• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32420
+
-

امنیت بالای سرمایه‌گذاری در یزد

معاون استاندار: آمارها نشان دهنده اقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان یزد است

اقتصاد
امنیت بالای سرمایه‌گذاری در یزد

سارا گلابگیریان | یزد- خبرنگار :

 یزد یکی از استان‌های صنعتی و معدنی در کشور است و سخت‌کوشی یزدی‌ها همیشه زبانزد است. در حال حاضر، نه‌تنها یزدی‌ها سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارند، بلکه از دیدگاه فعالان بخش خصوصی به عنوان یکی از 3 استان امن برای سرمایه‌گذاری نیز انتخاب شده‌اند. 3/1 درصد از جمعیت کشور در استان یزد هستند، اما با سخت‌کوشی یزدی‌ها 4 درصد ظرفیت تولید کشور متعلق به یزد است. 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود رتبه سوم را در شاخص‌های پیمایشی امنیت سرمایه‌گذاری به استان یزد اختصاص داده است و به این ترتیب، یزد جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه شناخته شد. این پژوهش در زمستان سال 96 به تفکیک 31 استان کشور انجام شد و در آن از 21 مؤلفه پیمایشی و 17 مؤلفه آماری برای برآورد امنیت سرمایه‌گذاری استفاده شده است.

 فعالان اقتصادی یزدی مشارکت‌کننده در این پیمایش در میان نماگرهای 7گانه شاخص ملی امنیت سرمایه همه نماگرها را خوب و نماگر «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» را بهتر از بقیه ارزیابی کرده‌اند.


سهم یزدی‌ها در اقتصاد کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد درباره امنیت سرمایه‌گذاری در استان می‌گوید: این‌که یزدی‌ها با داشتن 3/1 درصد جمعیت کشور، 4 درصد تولید دارند نشان از اقبال سرمایه‌گذاری و رضایت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان دارد. «علی زینی‌وند» ادامه می‌دهد: در حال حاضر، هیچ مجوزی برای صنایع سنگین و آلاینده صادر نمی‌شود، اما باید فرصت‌های فریزشده استان در حوزه سرمایه‌گذاری شناسایی شود که از جمله آنها می‌توان به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی، صنعت گردشگری و صنایع دانش‌بنیان اشاره کرد. وی تاکید می‌کند: ‌مبنای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما در استان باید هدفمند ‌و مبتنی بر کار کارشناسی باشد و این مهم با اطلاعات شفاف، ‌دقیق و پالایش‌شده امکان‌پذیر است. ‌

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد همچنین خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از افراد سرمایه‌گذار در استان و میزان توانمندی آنها در این حوزه می‌شود و می‌گوید: ‌باید در زمان صادر کردن مجوزها راستی‌آزمایی شود که این سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر توسعه استان است یا خیر و منجر به چه تعداد اشتغال جدید می‌شود.
وی اظهار می‌کند: ‌با شرایط حساسی که استان در مورد آب دارد صنایع آب‌خواه و آلاینده و ناسازگار با محیط ‌زیست به هیچ وجه در استان مجوز نمی‌گیرند و مجوزها به سمت صنایع ‌های‌تک، ‌کم‌آب‌خواه و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هدایت شده و می‌شود.


تحصیل‌کرده‌های بیکار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد می‌گوید: از جمله مباحثی که در مورد اقتصاد استان مطرح است آمار بیکاری است. شغل در استان ایجاد می‌شود، اما بسیاری از فرصت‌های شغلی به افراد غیربومی اختصاص یافته است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ویژه بانوان تحصیل‌کرده استان بیکار هستند.

وی می‌افزاید: همین موضوع سبب شده که بیشترین بیکاران یزد فارغ‌التحصیلان باشند. از این رو، نیاز امروز استان صنایع دانش‌بنیان است تا زمینه به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان فراهم شود. زینی‌وند یکی دیگر از مباحث مطرح‌شده در مورد سرمایه‌گذاری در استان را آب می‌داند و می‌افزاید: نباید با استناد به کم‌آبی، سرمایه‌گذاری در استان را کاهش دهیم. استان یزد همواره خشک و بی‌آب بوده است، اما با سخت‌کوشی یزدی‌ها با این پدیده طبیعی مقابله شد و هنوز هم امکان مقابله برای افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد.


برتری یزدی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز درباره امنیت سرمایه‌گذاری می‌گوید: استان در ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رتبه سوم را در شاخص‌های پیمایشی امنیت سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داد و جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه شناخته شد. «علی نمازی» می‌افزاید: این پژوهش در زمستان سال 96 به تفکیک 31 استان کشور انجام شد و در آن از 21 مولفه پیمایشی و 17 مولفه آماری برای برآورد امنیت سرمایه‌گذاری استفاده شده است.
وی اظهار می‌کند: فعالان اقتصادی یزدی مشارکت‌کننده در این پیمایش در میان نماگرهای 7گانه شاخص ملی امنیت سرمایه همه نماگرها را خوب و نماگر «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» را بهتر از بقیه ارزیابی کرده‌اند.


متغیرهای تاثیرگذار در امنیت سرمایه‌گذاری

 نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در استان یزد می‌گوید: طبق این تحقیق اعلام شده که امنیت سرمایه‌گذاری در شرایطی به طور کامل برقرار می‌شود که متغیرهای اقتصاد کلان، باثبات یا قابل پیش‌بینی و قوانین و مقررات و رویه‌ها و تصمیمات اجرایی، باثبات و برای همه شفاف و مفهوم باشد و بتوان آنها را به طور سهل و موثری اجرا کرد و در صورت ضرورت تغییر، تغییراتشان در زمان معقولی پیش از اجرا به اطلاع ذی‌نفعان برسد.

نمازی تصریح می‌کند: برقراری سلامت اداری، شفافیت اطلاعات موثر بر فعالیت‌های اقتصادی و برابر در دسترس همه شهروندان قرار دادن، مصونیت جان و مال همه شهروندان از تعرض، تعریف دقیق و تضمین حقوق مالکیت برای همه و فرهنگ وفای به عهد و صداقت در مراکز اقتصادی از دیگر مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری است. وی ادامه می‌دهد: همچنین در تامین امنیت سرمایه‌گذاری نهادهای قضایی و انتظامی باید مجهز، سالم و کارآمد باشند و هر گونه استفاده خودسرانه و بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران برای کسی مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مال‌باخته بتوانند با مراجعه به نهادهای قضایی و انتظامی، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوط دریافت کنند. نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان می‌گوید: انتظار می‌رود تهیه و انتشار گزارش‌های فصلی امنیت سرمایه‌گذاری به جلب توجه مسئولان به این عامل مهم در توسعه اقتصادی استان، گفتمان‌سازی برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و ضمانت‌های اجرایی حقوق مالکیت فعالان اقتصادی استان و نیز بهبود عینی و واقعی امنیت اقتصادی و فضای سرمایه‌گذاری در استان کمک کند.


بخش خصوصی توانمند

فعالیت بیش از 3 هزار واحد صنعتی نشان از علاقه یزدی‌ها به تولید دارد. آنها با همه عوامل طبیعی و غیرطبیعی برای نشان دادن قدرت خود در تولید مقابله کرده‌اند. کم‌آبی اولین عامل برای توقف تولید در استان بود، اما یزدی‌ها از دیرباز نشان داده‌اند حتی کم‌آبی هم حریف آنها نمی‌شود و صنایع یکی پس از دیگری در استان شکل گرفتند و جایگاه استان در تولید کشور را ارتقا دادند. بخش خصوصی توانمند، منصف و سخت‌کوش یکی از عوامل اصلی یزدی‌ها در رونق تولید است. آنها تلاش کردند که با سرمایه‌گذاری هم تولید را در استان افزایش دهند و هم اشتغال را.  هرچند شکل‌گیری برخی از صنایع در استان به‌صرفه و صلاح نبود، فرصت‌های تولید و اشتغال بسیاری فراهم کرد، اما الان وقت آن رسیده است که با توجه به محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام شود. صنایع پاک بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری هستند و باید این فرصت‌ها به بخش خصوصی معرفی شوند تا مورد استقبال قرار گیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید