• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32128
+
-

معنی عقب‌نشینی پاتریوت‌ها چیست؟

خارج کردن موشک‌های دفاعی آمریکا از چند کشور خاورمیانه، نشان از عدم وقوع جنگ دارد

خاورمیانه
معنی عقب‌نشینی پاتریوت‌ها چیست؟

 روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال خبر داده‌است: آمریکا در روزهای آینده بخشی از تجهیزات دفاع موشکی خود را از خاورمیانه خارج می‌کند. براساس این گزارش، این اقدام بخشی از سیاست تمرکز بیشتر پنتاگون بر تنش میان واشنگتن با چین و روسیه است. وال‌استریت ‌ژورنال نوشته‌است: ارتش آمریکا می‌خواهد تمرکز خود را بر مقابله با روسیه و چین بگذارد و به همین دلیل قصد دارد بعضی سکوهای موشک‌های ضدهوایی خود را از چند کشور خاورمیانه خارج کند. منبع این خبر دو مقام ارشد درون پنتاگون هستند و زمان این اقدام، ‌ماه آینده اعلام شده‌است. براساس این گزارش، طی روندی که از‌ماه آینده آغاز می‌شود، چهار سکوی موشک پاتریوت از کشورهای اردن، کویت و بحرین خارج می‌شوند. این موشک‌ها از قبل غیرفعال شده‌اند تا در‌ ماه آینده به‌طور کامل برچیده شوند. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش وال‌استریت‌ژورنال خودداری کرده ‌است. این موشک‌ها کار دفاع پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را به‌عهده داشتند. از سوی دیگر استقرار این موشک‌ها، نماد چتر دفاعی آمریکا برای هم‌پیمانانش در منطقه خاورمیانه بود. به همین دلیل برچیدن آنها اکنون بازتاب خبری گسترده‌ای یافته‌است.

موج این بازتاب‌های عمدتا منفی به اندازه‌ای بود که واکنش رئیس ستاد کل ارتش کویت را به همراه داشت. ژنرال عبدالله الصباح در مصاحبه با روزنامه الرای کویت گفت: این اقدام آمریکا بخشی از یک روال عادی و روتین است که از طریق هماهنگی کامل با ارتش کویت (و دیگر کشورهای عربی) صورت می‌گیرد. با این حال به‌نظر می‌رسد توضیحات این فرمانده کویتی نیز برای بخش قابل‌توجهی از تحلیلگران و رسانه‌های عربی قانع‌کننده نبوده است. عبدالله الشایجی، استراتژیست کویتی با انتشار مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره نوشت: تناقض‌های ترامپ، خلقیات وی و نبود استراتژی واضح در دولت او برای تعامل با بحران‌های جهان و مسائل خاورمیانه، متحدان آمریکا را نگران می‌کند، ترامپ از ما می‌خواهد هزینه حمایت آمریکا از خود را بپردازیم درحالی‌که سیاست‌های او امنیت ما را با خروج مهم‌ترین سامانه‌های پدافند موشکی تهدید می‌کند، این سامانه‌ها همان پدافندی است که قرار است از پایتخت‌های عربی در برابر موشک‌های انصارلله صیانت کند. از سوی دیگر، جمال خاشقجی، نویسنده مشهور سعودی نیز با اشاره به تصمیم وزارت دفاع آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: خروج این سامانه‌ها بخشی از طرح آمریکا برای حرکت به سمت شرق آسیا و ترک خاورمیانه است؛ به‌عبارت دیگر، همانطور که بارها گفته‌ام، اراده‌ای در واشنگتن برای رویارویی با ایران وجود ندارد. این نویسنده منتقد محمد بن‎سلمان در ادامه تأکید کرد که تنها راه مهار ایران، بازگشت کشورهای عربی به بحران سوریه و حمایت از انقلاب این کشور است.

عبدالله النفیسی، از دیگر متفکرین کویتی که با ضدیت نسبت به ایران شناخته می‌شود، در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت: روسیه سرانجام سامانه اس‌300 را به ارتش سوریه تحویل می‌دهد درحالی‌که آمریکا سامانه‌های پاتریوت را به‌تدریج از کشورهای عربی خارج می‌کند؛ حضور مسکو در منطقه پر رنگ‌تر می‌شود درحالی‌که واشنگتن برای ترک منطقه آماده شده است.

مشاری الفهد، فعال سیاسی سعودی نیز در این‌باره نوشت: آیا زمان آن نرسیده که روابط راهبردی خود را با روسیه و انگلیس در سایه کاهش نقش آمریکا در منطقه افزایش دهیم؟ قرار دادن همه تخم مرغ‌ها در سبد ترامپ عواقب خطرناکی خواهد داشت.

شمار دقیق نظامیان آمریکایی مستقر در خاورمیانه معلوم نیست اما براساس جدیدترین آمار و اطلاعات پنتاگون، حدود 54هزار نظامی آمریکایی در خاورمیانه حضور دارند. آمریکا همچنین در 7کشور خاورمیانه پایگاه نظامی دارد. نظامیان آمریکایی و پایگاه‌های آنها در مصر، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، لبنان، سوریه، ترکیه، اردن، عراق، کویت، عربستان، یمن، عمان، امارات، قطر و بحرین مستقر هستند. بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه در قطر مستقر است. این پایگاه در 32کیلومتری جنوب غربی دوحه قرار دارد و تخمین زده می‌شود 10هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه حضور داشته‌ باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید