• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32118
+
-

کاهش مصرف آب کشاورزی راهکار نجات ارومیه

کاهش مصرف آب کشاورزی راهکار نجات ارومیه

عضو کمیته نظارت ستاد احیای دریاچه ارومیه، کاهش 40درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات دریاچه ارومیه دانست و گفت: تحقق این هدف کاری دشوار اما قابل انجام است.
به گزارش ایرنا، احمد محسنی در کارگاه آب و محیط‌زیست در دانشگاه صنعتی‌شریف افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه برای رساندن دریاچه به تراز اکولوژیک یعنی یک‌هزار و 274متری، مصوبه‌های زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش 40درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است. وی تأکید کرد: در این مسیر هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه این است که چه اقداماتی صورت دهد تا مصرف آب از سوی کشاورز کاهش یابد اما همزمان درآمدش ثابت بماند یا تغییری نکند. رسیدن به این هدف نیازمند انجام کارهای تخصصی و استفاده از تجربه‌های موفق بین‌المللی است که باید با جدیت پیگیری شود. 216هزار کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فعال هستند که باید همه آنها را به کاهش مصرف متقاعد کنیم. محسنی در ادامه به چالش‌های اجتماعی مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: پایین بودن میزان بهره‌وری آب، تعداد زیاد بهره‌وران، بی‌سواد و کم‌سواد بودن بیشتر کشاورزان، بی‌نظمی حاکم بر مدیریت مصرف آب، نبود نظام‌های جمعی در بهره‌برداری از آب، پایین بوده بهره‌وری اقتصادی آب، احساس نکردن اثرات بحرانی دریاچه نزد کشاورزان، رابطه ضعیف بین کارشناسان دولت و مردم و کاهش اعتماد و تفاوت دیدگاه و منافع بین کارشناسان درخصوص الگوی کشت، برخی از این چالش‌هاست.

40هزار حلقه چاه غیرمجاز در منطقه

محسنی «برداشت بیش از حد مجاز از منابع تجدیدپذیر، توسعه نامتوازن کشاورزی و تغییرات اقلیمی» را از مهم‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در 50سال گذشته سطح زیرکشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه 2.5برابر شده است. همچنین تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی موجب کاهش 18درصدی بارش در حوضه آبریز دریاچه شده است. به گفته وی، در سال 1353در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 300هزار هکتار اراضی کشاورزی بود که طبق آمار اعلام شده در سال 1393 به بیش از 500هزار هکتار رسیده است. وی گفت: تا سال 1352- 1351در منطقه چاهی وجود نداشت چون آب فراوان بود اما براساس آمار سال1392 نزدیک به 88هزار حلقه چاه در منطقه وجود داشت که بیش از 40هزار حلقه آن غیرمجاز بود و آن تعداد مجاز نیز برداشت غیرمجاز داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید