• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3219
+
-

از دکمه هسته‌ای تا خط قرمز تلفنی

آسیا
از دکمه هسته‌ای تا خط قرمز تلفنی

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی که در نطق سال نوی خود گفته بود دکمه حمله هسته‌ای به آمریکا همیشه روی میز است، در یک توییت به مقابله به مثلی عظیم‌تر اشاره کرد و نوشت: «من هم یک دکمه هسته‌ای دارم اما این دکمه بسیار بزرگ‌تر و پرقدرت‌تر از دکمه اوست و در ضمن کار هم می‌کند.»

جنجال و سروصدایی که این توییت به پا کرد، البته چند ساعت بعد یعنی وقتی که تماس مستقیم تلفنی بین 2کره برقرار شد، کمی به حاشیه رانده شد. کیم جونگ اون، در همان نطق معروف سال نو خود، از آمادگی برای اعزام یک هیأت ورزشی به المپیک زمستانی پیش رو در کره‌جنوبی و همینطور برقراری دیالوگ با همسایه جنوبی صحبت کرده و به‌نظر می‌رسد، دست‌کم در این مورد، ‌کاملا جدی است. به گزارش سی‌ان‌ان، ‌او دیروز، به مقامات کشورش دستور داد که بعد از 2 سال، از طریق خط تماس مستقیم ویژه‌ای که ارتباط بین 2 همسایه شمالی و جنوبی را فراهم می‌کند، با مقامات کره‌جنوبی تماس بگیرند. این خط تماس به «خط قرمز» معروف است. به گفته وزارت اتحاد 2کره، این تماس تلفنی دقیقا رأس ساعتی که کیم جونگ اون دستورش را داده بود، برقرار شد و دوطرف 20دقیقه با هم صحبت کردند. اینکه چه چیزی در این تماس گفته شده، اعلام نشده است اما به‌نظر می‌رسد این تماس، می‌تواند مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره اعزام یک هیأت ورزشی از کره‌شمالی برای المپیک زمستانی ‌ماه آینده در کره‌جنوبی باشد.

 

مهار ترامپ هسته‌ای

تماس تلفنی 2کره، هرچند توجه رسانه‌ها از توییت ترامپ را کمی منحرف کرد، اما چنین صحبت‌هایی از رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، خیلی‌ها را در این کشور و البته سراسر دنیا به‌شدت نگران کرده است. براساس همین توییت آخر و چیزهایی که ترامپ قبلا درباره جنگ هسته‌ای گفته است، می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که فرمانده کل قوا در کشوری که دومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ دنیا را دارد، ‌به‌عنوان بازیچه به این تسلیحات ویران‌کننده نگاه می‌کند. از بعد از جنگ جهانی دوم و نخستین و آخرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای در دولت هری ترومن علیه ژاپن، این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور آمریکا، آن هم با لحن پسرمدرسه‌ای‌ها، به‌صورت علنی درباره استفاده از بمب اتمی علیه یک کشور دیگر صحبت می‌کند.

چنین رفتاری، در داخل آمریکا به‌شدت جدی گرفته شده است و صداها درباره محدود کردن قدرت ترامپ، قوی‌تر از گذشته شنیده می‌شوند. به گزارش پرس‌تی‌وی، دیروز، اریک سؤالول، نماینده جمهوریخواه کنگره، از همکارانش درخواست کرد برای ارائه طرحی که رئیس‌جمهور آمریکا را از شروع جنگ هسته‌ای بازمی‌دارد، به او بپیوندند. او در توییتر نوشت: «اگر به کشورتان عشق می‌ورزید، به من کمک کنید این جنون را مهار کنیم.»

این رفتار عجیب دونالد ترامپ، حتی نظامیان را هم ناراضی کرده است. دریادار جان کربی، سخنگوی سابق پنتاگون درباره رفتارهای ترامپ به سی‌ان‌ان گفت: «بچه‌گانه خواندن کار ترامپ، توهین به بچه‌ها به شمار می‌رود. ما داریم درباره رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا صحبت می‌کنیم. توییت‌های او به‌عنوان سیاست رسمی کشور قلمداد خواهند شد. شکی نیست که آنها باعث بروز اغتشاش شده و موجب سوءبرداشت خواهند شد.»

تلاش‌ها برای محدود کردن قدرت هسته‌ای ترامپ در حالی این روزها به‌صورتی جدی‌تر مطرح و پیگیری می‌شوند که پیش از این هم نظامیان این کشور در این‌باره هشدار داده و از برخورد مناسب در مواقع لزوم صحبت کرده بودند. ژنرال جان هایتن، فرمانده ارشد هسته‌ای آمریکا در مرکز فرماندهی راهبری این کشور اواخر آبان‌ماه به صراحت گفته بود که دستور فرمان هسته‌ای ترامپ را اجرا نخواهد کرد؛ «در برابر اجرای دستور حمله هسته‌ای غیرقانونی دونالد ترامپ مقاومت خواهم کرد. اگر فرمان وی غیرقانونی باشد، خواهم گفت که آقای رئیس‌جمهور دستور مذکور قانونی نیست.»

 

هدف کره‌شمالی: ایجاد شکاف بین آمریکا و کره‌جنوبی

ایده کیم جونگ اون برای دیالوگ با کره‌جنوبی، براساس اصل «فقط ملت خودمان» است که ایده اصلی در کره‌شمالی برای حل بحران کره است. بر این اساس، کره‌جنوبی باید تماس‌هایش با قدرت‌های خارجی را قطع کند و به کره‌شمالی ملحق شود تا شبه‌جزیره، به اتحاد ملی مستقل برسد. کیم با استفاده از پیشنهاد حضور در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، عملا می‌خواهد بین «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و دونالد ترامپ همتای آمریکایی او شکاف ایجاد کند. ترامپ، پیش‌تر از نرمش سیاسی کره‌جنوبی نسبت به همسایه شمالی ابراز ناراحتی کرده و گرم شدن روابط 2کره، نگاه او به کره‌جنوبی را به‌عنوان یک متحد تغییر خواهد داد.

 

   خط قرمز تماس 2کره

 

خط قرمز تماس یا همان خط تلفن اضطراری بین 2کره، در سال 1972به‌منظور ایجام امکان تماس بین رهبران 2 کشور کره‌شمالی و کره‌جنوبی برقرار شد. تا پیش از آن، از زمان جنگ کره در سال 1950هیچ تماس تلفنی‌ای بین 2کره وجود نداشت. کره‌شمالی، بارها این خط تماس را به‌صورت یکجانبه قطع کرده است. تأسیسات مربوط به خط تماس قرمز، در دهکده پان‌مون‌جوم در منطقه حائل نظامی در مرز 2کره قرار دارد. کره‌شمالی بارها این خط تماس را به‌صورت یکطرفه قطع کرده است. کره‌شمالی، در فوریه2016 بعد از تعلیق فعالیت‌های کره‌جنوبی در شهرک مشترک صنعتی کائه‌سونگ خط قرمز را قطع کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید