• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32321
+
-

رونمایی از سامانه آتش‌نشانی هوایی

سامانه آتش‌نشانی هوایی پیشرفته سنگین در شرکت هواپیماسازی ایران در شاهین‌شهر اصفهان رونمایی شد.
اولین سامانه آتش‌نشانی هوایی به منظور مقابله و مهار آتش‌سوزی‌های گسترده با استفاده از هواپیماهای جت به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است. این سامانه به روش پاششی، تحت فشار و با نصب و تلفیق روی هواپیماهای جت طراحی و ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین رونمایی از سامانه آتش‌نشانی هوایی گفت: این سامانه در صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و در انحصار جمهوری اسلامی است. 
سرتیپ «امیر حاتمی» افزود: در این سامانه پیشرفته حجم انبوهی از آب به گونه‌ای در مخازن تحت فشار در جداره‌ای نازک نگهداری و حمل می‌شود که در طول پرواز و تخلیه سریع آن هیچ تاثیر ناخواسته‌ای از تلاطم سیال و تغییر وزن بر عملیات پرواز هواپیما ندارد و هنگام پاشش سریع و بعد از آن نیز پایداری کامل هواپیما حفظ می‌شود.
وی گفت: این سامانه قابلیت نصب روی هواپیماهای مختلف و سنگین را دارد و می‌توان با استفاده از آن در تمام موقعیت‌های جغرافیایی و آب و هوایی کشور، از منابع طبیعی و محیط‌ زیست کشور هنگام وقوع حریق حفاظت کرد.

وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح همچنین درباره ویژگی‌های سامانه آتش‌نشان هوایی گفت: با استفاده از این سامانه می‌توان افزون بر ۱۸ تن آب را در مدت 5 ثانیه روی مساحت تعیین‌شده با فشار بالا تخلیه و آتش‌های سهمگین را اطفا کرد. در مراسم رونمایی از سامانه آتش‌نشان هوایی پیشرفته سنگین، معاون علمی رئیس جمهوری، رئیس سازمان محیط ‌زیست و رئیس ستاد بحران کشور حضور داشتند. در این مراسم، عملیات پروازی و شبیه‌سازی جت آتش‌نشان و پاشش پرفشار آب روی نقطه فرضی با استفاده از یک فروند هواپیمای توپولف 150 انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید