• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32186
+
-

لیگ بی‌پول‌ها

مرحله اول لیگ دوومیدانی روزهای آخر هفته قبل برگزار شد، آخر هفته اول مهر؛ تاریخی که به‌نظر نمی‌رسد زمان مناسبی برای برگزاری مسابقات دوومیدانی باشد. پیش از این ماه‌های نیمه‌ اول سال و به‌خصوص 3‌ماه اول، مسابقات دوومیدانی برگزار می‌شد. دلیل این انتخاب برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا بود. مجید کیهانی- رئیس فدراسیون- گفته که برای اینکه برگزاری لیگ روی روند آمادگی ورزشکاران تیم ملی تأثیر منفی نگذارد، فدراسیون مجبور شده که لیگ را مهر‌ماه برگزار کند. در کنار این، کیهانی تأیید کرده که هیچ کدام از ورزشکارانی که با تیم‌های استقلال، آسان‌پرداخت، نیروی زمینی، ذوب‌آهن، عقاب نیروی هوایی، دانشگاه یزد، مقاومت تهران و منطقه آزاد اروند در لیگ شرکت کرده‌اند، قرارداد چشمگیری با این تیم‌ها ندارند. زمان نامناسب و قراردادهای نامناسب، این سؤال را مطرح می‌کند که چه لزومی به برگزاری لیگ بود؟ هادی سپهرزاد که با سرمربیگری استقلال در لیگ حاضر شده، به همشهری می‌گوید: «استارت ضعیف شدن لیگ از 5،‌6 سال قبل زده شده و به امروز برنمی‌گردد. مدیریت غلط به حفظ نشدن باشگاه‌های اسم‌ و رسم‌دار انجامید. الان هم یکی دو تیم باشگاهی‌ هستند و بقیه با اسپانسر شرکت کرده‌اند. 

از نظر کمی بد نیست اما کیفی راضی‌کننده نیست. استقلال و آسان‌پرداخت با کمک خود کیهانی به لیگ آمده‌اند و ذوب‌آهن را هم سجاد مرادی راضی کرد تیم بدهند. درست که زمان مناسب نیست اما برای ماندن تیم‌ها باید برگزار می‌شد». از نظر سپهرزاد مهم این است که فدراسیون بتواند این تیم‌ها را حفظ کند؛«این چند تیمی را که امسال آمده‌اند باید نگه‌داریم تا آنها هم با تقویت مالی خودشان، بتوانند ورزشکاران را راضی کنند. در شرایط اقتصادی که کشور دارد، نمی‌شود از این تیم‌ها خیلی توقع داشت اما باید قبول کنیم که این پولی که به دوومیدانی‌کاران می‌دهند، حقشان نیست، حق آنها خیلی بیشتر از اینهاست. رشته‌ آنها سخت است». ورزشکاران هر رشته برای درآمدزایی در لیگ شرکت می‌کنند اما گفته می‌شود گران‌ترین ورزشکار لیگ دوومیدانی بیش از 30‌میلیون تومان دریافتی ندارد و بقیه نفرات فقط برای 5،6 میلیون تومان رقابت می‌کنند.

لیگ امسال هم مثل هر دوره با کمترین تعداد تماشاگر برگزار شد، فدراسیون انتظار داشته با حضور استقلال و تبلیغاتی که سر این تیم می‌شود، توجه به لیگ هم بیشتر شود. سپهرزاد به‌عنوان سرمربی استقلال می‌گوید:«استقلال تیم اسم‌و رسم‌داری است و با نوشتن از این تیم در روزنامه‌ها و سایت‌ها و حتی روزنامه و سایت خود استقلال، می‌شود مانور خوبی روی لیگ داد. امیدواریم که این اتفاق بیفتد».

در مرحله اول لیگ رکوردها خیلی راضی‌کننده نبود و فقط در یک ماده همه شگفت‌زده شدند. دوی 400متر با مانع را مهدی پیرجهان در زمان 50ثانیه و 62 صدم ثانیه دوید و 6 صدم ثانیه رکورد زد. سپهرزاد تأیید می‌کند که در این مرحله از لیگ فقط عملکرد جوانان خوب بوده؛ «با توجه به فصل برگزاری مسابقات، نمی‌توانیم بگوییم رکوردها خوب بوده، اما در بعضی از ماده‌ها و به‌خصوص کار بعضی از جوانان قابل توجه بود. در این فصل اصلا منتظر رکوردشکنی نبودیم اما نفراتی مثل پیرجهان همه را شوکه کردند».‌

انتقاد دیگری که به فدراسیون وارد است، در نحوه برگزاری مسابقات است، اشتباه در محاسبات امتیازات که به ضرر استقلال تمام‌شده بود و بی‌برنامگی در برگزاری که حسن تفتیان را از حضور در فینال محروم کرد. تفتیان که به فنیال دوی 100متر رسیده بود، وقتی از زمان برگزاری فینال باخبر شد که همه از خط پایان گذشته بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید