• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32317
+
-

کاشت درخت، رهایی شهرستان‌های جنوبی بوشهر از آلودگی

27 هکتار از اراضی روستاهای بندو و سهمو در عسلویه جنگل‌کاری شده‌اند

منابع طبیعی
کاشت درخت، رهایی شهرستان‌های جنوبی بوشهر از آلودگی

راضیه بوستانی| بوشهر - خبرنگار:

جنگل‌کاری به منظور کاهش آلایندگی منطقه ویژه پارس جنوبی برای مناطق همجوارش، آبان ماه 96 مورد توجه وزارت نفت و سازمان جنگل‌ها قرار گرفت. بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد اما پس از گذشت حدود یکسال از انعقاد تفاهم‌نامه هنوز اعتباری از سوی منطقه ویژه پارس جنوبی برای این کار تامین نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر درباره تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت نفت در زمینه جنگل‌کاری در شهرستان‌های جنوبی استان به همشهری می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر جنگل‌کاری 1100 هکتار از اراضی 4 شهرستان جنوبی استان شامل کنگان، دیر، جم و عسلویه در آبان ماه 96 بین سازمان جنگل‌ها و وزارت نفت منعقد شده است. اما با وجود جنگل‌کاری 27 هکتار از اراضی دو روستا و با گذشت بیش از یکسال از انعقاد تفاهم نامه هنوز از سوی وزارت نفت تامین اعتبارانجام نشده است.

«سهیل مهاجری» افزود: بر اساس تفاهم صورت گرفته، قرار شد انتخاب مناطق مورد نظر برای جنگل‌کاری توسط اداره کل منابع طبیعی صورت گیرد. براین اساس نقشه‌هایی برای جنگل‌کاری در 4 شهرستان جنوبی استان تهیه و اسناد مناقصه آن نیز آماده شده است. اما متاسفانه تاکنون تامین اعتباری از سوی منطقه ویژه پارس جنوبی که از سوی وزارت نفت نمایندگی تامین اعتبار این پروژه را برعهده دارد، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود 46 هزار هکتار از اراضی در اختیار منطقه ویژه پارس است، تصریح می‌کند: بر اساس تعهدات قانونی که وزارت نفت دارد 25 درصد از اراضی تحت اختیار آنها باید به فضای سبز اختصاص یابد. هرچند با توجه به آلودگی‌هایی که این صنعت برای مناطق همجوارش دارد انتظار می‌رود بیش از این‌ها به ایجاد فضای سبز بها داده شود. با این وجود در صورتی که پروژه جنگل‌کاری در 1100 هکتار از اراضی شهرستان‌های جم، کنگان، دیر و عسلویه اجرا شود وزارت نفت تنها 10 درصد از تعهداتش را به انجام رسانده است. 
مهاجری گفت: توسعه فضای سبز پیش از این هم در دستور کار منطقه ویژه قرار داشته و حدود 800 هکتار جنگل‌کاری که البته موفقیت‌آمیز نبوده بدون مشارکت منابع طبیعی انجام شده‌ است. مواردی همچون ایجاد فضای سبز در منطقه ویژه و کاشت گونه‌های زینتی، گلکاری و جنگل-کاری‌هایی در بلوارها نیز انجام شده است اما در واقع با انعقاد این تفاهم‌نامه برای اولین بار است که منطقه ویژه به طور تخصصی به توسعه فضای سبز می‌پردازد.


فصل کشت محدود است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان این‌که فصل کشت در استان بوشهر دوره زمانی کوتاه و مشخصی دارد، افزود: فصل کشت در استان بوشهر از پاییز آغاز می‌شود و امکان نهال‌کاری تنها در مقطع زمانی کوتاه و مشخصی وجود دارد. در صورتی که از ناحیه منطقه ویژه پارس جنوبی تامین اعتبار برای جنگل‌کاری 4شهرستان جنوبی صورت گیرد، امکان کاشت نهال‌ها از آبان ماه وجود دارد. در ماه‌های آخر سال زراعی به دلیل بالا بودن تبخیر و تعرق گیاه، افت نهال نیز بالا می‌رود و به آب بیشتری نیز نیاز دارد. بنابراین در این ماه‌ها موفقیت کمتری نصیب کشت می‌شود. لازم است با همکاری منطقه ویژه پارس جنوبی و با تامین اعتبار لازم به نهال کاری در زمان مشخص اقدام شود.


جنگل‌کاری در بندو و سهمو

مهاجری با اشاره به اجرای 27 هکتار جنگل‌کاری در روستاهای بندو و سهمو در عسلویه در راستای اجرای این تفاهم‌نامه افزود: پروژه جنگل‌کاری در 4 شهرستان جنوبی با هدف کاهش آثار آلودگی‌ها و آلاینده‌ها بر ساکنان این 4 شهرستان در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین 1100هکتار جنگل‌کاری منحصر به یک محدوده نیست و در نقاط بیشتری پراکنده شده است. تلاش شده نقاطی برای این کار انتخاب شود که شوراها و دهیاری‌ها نیز همکاری و مساعدت کنند تا بتوان از مشارکت مردمی هم برای اجرای طرح بهره برد. در راستای اجرای تفاهم‌نامه در حال حاضر دو محدوده 5/13 هکتاری در روستاهای بندو و سهمو در عسلویه توسط منابع طبیعی جنگل‌کاری شده که در مجموع 27 هکتار را شامل می‌شود. آبیاری این درختان هم آغاز شده است.

حفظ ذخایر کهور ایرانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان این‌که کشت درختان کنار و کهور ایرانی در اولویت است، توضیح داد: گونه‌هایی که برای کشت در شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه استفاده می‌شود بر اساس شرایط اکولوژیکی منطقه انتخاب می‌شود. از این رو انواع آکاسیا، کنار و کهور ایرانی و پاکستانی در این 4 شهرستان کشت خواهد شد. البته تا آنجا که شرایط اکولوژیکی اجازه دهد به کشت درختان کهور ایرانی و کنار پرداخته و از کهور پاکستانی کمتر استفاده می‌شود. 
مهاجری با اشاره به احیای ذخایر ژنتیکی کهور ایرانی یادآور شد: به دنبال خاکبرداری‌ها و خاکریزی‌هایی که توسط منطقه ویژه پارس جنوبی صورت گرفت بسیاری از درختان کهور ایرانی در این مناطق از بین رفتند، بنابراین احیای ذخایر ژنتیکی این گونه ارزشمند یکی از اهدافی است که به دنبال تحقق آن هستیم. علاوه بر این، با نقشی که فتوسنتز گیاهان در تولید اکسیژن دارد کشت درختان نقش بسزایی در کاهش گازهای کربنی خواهد داشت و این امر به کاهش آلودگی‌های حاصل از منطقه ویژه پارس جنوبی منجر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید