• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31975
+
-

قطب‌نمای برانکو

6دلیل برای پیروزی پرسپولیس در داربی

قطب‌نمای برانکو

تا چند روز قبل تصور می‌شد هواداران پرسپولیس تنها 10درصد سکوها را در مسابقه امروز در اختیار خواهند داشت، اما حالا نیمی از ظرفیت ورزشگاه به آنها اختصاص داده شده تا قرمزها نیز درست به اندازه آبی‌ها فشار رسیدن به پیروزی در این مسابقه را احساس کنند. پرسپولیس در آخرین تقابل 2 تیم، شکست خورده اما در آخرین داربی با رأی کمیته انضباطی برنده شده است. برانکو و پسرها بیشتر از رقیب برای برگزاری داربی سوپرجام اصرار داشتند و حالا باید ثابت کنند که این علاقه، بی‌دلیل نبوده است. 3امتیاز دوئل با رقیب سنتی، پرسپولیس را حداقل تا قبل از مسابقه این هفته پدیده مشهد به صدر جدول می‌رساند اما همه می‌دانند که داربی یک مسابقه 3امتیازی نیست و برنده‌اش تا مدت‌ها در مقابل هر حادثه‌ای بیمه خواهد شد. هواداران پرسپولیس، امید زیادی به پیروزشدن در این نبرد دارند اما مهم‌ترین دلایل امیدواری به سرنوشت پرسپولیس در داربی، چه چیزهایی هستند؟


   فرم ایده‌آل
پرسپولیس هنوز صدرنشین لیگ برتر هجدهم نیست اما با فرم بسیار خوبی به داربی پایتخت می‌رسد. بعد از 3 تساوی متوالی با 3 تیم جنوبی لیگ، نگرانی‌های زیادی در مورد برانکو و پسرها به‌وجود آمد. این تیم حتی موفق نشد دروازه استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان را باز کند اما روزهای خوب رفته‌رفته از راه رسیدند. پرسپولیس در جدال رفت با الدوحیل شکست خورد اما نمایشی امیدوارکننده ارائه کرد و هراسی از تیم میزبان نداشت. تحول این تیم از مسابقه با نساجی قائمشهر آغاز شد؛ جدالی که بعد از مدت‌ها یک تصویر جذاب و هجومی از پرسپولیس ارائه کرد. اوج شاهکارهای سرخ‌پوشان در نبرد با الدوحیل رقم خورد. آنها که در پایان نیمه اول این مسابقه با شکست به رختکن رفته بودند، با یک بازگشت خیره‌کننده حریف را مات کردند و برای دومین سال پیاپی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند. توقف در برابر سپیدرود، می‌توانست ضربه تازه‌ای برای پرسپولیس باشد اما درخشش آدام همتی و گل تماشایی او، موجب شد پرسپولیس با 3پیروزی متوالی به استقبال شهرآورد پایتخت برود.


   روحیه آهنین 
پرسپولیس به لحاظ فنی در وضعیت خوبی قرار گرفته اما شاید مهم‌تر از آن، روحیه بالای ستاره‌های این تیم باشد. پیروزی‌های اخیر، سرخ‌پوشان را در شرایط روحی ایده‌آلی قرار داده و بدون تردید این موضوع در داربی کمک بسیار بزرگی به آنها خواهد کرد. البته که شهرآورد فشار و اضطراب خاص خودش را برای هر دو تیم دارد، اما التهاب و نگرانی برای این بازی در اردوی پرسپولیس به‌مراتب کمتر است. آنها به هیچ قیمتی نمی‌خواهند که بازنده این بازی لقب بگیرند اما به‌خوبی می‌دانند که حتی اگر شکست بخورند، این شانس را خواهند داشت که در جدال حساس آسیایی با السد، دوباره دل هواداران‌شان را به‌دست بیاورند. ستاره‌های پرسپولیس، بیشتر از شروع فصل خودشان را باور دارند و با روحیه به‌مراتب بهتری نسبت به چند هفته قبل، روبه‌روی آبی‌ها قرار خواهند گرفت. گادوین منشا در بهترین زمان ممکن دوباره احیا شده و اعتماد‌به‌نفس لازم برای گلزنی را به‌دست آورده است. حتی نفرات نیمکت‌نشین مثل شایان مصلح و آدام همتی نشان داده‌اند که در لحظات حساس، می‌توانند به کمک تیم‌شان بیایند و سرنوشت را به سود پرسپولیس تغییر بدهند.


   پروفسور
برای باور به برد پرسپولیس در داربی، هیچ دلیلی مهم‌تر از حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت این تیم نیست. هواداران قرمز مثل همیشه باور دارند که این مربی کارش را بلد است و می‌تواند تیمش را از این گردنه سخت نیز عبور بدهد. با وجود بسته‌بودن پنجره نقل و انتقالات تابستانی پرسپولیس، 4بازیکن در تابستان از این باشگاه جدا شدند اما مرد کروات با دست‌های خالی توانست معجزه کند و تیم ثروتمند و پرمهره الدوحیل را از لیگ قهرمانان کنار بزند. اگر الدوحیل اسیر حملات سرخ‌پوشان شد، چرا استقلال نباید در چنین موقعیتی قرار بگیرد؟ برانکو در چند دیدار گذشته با چینش مهره‌ها و تعویض‌های طلایی‌اش، برای استقلال خط و نشان کشیده و در هشتمین داربی، تنها به پیروزی فکر می‌کند. هواداران باشگاه نیز امیدوارند قطب‌نمای ذهن این مربی، راه برنده‌شدن در این جدال را به تیم‌شان نشان بدهد.


   انگیزه انتقام 
در 4داربی گذشته(بدون محاسبه داربی سوپرجام) پرسپولیس 2بار شکست خورده و تنها یک‌بار به پیروزی دست پیدا کرده است. بدون‌شک این آمار برای کادر فنی، بازیکنان و هواداران پرسپولیس پذیرفتنی به‌نظر نمی‌رسد. سرخ‌پوشان در داربی برگشت لیگ برتر هفدهم، عملکرد بدی نداشتند اما با تک‌گل وریا، مغلوب شدند و هر چه تلاش کردند نتوانستند پاسخ این گل را بدهند. آنها با انگیزه انتقام به مسابقه امروز قدم خواهند گذاشت و دست به هر کاری خواهند زد تا تیم وینفرد شفر را با شکست بدرقه کنند. تلاش برای انتقام‌گرفتن از رقیب دیرینه، سرخ‌پوشان را برای رسیدن به پیروزی مصمم‌تر خواهد کرد.


   این تیم گل نمی‌خورد 
کیفیت دفاعی پرسپولیس در شروع فصل جدید، برای سرمربی این تیم کاملا راضی‌کننده بوده است. قرمزها لیگ هجدهم را با 4کلین‌شیت متوالی آغاز کردند و در 7هفته گذشته تنها 2گل دریافت کرده‌اند که یکی از این گل‌ها نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. پرسپولیس هنوز در لیگ برتر شکست نخورده و تنها 2تیم توانسته‌اند بیشتر از تیم برانکو گلزنی کنند. بازگشت به نقطه اوج در کارهای دفاعی، برای هواداران پرسپولیس به‌شدت امیدوارکننده خواهد بود. در لحظات حساس و تعیین‌کننده داربی، آنها می‌توانند روی تمرکز و خونسردی این روزهای علیرضا بیرانوند حساب کنند. شجاع خلیل‌زاده به‌مراتب کم‌اشتباه‌تر و کنترل‌شده‌تر از همیشه فوتبال بازی می‌کند و سیدجلال حسینی، مهم‌ترین ستاره پرسپولیس به شمار می‌رود؛ مردی که در دفاع، استثنایی است و روی کارهای ایستگاهی نیز می‌تواند به کمک تیمش بیاید.


   یک تیم کامل 
با آماده‌شدن حسین ماهینی، حالا پرسپولیس به جز محسن ربیع‌خواه که از مدت‌ها قبل آسیب‌دیده، مصدوم دیگری در داربی ندارد. نیمکت‌نشینی کمال کامیابی‌نیا در مقابل سپیدرود، موجب شد این بازیکن بدون هیچ مشکلی برای داربی حساس امروز حفظ شود و در معرض محرومیت قرار نگیرد. برانکو همه نفرات تیمش را برای این بازی در اختیار دارد و شاید برای نخستین‌بار در طول فصل، حدس‌زدن ترکیب او کمی دشوار باشد. این مربی احتمالا باید از بین سیامک و منشا، یک نفر را به زمین بفرستد و همین موضوع، ترکیب او را برای حریف کمی سؤال‌برانگیز خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید