کشاورزان و روستاییان منطقه از آب‌های برداشتی و آب سد میناب می‌شود و ادامه می‌دهد: چاه‌های انتقال آب از دشت میناب به بندرعباس باید خاموش و آب این شهر از سد استقلال و شمیل تأمین شود. 


قطب کشاورزی در حال نابودی

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: میناب زمانی قطب کشاورزی استان هرمزگان و مرکز میوه‌های گرمسیری بود که به علت خشکسالی و بحران آب، 90 درصد از باغ‌های آن نابود شده است. 
ذوالقدر می‌افزاید: بهای آب نیز در روستاها گران است و روستاییانی که به سبب بحران آب، با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، توان پرداخت هزینه آب را ندارند و باید در این زمینه وزارت نیرو اقدام مؤثری انجام دهد. 
وی با اشاره به بحران کم‌آبی در استان هرمزگان می‌گوید: باید برای رفع این مشکل، تدابیری اندیشیده و منابع جایگزین تعیین می‌شد. هرمزگان و استان‌های جنوبی نباید منتظر بارش بمانند. 17 سال خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، دشت میناب را نابود کرده است. 


پلمب چاه‌های غیرمجاز

یک شهروند که دغدغه‌های محیط زیستی نیز دارد، می‌گوید: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی یکی از دلایل به وجود آمدن فروچاله‌هاست. 
 «مهدی احمدی» می‌افزاید: انتقال آب از میناب برای تأمین آب شهر بندرعباس به افزایش فروچاله‌ها دامن زده است. تأمین آب بندرعباس منجر به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی شده است. خط‌‌های انتقالی آب از دشت‌ها و سد استقلال میناب باید قطع شود.  وی ادامه می‌دهد: دشت میناب ظرفیت این تعداد بالای حفر چاه را نداشت و همین موضوع نابودی این دشت را سبب شده است. باید چاه‌های غیرمجاز پلمب شوند و از آب دریا با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی استفاده کرد.


به دنبال تدابیرجدیدی هستیم

 «فریدون همتی»، استاندار هرمزگان، ضمن هشدار نسبت به اتمام ذخیره سد میناب می‌گوید: به علت کاهش ذخایر آب سد استقلال میناب به دنبال تدابیر جدیدی هستیم، اکنون 75 درصد از آب آشامیدنی مورد نیاز شهر بندرعباس از سد شمیل و نیان تأمین می‌شود. همتی می‌افزاید: ساخت آب‌شیرین‌کن بندرعباس هم می‌تواند بخشی از کمبود آب آشامیدنی شهر بندرعباس را جبران کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید