• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32370
+
-

بررسی برنامه‌های شهرداری تهران در شورا آغاز شد

صبح دیروز نودمین جلسه شورای شهر تهران در خیابان بهشت برگزار شد

 نودمین جلسه شورای شهر تهران صبح دیروز در شرایطی برگزار شد که طرح یک فوریت وحدت رویه در رسیدگی و برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه سالانه شهرداری در شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید.همچنین یکی از دستورات جلسات مهم دیروز شورا به اصلاح مصوبه تعیین وظایف شورای فنی اختصاص داشت که بررسی آن وقت زیادی را به خود اختصاص داد.

به گزارش همشهری، در ابتدای جلسه رئیس شورای شهر تهران به سبب فرارسیدن روز آتش‌نشان، گفت: «با توجه به آنکه بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهری در کمیسیون‌های شورا آغاز می‌شود و سیستم آتش‌نشانی و بسیاری از زیرساخت‌های مدیریت شهری از کمبود منابع رنج می‌برند، لازم است در مورد چگونگی ساختار تامین مالی شهرداری نکاتی درنظر گرفته شود. خوشبختانه برای آتش‌نشانی نردبان‌های بلندی خریداری و در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار گرفته که برای مبازره با آتش در طبقات بالا یکی از ضروریات شهر تهران بود.» زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست نیز در نطقی گفت: «با وجود آنکه معتقدیم هیچ کلامی یارای سپاس از ایثارگری‌های آتش‌نشانان را ندارد، روز هفتم مهر، روز آتش‌نشانی را تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره 58شهید هویت‌بخش فرهنگ خدمت و ایمنی و همچنین جانباختگان ایثارگر حادثه پلاسکو و سایر آتش‌نشان‌های فداکار را که در لحظات بحرانی ناجی شهروندان عزیز هستند، گرامی می‌دارم.»  در ادامه جلسه محسن هاشمی در تشریح چگونگی تامین منابع مالی شهرداری، پایدار و متوازن بودن را 2 ویژگی مهم دانست که باید در ساختار تامین مالی مدیریت شهری تثبیت شوند .منابع پایدار به منابعی مالی گفته می‌شود که از جنس واگذاری‌ دارایی‌ها و سرمایه‌ها یا فروش فضاهای شهری که یک‌بار مصرف هستند، نبوده و قابل تجدید و استفاده است. او یادآور شد: «منابع مدیریت شهری علاوه بر پایدار بودن، باید متوازن نیز باشند؛ بدین معنا که ما نمی‌توانیم بار هزینه‌های اداره شهر را کلا بر دوش یک گروه از منابع، حتی منابع پایدار قرار دهیم. نتیجه نامتوازن بودن منابع، عدم‌تعادل بین هزینه‌ها و منابع و کسری بودجه و در نهایت تعطیل شدن بخشی از وظایف مدیریت شهری است.»

پس از آن مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر پیشنهاد رویه رسیدگی به بررسی برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه سالانه شهرداری در شورا را مطرح کرد که یک فوریت آن به تصویب رسید. سپس رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل پشت تریبون صحن قرار گرفت و  9پیشنهاد برای افزایش درآمدهای شهرداری ارائه داد. بخشی از پیشنهادهای محمد علیخانی با بازبینی در طرح تفصیلی و ضوابط و مقررات اعطای مجوز ساخت در کلانشهر تهران، ایجاد انگیزه با اعطای مشوق‌هایی به شهروندان برای پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری، برای احیای عوارض بر سوخت‌های فسیلی، پیگیری جدی مطالبات از دولت و نهاد‌های نظامی و بازبینی در ساختار هزینه‌ها و آغاز جنبش کاهش هزینه ارتباط داشت.

یکی از دستورات مهم در جلسه روز گذشته شورا لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین وظایف شورای فنی شهرداری تهران بود. محمد علیخانی در توضیح این دستور گفت: «این لایحه به کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و عمران حمل‌ونقل ارجاع شده بود و پیشنهادهایی که آمده بود مورد بررسی قرار گرفت. در تبصره یکم که بیان شده بود این شورا متشکل از 3 فرد متخصص به پیشنهاد شهردار باشد، اصلاحیه شورا بدین گونه است که شورا متشکل از 5نفر (معاون فنی و عمران شهرداری، یک عضو شورای شهر و 3 نفر متخصص و خبره به پیشنهاد شهرداری و تأیید شورای شهر) باشد. دبیرخانه این شورا نیز بر‌عهده دفتر نظام فنی و اجرایی باشد.» در ادامه جلسه درخصوص حضور معاون فنی و عمرانی شهردار و نیز حضور یکی از اعضای شورا بحث و گفت‌و‌گو صورت گرفت. ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: «با 5نفر شدن اعضای این شورا امکان تشکیل جلسات روند مناسبت‌تری به‌خود خواهد گرفت. از طرفی هم عضویت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این شورا می‌تواند مفید باشد.» پس از آن، سیدمحمود میرلوحی پیشنهاد بازگشت این لایحه را به کمیسیون داد. 

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اما تأکید کرد: «برای موضوعی که کاملا مشخص است نباید وقت گذاشته شود. موقعی که کمیسیون مشترک گزارش داده شده و دستگاه اجرایی نیز هم نظر است، برگشت آن اقدامی نادرست است.» این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که مورد موافقت اعضای شورا قرار نگرفت و رأی نیاورد.

 محسن هاشمی نیز پیشنهاد داد اعضای شورای فنی همان 3 نفر متخصص باشند که این پیشنهاد نیز رأی نیاورد. در ادامه این لایحه یعنی تشکیل شورا با 5نفر به تصویب رسید. سیدحسن رسولی، عضو شورای شهر در این رابطه گفت: «این جمع 5نفره راسا به‌عنوان یک مرجع ذیصلاح می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.» در عین حال، به پیشنهاد احمد مسجدجامعی مقرر شد این شورا گزارش 6ماهه به شورای شهر ارائه کند که با اجماع به تصویب رسید.

لایحه معرفی 2 نفر از کارکنان شهرداری تهران به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب در واحدهای تابعه شهرداری تهران یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز بود. بدین‌ترتیب با بررسی‌های لازم مهشید رضاییان به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب شرکت سرمایه‌گذاری شهر و علی بیات به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب شرکت شهر سالم انتخاب شدند.

همچنین بررسی لایحه شهرداری درخصوص الحاق 3تبصره به ماده چهارم مصوبه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در دستور قرار گرفت و در نهایت این دستور بدون داشتن مخالف هم در کلیات و هم در جزئیات به تصویب اعضای شورا رسید.

 مشکل شهرداری با بانک‌هاست

رئیس شورای شهر تهران بعد از نودمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد. محسن هاشمی ابتدا با اشاره به مصوبات جلسه صبح یکشنبه گفت: «امروز (دیروز) توانستیم تعدادی از بندها‌ی‌ صورتجلسه‌ را بررسی‌ کنیم که نخستین بند مربوط به تردد آژانس‌ها و وانت‌بارها‌ و دومین‌ بند هم مربوط به شورای فنی شهرداری تهران و شوراهای معماری مناطق بود که توسط اعضای شورای شهر بررسی‌ شد و همه موارد به تصویب‌ رسید.» هاشمی در مورد از دست دادن فرصت انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری گفت: «مشکل شهرداری با بانک‌هاست؛ چراکه به‌دلیل حجم بدهی زیاد، بانک‌ها از انتشار اوراق شهرداری پرهیز می‌کنند زیرا می‌ترسند پولشان برنگردد یا می‌گویند بیایید بدهی‌هایتان را تعیین‌تکلیف کنید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید