• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31986
+
-

حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی حاشیه اجلاس سازمان ملل:

آمریکا تنها مانده است

دیپلماسی
آمریکا تنها مانده است

 حسن روحانی، رئیس جمهور در پایان سفر خود به نیویورک در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی شرکت کرد. روحانی در این نشست که بعد از جلسه شورای امنیت و اظهارات ضدایرانی دونالد ترامپ برگزار شد، خروج آمریکا از برجام را یک اشتباه سیاسی قلمداد کرد که باعث انزوای این کشور شده است. 
او گفت: امروز هم جلسه شورای امنیت که به طور غیر‌معمول آقای ترامپ برگزار کرده بود، همه کشورهایی که در شورای امنیت صحبت کردند از برجام حمایت کردند و با لحن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام آمریکا را به عنوان یک اقدام نادرست قلمداد کردند. من هم یکی از مباحثی در ملاقات‌هایی که با ۱۶ نفر از رهبران کشورهای جهان داشتم برجام بود و در واقع دو نکته را همه تأکید می‌کردند. یکی اصل اهمیت برجام برای روابط کشورها، موضوع عدم اشاعه، موضوع صلح و امنیت و موفقیت دیپلماسی و همچنین ناخرسندی خودشان را از خروج آمریکا از برجام اعلام می‌کردند. نکته دوم که همه آنها گفتند حمایت از ایران در باقی‌ماندن در برجام بود و این را به عنوان یک تدبیر و هوشمندی ایران ذکر می‌کردند.

به گزارش فارس، رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این دیدارها می‌گفتند آمریکا منتظر بود که ایران از این توافق خارج شود تا بتواند راحت این مسئله را پیش ببرد و در واقع این تصمیم ما بود که می‌توانست ترامپ را موفق کند و یا به شکست منجر کند و این تصمیم دولت ایران بود که آمریکا را منزوی کرد و اقدامات و برنامه‌های آنها را منجر به شکست کرد.روحانی اضافه کرد: البته این به آن معنا نیست که ما در فشارهایی که آمریکا بر ملت ایران وارد می‌کند مشکل نداشته باشیم اما همیشه ملت ایران در مقاطع سخت‌تر از این هم با صبوری، وحدت، اتحاد و مواضع قاطع و با استقامت خودش توانسته از این موانع عبور کند امروز هم اینچنین خواهد بود. خبرنگار AP از روحانی پرسید، در سخنرانی‌تان گفتید از بازگشت ترامپ به میز مذاکره در چارچوب قطعنامه شورای امنیت استقبال می‌کنید. آیا حاضر هستید در ازای بازگشت ترامپ به برجام، از برنامه موشکی دست بردارید؟ روحانی در پاسخ گفت: در معاهده هسته‌ای چیزی به عنوان موشک وجود ندارد. قطعنامه ۲۲۳۱ روشن است. آمریکا اشتباه کرده و از برجام خارج شده، روزی باز خواهد گشت، این اشتباه آمریکا به نفع هیچ کس نیست. خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز از روحانی سؤال کرد، آمریکا گفته نوامبر تحریم‌های جدیدی را شروع می‌کند، با اروپا چطور این تحریم‌ها را دور می‌زنید؟ روحانی جواب داد: هیچ تحریم تازه‌ای نیست که آمریکا بخواهد انجام دهد، همه را قبلا انجام داده است. همه چیزی که قرار بود در نوامبر انجام بدهد، در سپتامبر انجام داده‌است. این یک حرف تبلیغاتی است که در نوامبر می‌خواهد کاری انجام دهد؛ تحریم‌های بانکی و نفتی را انجام داده است. رئیس جمهور افزود: بادوستانمان در تلاشیم که راه‌هایی برای همکاری پیدا کنیم.
ما فعلا در برجام باقی‌ماندیم و به همه تعهداتی که داشتیم، پایبند بودیم، اما تا زمانی که ببینیم منافع ما تامین نمی‌شود، راهکارهایی در برجام پیش بینی شده و از آنها استفاده می‌کنیم. خبرنگار واشنگتن‌پست از روحانی پرسید  ترامپ را با هیتلر مقایسه کردید، آیا ایران و آمریکا به سمت جنگ حرکت می‌کنند؟ روحانی در پاسخ به این سوال بیان کرد: این گفتارها جدید نیستند، در ۴۰ سال گذشته تکرار شده، شاید الان لحن فرق دارد. ضمن اینکه آنهایی که تازه وارد سیاست شده‌اند ممکن است لحن‌شان فرق کند و برایشان تازه باشد. وی افزود: ما از آمریکا می‌خواهیم وفای به‌عهد کند. به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشد. 

ما از قبل اختلافاتی داریم که اگر آمریکا به قانون برگردد، می تواند اختلافات به مرور برطرف شود. رئیس‌جمهور در پاسخ به المانیتور که درباره نگرانی مقامات آمریکایی از اقدامات گروه های شیعه نزدیک به ایران در عراق سؤال کرد، گفت: ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم، گروه‌هایی هستند در منطقه که مستقل هستند، به ایران علاقمندند،‌ اما در چارچوب منافع خودشان فعالیت می‌کنند. روحانی یادآور شد: آمریکا چرا تلاش می‌کند در عراق بماند. نظرسنجی کنند ببینند، مردم عراق می‌خواهند آمریکا آنجا بماند؟ خود ترامپ گفته حضور آمریکا در عراق بی‌خاصیت بوده است. این حرف رئیس‌جمهور شماست. رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکا هرکاری می‌خواهد انجام دهد، بهانه می‌خواهد، بعد وقتی نمی‌تواند، تقصیر ما می‌اندازد. آمریکا بر خلاف مقررات بین‌المللی در سوریه است. اگر صدمه ببیند یا نبیند، ارتباطی به ما ندارد. ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در منطقه نداریم. اما آمریکا به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد. خبرنگار دیگری درباره ادعای حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و ادعای انزوای ایران سوال کرد که روحانی گفت: آمریکا تنهاست، ما تنها نیستیم. در مجمع عمومی تنهاست،‌در شورای امنیت هم تنها بود. 

همه از برجام حمایت کردند. آمریکا هم در منطقه ما غریبه است و مشکلات فراوانی برای حضور خودشان و امنیت خودشان دارند.
وی با بیان اینکه ما با کشورهای منطقه روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم گفت: اسم بردید ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. مقصود کدام گروه است؟ گروه‌هایی که با  داعش مبارزه می‌کنند، تروریست هستند؟ داعش تروریست است، آیا مبارزین با داعش هم تروریست هستند؟ حزب‌الله گروهی است که داعش را از لبنان بیرون کرده است. روحانی تصریح کرد: آنهایی که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند، جایگاه مشخصی دارند. خود آقای ترامپ گفت گروه‌های تروریستی را دولت آمریکا درست کرده. خب کدام حرف را قبول کنیم؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید