• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32322
+
-

چرخ لنگ سرویس مدارس

5 هزار خودرو دانش‌آموزان کرمانشاهی و ۲هزار و ۲۶۹ خودرو دانش‌آموزان کردستانی را ‌جابه‌جا می‌کنند

مدارس
چرخ لنگ سرویس مدارس

فرحناز چراغی- روح‌الله زرین  | خبرنگار:

این روزها که مدرسه‌ها آغاز به کار کرده اند، اغلب پدر و مادرها به فکر سرویس رفت و برگشت فرزندانشان هستند. نوع سرویس مدرسه، نرخ آن، امنیت، ایمنی خودروها، صلاحیت رانندگان و… همه و همه دغدغه والدین در انتخاب سرویس مدرسه است. این دغدغه در شهرهای سنندج و کرمانشاه بیشتر دیده می‌شود.

والدین یک دانش‌آموز کرمانشاهی که در حال رساندن فرزندش به مدرسه کوپال یعقوبی است، می‌گوید: هر روز خودم فرزندم را که کلاس دوم ابتدایی است به مدرسه می‌رسانم و بعد سر کارم می‌روم. «چغاکبودی» درباره سرویس‌های مدارس می‌افزاید: سرویس‌ها ضوابط لازم را برای ایاب و ذهاب ندارند. یک مینی‌بوس را بدون توجه به ظرفیت آن پر از دانش‌آموز می‌کنند که ممکن است برای بچه‌ها حادثه‌ای رخ بدهد و دست و پای آنها بشکند.
وی ادامه می‌دهد: تاکسی‌ها و خودروهای شخصی نیز چنین شرایطی دارند. به همین خاطر من هر صبح فرزندم را خودم مدرسه می‌برم. سرویس‌های مدارس بیش از ظرفیت خودرو‌ها دانش‌آموز سوار می‌کنند. بسیاری از این سرویس‌ها از جایی مجوز ندارند و این موضوع نگران‌کننده است. «محمدی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی می‌گوید: از عملکرد سرویس فرزندم راضی هستم.

او در مدرسه «آل آقا» در شهرک متخصصین درس می‌خواند. فقط سرویس فرزندم چون باید به سرویس‌های دیگرش برسد، خیلی زود دنبال فرزندم می‌آید و مجبور می‌شود 7 و 15 دقیقه حاضر شود. 
وی می‌گوید: البته آموزش و پرورش و متولیان امر باید دقت بیشتری در انتخاب سرویس مدارس داشته باشند.  یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان نیز به شلوغی سرویس‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: پدر و مادر در این منطقه به خاطر پایین بودن هزینه‌ها نسبت به جاهای دیگر مجبور می‌شوند فرزندان خود را به این سرویس‌ها بسپارند. 
وی با انتقاد از رفتار برخی راننده‌ها می‌افزاید: نباید تاکسیرانی به چنین افرادی اجازه کار دهد و البته اغلب خودروهای این منطقه از جایی مجوز ندارند و فقط خانواده‌ها با هم جمع می‌شوند، یک سرویس‌می‌گیرند.

  شرایط فعالیت سرویس‌ها

رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه درباره شرایط فعالیت سرویس‌های مدارس می‌گوید: داشتن برگه معاینه فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث، نداشتن نقص فنی و... از جمله نکاتی است که سرویس‌های مدارس باید به آن بی‌توجهی نکنند. خانواده‌ها و اولیای مدارس باید سرویس را از هر لحاظ تایید کنند.  سرهنگ «فضل‌الله شیری »می‌گوید: یکی از شرایط راننده سرویس دانش‌آموزان نداشتن سوءسابقه راننده است. همچنین راننده باید دارای گواهینامه مجاز باشد. 
به گفته وی، سرویس‌هایی که خودرو آنها ون، مینی‌بوس و اتوبوس است برابر مقررات باید در کنار راننده فردی به عنوان مراقب دانش‌آموزان حضور داشته باشد تا سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان توسط آنها صورت گیرد. سرویس‌ها باید دارای برچسب و علائم ممیزه باشند. 

دادستان کرمانشاه نیز با تاکید بر نظارت بر سلامت و صحت رفتار اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان سرویس‌های مدارس می‌گوید: تا حد امکان از رانندگان زن برای فعالیت در دبیرستان‌های دخترانه استفاده شود.  «محمدحسین صادقی» می‌افزاید: برگزاری دوره‌های ماهانه کارآموزی برای رانندگان، توجه به سلامت و ایمنی خودروها و سوار نکردن بیش از ظرفیت مجاز و داشتن بیمه کامل سرنشین از مهم‌ترین مواردی است که سازمان تاکسیرانی کرمانشاه باید به آن دقت کند. 

توصیه به خانواده‌ها 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه نیز بر سنجیده عمل کردن خانواده‌ها در انتخاب سرویس مدارس تاکید می‌کند و می‌گوید: والدین دانش‌آموزان از سرویس‌های متفرقه که بدون مجوز و برچسب سرویس مدارس هستند، استفاده نکنند.  «سجاد سلیمانی» ادامه می‌دهد: والدین از طریق سازمان تاکسیرانی از صلاحیت فردی و خودرویی اطمینان پیدا کنند. وی با بیان این‌که این ثبت‌نام از طریق سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی(سپند) انجام خواهد شد، می‌افزاید: تاکنون حدود 2500 نفر متقاضی سرویس مدارس موفق به ثبت‌نام و تشکیل پرونده در سازمان تاکسیرانی شده‌اند، می‌افزاید: پیش‌بینی این سازمان برای سال تحصیلی 97-98 حدود 5هزار دستگاه خودرو است. این تعداد سرویس کار جابجایی دانش‌آموزان انجام می‌دهند.  

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به خانواده‌ها توصیه کرد: از سرویس‌های شناخته شده که پرونده و سوابق کاری آنها در سازمان تاکسیرانی است، برای جابجایی فرزندان خود استفاده کنند.
وی از والدین خواست از پذیرش سرویس‌های متفرقه و سرویس‌هایی که به واسطه معرفی افراد ناشناس که آنها نیز شناخت کافی از آن ندارند، جدا خودداری کنند.

سلیمانی تاکید می‌کند: سرویس‌های مدارس مورد تایید سازمان تاکسیرانی علاوه بر برچسب دارای کد، شماره و مشخصه‌های ساماندهی شده نیز هستند. متقاضیان حتما باید در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی سپند ثبت‌نام کنند تا بتوانند با دریافت برچسب و کارت سرویس فعالیت کنند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اضافه می‌کند: سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور از تردد سرویس‌هایی که فاقد برچسب سرویس مدرسه هستند جلوگیری خواهند کرد و برابر قانون با آنها برخورد می‌شود. همچنین 40شرکت حمل‌ونقل دانش‌آموزی پس از تاییدیه سازمان تاکسیرانی جهت عقد قرارداد با رانندگان به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند. 

خدمت‌رسانی به دانش‎آموزان

با توجه به افزایش میزان دانش‎آموزان کردستانی در سال تحصیلی پیش ‎رو که به بیش از ۲۸۵ هزار نفر رسیده است، بسیاری از این افراد در مناطقی دور از محل تحصیل خود زندگی می‌کنند. از این رو ضرورت دارد به منظور کاهش بار ترافیکی شهرهای مختلف استان، افزایش ایمنی در جابه‌جایی دانش‌آموز و کاهش هزینه‌ها سرویس‌های استاندارد و قابل کنترل راه‌اندازی شود. 
در این زمینه دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و انجمن اولیا و مربیان تا حدودی توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج می‌گوید: در سال تحصیلی پیش رو ۱۷۰ دستگاه مینی‌بوس در قالب ۸ شرکت مینی‌بوسرانی تحت نظارت این سازمان و ۲۲دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی دانش‎آموزان اختصاص داده شده است.
«شکور صلواتی» می‎افزاید: ۱۵ دستگاه اتوبوس نیز به منظور سرویس‌دهی به دانشجویان دانشگاه آزاد این شهر در نظر گرفته شده است.
وی می‎افزاید: تمام خودروهای مسافربری که به دانش‎آموزان خدمات ارائه می‌دهند. موظف به تعمیرات و سرویس‌دهی خودرو به صورت دوره‎ای هستند. همچنین تمام شرایط بهداشتی و اخلاقی باید توسط راننده رعایت شود.
صلواتی تصریح می‌کند: ۷۰ خودروی تاکسی توسط سازمان تاکسیرانی برای سرویس‌دهی به مدارس اختصاص یافته است. 

نیاز به سرویس در مدارس کردستان 

دبیر کارگروه ساماندهی سرویس مدارس کردستان هم می‌گوید: بر اساس آمار موجود ۶۴۳ مدرسه شهری و روستایی استان برای کاهش ترافیک به سرویس جابه‌جایی دانش‌آموز نیاز دارند. 
«عطاالله احمدی» می‎افزاید: با توجه به میزان دانش‎آموزان استان که شامل ۳۲ هزار و ۱۰۹ نفر است. همچنین ۲هزار و ۲۶۹ دستگاه انواع خودروی مسافری استاندارد برای جابه‌جایی دانش‎آموزان نیاز است. 
وی ادامه می‎دهد: با همکاری راهنمایی و رانندگی استان دفترچه تردد رانندگان سرویس مدارس راه‌اندازی شده است و هر گونه فعالیت و تخلف در آنثبت می‌شود.‌ 

مشکلات سرویس مدارس در سقز

یکی از مدیران مدارس شهر سقز نیز می‌گوید: بسیاری از مدارس این شهر ظرفیت کافی  برای پذیرش دانش‌آموز را ندارند، چراکه هیچ واحد آموزشی در شهرک‌های نوساز و مناطق حاشیه شهر با درنظرگرفتن جمعیت منطقه احداث نشده است‌. «سیروان مصطفوی» ادامه می‎دهد: جمعیت دانش‌آموز مناطق حاشیه این شهر بیشتر از مرکزنشینان است. از این رو ضرورت دارد در این مناطق نیز مدارسی احداث شود.  وی می‎افزاید: به دلیل پراکنده بودن جمعیت دانش‎آموزان سقزی شاهد افزایش کرایه سرویس‌های مدارس توسط آژانس‌های مسافری هستیم‌. به طور میانگین نرخ کرایه از سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. هر دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید حدود ۸۵۰ هزار تومان هزینه سرویس مدارس پرداخت می‌کند. 

مصطفوی تصریح می‌کند: والدین بسیاری از دانش‎آموزان توان پرداخت هزینه سرویس مدارس را ندارند. این مساله موجب شده از خودروهای عمومی استفاده کنند. در نتیجه باعث تاخیر در رسیدن به مدرسه می‌شود. این رویه به افت تحصیلی دانش‎آموزان به دلیل بازماندن از کلاس درس منجر می‌شود. 

افزایش هزینه سرویس مدارس در قروه

یک شهروند قروه‌ای‌هم می‌گوید: 2 دانش‌آموز در پایه سوم و چهارم ابتدایی دارم و ساکن شهرک دانش فرهنگیان این شهر هستم. «صالح شریف‌زاده» ادامه می‎دهد: به دلیل این‌که درشهرک‌های قروه مدرسه وجود ندارد به ناچار هر کدام از فرزندان در یک مدرسه به صورت جداگانه تحصیل می‌کنند‌. این مساله موجب شده سالانه تا ۲ میلیون تومان برای سرویس مدارس پرداخت کنم. 

وی می‎افزاید: بسیاری از مدارس هیچ‌گونه دخالتی در زمینه سرویس‌دهی به دانش‎آموزان ندارند. به ناچار والدین به صورت گروهی سرویس مدارس را تعیین می‌کنند. این مساله موجب عدم کنترل و نظارت بر فعالیت رانندگان می‌شود‌. تخلفاتی مانند سرعت زیاد، کاهش ایمنی، عدم تعمیرات خودرو، افزایش کرایه و ده‌ها نمونه دیگر را به همراه دارد. 
شریف‌زاده تصریح می‌کند: بسیاری از مدارس شاهد و دولتی هزینه سرویس‌دهی به دانش‌آموز را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند. ضرورت دارد این شیوه در مدارس نیمه‌دولتی نیز برای حمایت از والدین دانش‎آموزان اجرا شود. تحقق چنین طرحی نیازمند تشکیل انجمن‌های خصوصی اولیا و مربیان است.


راه‌اندازی سامانه سپند   

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: به منظور نظارت بر ساماندهی سرویس جابه‌جایی دانش‎آموزان استان سامانه هوشمند تحت عنوان «سپند» راه‌اندازی شده است.
«محمد ایوب فیض‌پور» می‎افزاید: رانندگانی که در سامانه سپند مشخصات خودرو و خود را ثبت نکنند، به عنوان متخلف حق سرویس‌دهی به مدارس را ندارند.
وی می‎افزاید: تمام خودروهای سرویس مدارس باید تاییدیه پلیس راهور را داشته باشند‌. همچنین پس از دریافت آرم مسافربری دانش‌آموز مجاز به فعالیتند.
فیض‌پور ادامه می‎دهد: به منظور کاهش خطرات احتمالی یک مراقب از سوی سازمان حمل‌و‌نقل عمومی به آموزش و پرورش معرفی می‌شود. این امر به منظور مراقبت از دانش‎آموزان هنگام عبور از خیابان است. همچنین تمام رانندگان موظف به داشتن گواهینامه پایه ۲ هستند.

وی بیان می‌کند: در سال تحصیلی پیش رو ناحیه یک و ۲ و حومه سنندج نیازمند ۳۶۱ دستگاه خودرو برای جابه‌جایی دانش‎آموزان هستند‌.
فیض‌پور تصریح می‌کند: نرخ کرایه سرویس‌ مدارس نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. این هزینه‌ها توسط شورای شهر و شهرداری تعیین می‌شود و بر اساس بعد مسافت متغیر است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید