• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32410
+
-

حفظ جان در جاده‌های زنجان

همشهری مشکلات ایمنی و کمبودهای جاده‌های استان را بررسی می‌کند

ایمنی
حفظ جان در جاده‌های زنجان

زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار :


حوادث مرگبار در جاده‌های زنجان در تابستان گذشته نیاز استان به افزایش ایمنی جاده‌ها را گوشزد کرد.
طبق گفته مسئولان راهداری 1670 کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان زنجان وجود دارد که به این آمار باید 4 هزار کیلومتر راه روستایی را نیز افزود. از بین راه‌های اصلی 200 کیلومتر متعلق به آزاد‌راه و 115 کیلومتر مختص بزرگراه است که این رقم به میزان قابل توجهی دارای ایمنی راه و استاندارد هستند.

رئیس پلیس راه استان در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضعیت تصادفات جاده‌ای استان می‌گوید: بیشترین تصادفات در اتوبان زنجان- قزوین که از تردد بالایی برخوردار است، رخ می‌دهد. 
سرهنگ «عباس مظفری» علت بیشتر تصادفات را خواب‌آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه می‌داند و می‌افزاید: به طور میانگین هر روز 6 مورد تصادف در جاده‌های استان به وقوع می‌پیونند که بیشترین آن‌ها جرحی است.

وی با تأکید بر این نکته که در بروز تصادفات عوامل متعددی دخیل هستند، ادامه می‌دهد: ایمن نبودن راه‌ها، استاندارد نبودن جاده‌ها، نبود روشنایی کافی در آن‌ها و استاندارد نبودن خودروها از جمله عواملی هستند که نباید از آن‌ها غافل بود.
رئیس پلیس راه استان سپس به تصادفات در جادهای فرعی و روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشترین تصادفات استان در این محورها رخ می‌دهد.

پراید در صف اول

وی سپس خودرو پراید را در صف اول تصادفی‌ها می‌داند و می‌گوید: 65 درصد از تصادفات مربوط به سواری‌ها، 13 درصد مربوط به وانت‌بارها و 13 درصد نیز متعلق به کامیون‌هاست که 21 درصد از آن‌ها به دلیل واژگونی و 16 درصد به دلیل ناتوانایی در کنترل خودرو مربوط می‌شود.
سرهنگ مظفری سپس به آمارهای 5 ماه گذشته اشاره و اظهار می‌کند: در سال 97، 112 نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند که در مقایسه با آمارهای سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد تصادفات منجر به فوت نیز براساس آمارهای به دست آمده در امسال 79 مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است.
وی در پاسخ به این سوال که اتوبان زنجان- قزوین از روشنایی برخوردار نیست و شما برای حل این مشکل چه گام‌هایی برداشته‌اید؟ می‌گوید: نامه نگاری‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته اما نبود اعتبار همواره بهانه‌ای برای انجام نشدن کار بوده است.


راه‌ها ایمن می‌شوند

به جز خواب‌آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه از سوی رانندگان و استاندارد نبودن خودروها یک عامل دیگر نیز در تصادفات نقش اساسی دارد و آن ایمن نبودن راه‌هاست.
 معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان نیز در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان وجود دارد؟ می‌گوید: هر 3 سال براساس آمارهای تصادفات در مورد نقاط حادثه خیز تجدید نظر می‌شود، این کار را کمیته‌ای متشکل از اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و پلیس راه انجام می‌دهد. اکنون طبق بررسی‌های به عمل آمده 97 نقطه حادثه خیز شناسایی شده که 47 مورد از آن‌ها پر تصادف اعلام شده است.
«جواد یوسفی» سپس به موضوع آشکار‌سازی در جاده‌های حادثه خیز اشاره و اضافه می‌کند: برخی از این نقاط را با کارهایی از قبیل جلب توجه راننده به جلو و پرهیز از رانندگی در هنگام خواب‌آلودگی می‌توان ساماندهی و از بروز تصادف جلوگیری کرد. اما برخی نقاط را باید تعریض و تقاطع‌ها را نیز ساماندهی کرد که نیاز به اعتبارهای میلیاردی است.
وی با اعلام این نکته که در حال حاضر در 8 نقطه حادثه‌خیز کارهای عمرانی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: برای اجرای این پروژه‌ها نیاز به 4 میلیارد تومان است که تاکنون 30 درصد آن محقق شده و برای ادامه کار نیازمند اعتبار بیشتری هستیم.
یوسفی با اشاره به این نکته که محدودیت اعتبارات موجب می‌شود پروژه‌ها در موعد مقرر به پایان نرسد، می‌افزاید: با این حال امیدواریم تا یک سال آینده برخی از آن‌ها را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر نیز پروژه‌های عملیاتی در آزاد راه زنجان- تبریز، ورودی و خروجی ماهنشان به تبریز، محور زنجان و ابهر در حال اجراست.

ایمن سازی نقاط حادثه خیز

«جواد یوسفی» معاون راهداری می‌گوید: چند نقطه حادثه‌خیز در استان ایمن شده است. وی ادامه می‌دهد: سه راه طارم، پل قره بلاغ به عمید آباد، ورودی صائن قلعه، پل ورودی خرم‌دره از کمربندی، پل ورودی ابهر از کمربندی ، تقاطع نورین ، تقاطع سجاس در محور سلطانیه به قیدار به پایان رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آیا می‌توان امیدوار بود که این پروژه‌ها در موعد مقرر به پایان برسد؟ می‌گوید: به طور حتم این وضعیت در کارهای عمرانی تاثیرگذار خواهد بود و باید منتظر ماند و دید چه میزان اعتبار برای اتمام آن‌ها نیاز خواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید