• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31994
+
-

صفحه شیشه‌ای جلوی روحانی برای چه بود؟

صفحه شیشه‌ای جلوی روحانی برای چه بود؟

فناوری به کمک سران کشورها در نشست عمومی سازمان ملل آمده تا نیازی به حفظ کردن متن سخنرانی‌هایشان نداشته باشند. همزمان با آغاز سخنرانی نمایندگان کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل توجه بسیاری از بینندگان در جهان به دو صفحه شفاف و شیشه‌ای جلب شد که در جایگاه سخنرانی، در دو طرف محل استقرار نماینده‌ها قرار داشت. دو صفحه شیشه‌ای که با یک میله سیاه‌رنگ در جای خود ایستاده بودند و هیچ‌چیزی از درون‌شان دیده نمی‌شد. گمانه‌زنی‌ها از همان دقایق اول شروع شد. برخی این احتمال را مطرح کردند که یک حفاظ شیشه‌ای ویژه برای جلوگیری از ترور سخنران‌ها تعبیه شده و بعضی دیگر گفتند، احتمالا بخشی از تجهیزات صدا در جلوی سخنران‌ها قرار داده شده تا مطمئن شوند صدایشان با کیفیت خوبی پخش می‌شود! اما در اصل، این یک دستگاه «اتوکیو»‌ یا «تله‌پرومپتر» است که متن سخنرانی را برای افراد به نمایش در می‌آورد.

نمایشگر ویژه سازمان مللدستگاه اتوکیو برای نمایش متن به سخنران‌ها و مجریان به‌کار می‌رود. نمونه دستگاهی که در مراسم‌های رسمی سازمان ملل استفاده می‌شود، از نوع پیشرفته است و ظاهر متفاوتی نسبت به نمونه‌های دیگر دارد. در اینجا از دو صفحه شیشه‌ای استفاده می‌شود که از یک طرف خاصیت آینه‌ای دارند. 
دو مانیتور نیز زیر هر آینه قرار گرفته که متن سخنرانی در آن به نمایش در می‌آید. در واقع شیشه‌های قرار گرفته جلوی سخنران‌ها انعکاس‌دهنده مانیتورهای نمایش متن هستند که طوری در پایین جاسازی شده‌اند که دیده نمی‌شوند.

صفحه شیشه‌ای طوری ساخته شده که متن آن از زاویه‌ای خاص و صرفا برای سخنران قابل دیدن باشد. به همین دلیل، معمولا قبل از برنامه، قد هر سخنران در اختیار تیم کنترل «اتوکیو» قرار می‌گیرد و یک سیستم رباتیک ارتفاع پایه‌ها و زاویه دستگاه اتوکیو را برای هر نفر به‌صورت جداگانه تنظیم می‌کند. «میشل گنزالس»، یکی از اپراتورهای «اتوکیو» در سازمان ملل می‌گوید: «ما باید لهجه و شیوه ادای کلمات را در هر زبان بدانیم تا بتوانیم در وقت تعیین‌شده و صحیح صفحه بعدی سخنرانی را نمایش بدهیم. در بعضی موارد نیز از افراد بومی کمک می‌گیریم.»

 اپراتورهای این دستگاه‌ها معمولا بسیار خبره هستند چون معمولا باید حواس‌شان به مکث‌های احتمالی سخنران یا قطع شدن احتمالی حرف‌هایش باشد و صفحه را در زمان درست، ورق بزنند. البته برخی سخنران‌ها برای اطمینان بیشتر متن کاغذی سخنرانی خود را هم همراه‌شان دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید