طبق آمار بیشترین مراجعات معاینه فنی تهران را خودروی پراید تشکیل میدهد که 26درصد مراجعات است و پس از آن 206و 405و پرشیا قرار دارند. سیدنواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران درخصوص طرح کنترل معاینه فنی شبانهروزی که از اول آبان سالجاری اجرایی خواهد شد به ایلنا اظهار کرد: ما بحث کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها را از سال95 در قالب طرح LEZ در دستور کار داشتیم. این موضوع مهم در آبانماه سال95 شروع شد اما در محدوده زوج و فرد و در ساعاتی که طرح زوج و فرد اجرا میشد، قابل اجرا بود.
قرار بود پس از دوماه از اجرای مرحله اول ما مراحل دو و سه را هم اجرایی کنیم اما بهدلیل مشکلات فنی که وجود داشت امکان این کار فراهم نشد تا اینکه بنابر پیگیری که شهرداری تهران در بحث آلودگی و شعاری که داشت این پیگیری را با جدیت داشته و امسال از ابتدای آبانماه انجام خواهد شد که شامل کلیه خودروهای ترددی در کل شهر تهران بهصورت 24ساعته و 7روز هفته کنترل و نظارت خواهیم کرد. حسینی منش در ادامه گفت: برنامهریزی ما برایناساس است که روزانه حدود 2میلیون خودرو را کنترل کنیم اما صرفا این موضوع بحث جریمه نیست. او اضافه کرد: میزان مردودی آلایندگی در ژاپن یک درصد است و از هر 100خودرو یک خودرو بهخاطر آلایندگی رد میشود اما در شهر تهران 48درصد است. ما باید تلاش کنیم تا از این موضوع گذر کنیم تا آلایندگی، بحث جدی خودروهای ما نباشد و بتوانیم به بحث ایمنی و کاهش تصادفات بپردازیم. در کشورهای اروپایی در بحث معاینه فنی به شعار شهر بدون تصادف رسیدهاند اما ما هنوز درباره آلودگی بحث میکنیم. معاینه فنی تأثیر زیادی بر آلودگی هوا ندارد اما نقش محرکی دارد تا خودروهایی را که آلودگی دارند اصلاح کنیم. طبق مطالعاتی که در دانشگاههای معتبر انجام شده اگر تمام 3میلیون و 800هزار خودرویی که در تهران وجود دارند در نُرم آلایندگی مصوب سازمان محیطزیست قرار بگیرند آلودگی 10درصد کاهش خواهد داشت که تنها آلودگی از ذرات معلق است اما آلودگی از مونواکسید کربن بیش از اینهاست.
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب :
32273
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/V2M9
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved