• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32324
+
-

خسارت میلیاردی آنفلوانزای پرندگان

گپ
خسارت میلیاردی آنفلوانزای پرندگان

نسیم زمانی|‌ اصفهان- خبرنگار:

تقریبا حدود 3 سال می‌شود که آنفلوانزای پرندگان به مرغداری‌های صنعتی کشور ما راه یافته است. البته این ویروس که توسط پرندگان مهاجر وارد کشور می‌شود و از طریق حیات وحش به طیور منتقل می‌شود، مربوط به امسال و پارسال نیست و مرغ‌های بومی و روستایی تقریبا پاییز هر سال با این ویروس مواجه می‌شوند، اما در سال‌های اخیر این ویروس با راه‌یابی به مرغداری‌ها خسارات فراوانی زده است، تا جایی که سال گذشته از خسارت 2 هزار میلیارد تومان به این صنعت صحبت می‌شد که قطعا بخشی از آن قابل جبران نیست. در این باره با «حمیدرضا قلمکاری‌» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط ‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

  رقم تقریبی خسارات وارده به استان به علت آنفلوانزای پرندگان چه میزان بوده است؟

آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد استان اصفهان در سال گذشته خسارت وارد کرده است.

  برای مقابله با این چالش چه باید کرد؟

برای پیشگیری و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان نیاز به یک روایت مشترک داریم. تعامل و هم‌افزایی در کنار یک هدف مشترک و داشتن یک راهبرد مناسب می‌تواند از بروز مجدد ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان جلوگیری و خسارات ناشی از آن را کاهش دهد. گفتنی است که با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اتاق بازرگانی می‌توان چالش‌ها، معضلات و راهکارهای مدیریت این بیماری را در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری کرد.

  کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در این زمینه چه نقشی دارد؟

کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق بازرگانی اصفهان به دلیل ارتباط عمیق با دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان دام‌پزشکی و جهاد کشاورزی، می‌تواند کانونی برای تجمیع آرا و نظرات همه‌ نهادهای درگیر با آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید