• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31794
+
-

بازار کرمانشاه؛ اسیر شایعات

یک شهروند: مردم با خرید مازاد بر نیاز خود و احتکار موادغذایی باعث افزایش تقاضا و در نتیجه گرانی کالا می‌شوند

بازار
بازار کرمانشاه؛ اسیر شایعات

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

این روزها ‌ شایعاتی مبنی بر کمبود کالاها و گرانی آنها باعث شده خانواده‌ها به خواربارفروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها هجوم بیاورند. بسیاری از خانواده‌ها به جای خرید مایحتاج روزمره و ضروری بیش از نیاز معمول خود، حتی برای چند ماه آینده خرید می‌کنند. ترس از گرانی و کمبود کالا باعث شلوغی دکان و بازار مواد غذایی شده است. البته مواد شوینده، بهداشتی و دیگر اقلام نیز کالاهایی هستند که از فروش ویژه‌ای برخوردارند. 


عامل شلوغی فروشگاه‌ها

یکی از شهروندان که برای خرید برنج به یکی از عمده‌فروشی‌های شهر مراجعه کرده بود، می‌گوید: بر اساس شنیده‌ها قرار است قیمت اجناسی چون برنج و روغن در کشور بالا رود. این مساله عامل هجوم مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی شده است. در مکان‌های عمومی هم مردم صحبت از گرانی سرسام‌آور کالا می‌کنند. این مساله نیز بیانگر این است که با وجود تاکید و اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای مورد نیاز به میزان کافی، برخی از شهروندان بر اساس این شایعات، اقدام به خرید بیش از اندازه می‌کنند. 

«احمدعلی زارعی» که چند کیسه برنج خریده است، می‌افزاید: مردم حق دارند که مایحتاج غذایی خود را پیش‌پیش بخرند چون قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد. با وجود این‌که دولت از وجود کالاهای مورد نیاز اطمینان می‌دهد اما افزایش چند برابری قیمت‌ها بسیار نگران‌کننده است. برخی اقلام و مواد غذایی افزایش بالای صد درصدی در این چند ماهه پیدا کرده‌اند. 


کمبود کالاها در بازار
 
«طیبه حیرانی» نیز که دست کودک 2 ساله‌ای را در دست دارد و مشغول خرید پوشک بچه است، می‌گوید: کمبود بسیاری از اجناس در بازار باعث نگرانی مردم شده است. بسیاری از مغازه‌دارها با وجود داشتن اجناس از فروش آن خودداری می‌کنند و این وضعیت بر نگرانی مردم می‌افزاید. کمبود انواع پوشک طی روزهای اخیر باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و مردم شده است. 
وی ادامه می‌دهد: مثلا همین مغازه با وجود داشتن بسته‌های زیاد زعفران از فروش آن خودداری می‌کند و با این کار منتظر افزایش چند برابری خواهد ماند و مردم بیچاره هم کاری از دستشان برنمی‌آید. اگر کالا هست، چرا دستگاه‌های نظارتی با چنین مواردی برخورد نمی‌کنند. رب‌ که قیمت آن کمتر از 5 هزار تومان بوده است در حال حاضر به 12هزار تومان رسیده است. 


افزایش بیش از حد قیمت کالاها

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از افزایش بیش از حد قیمت کالاها می‌گوید: مردم نیز در افزایش قیمت و گرانی آن بی‌تاثیر نیستند. مردم با خرید مازاد بر نیاز خود و احتکار مواد و غذایی و... باعث افزایش تقاضا و در نتیجه گرانی کالا می‌شوند. 
«رضا» ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز از فروش برخی کالاهای ضروری مردم خودداری می‌کنند و این مساله باعث می‌شود مردم به هر نحوی که می‌شود برای تهیه آن کالا تلاش کنند که گرانی کالا را به همراه دارد. زعفران، رب، مواد شوینده، برنج، روغن، چای، قند، انواع پوشک از جمله کالاهایی هستند که مردم دربه‌در به دنبال آن می‌گردند. 


دلیل گرانی رب

رب گوجه‌فرنگی یکی از اقلامی که این روزها قیمت سرسام‌آوری به خود گرفته است و مردم ناراضی از افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت این محصول در استان هستند.  مدیرعامل یک شرکت  تولیدکننده رب در کرمانشاه در جلسه ستاد تنظیم بازار کرمانشاه دلیل بالا رفتن مستمر قیمت رب را انتقال گوجه‌فرنگی تولیدی کرمانشاه به استان‌های دیگر از جمله قزوین و زنجان 
عنوان کرد.  به گفته «مظفر عبدالله»، تا مدتی پیش قیمت نقدی هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی 900 تومان و نسیه آن 1200 تومان بود اما با ورود دلالان این قیمت به 1500 تومان نقد و 1800 تومان نسیه افزایش یافته است؛ نتیجه این روند گرایش بسیاری به کشت گوجه‌فرنگی در سال آینده خواهد بود و این یعنی سقوط قیمت و ضرر قابل توجه کشاورزان. 
وی گفت که کارخانه‌های سایر استان‌ها توسط برخی افراد و گروه‌ها با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت کارخانه روژین اقدام به خرید گوجه‌فرنگی تولیدی استان و تبدیل آن به رب یا سس می‌کنند.

هر قوطی یک کیلوگرم رب تولیدی این شرکت اکنون با قیمت 13 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می‌شود. معاون امور اقتصادی استاندار نیز در این نشست گفت که کرمانشاه در تولید کالاهای اساسی و پرمصرف مانند روغن، رب گوجه‌فرنگی، لبنیات و... ظرفیت‌های بزرگی دارد که مورد حمایت
 استانداری است. «هدایت حاتمی» تاکید کرد که با تدابیر اندیشیده شده هیچ مشکلی در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم در کشور و استان کرمانشاه نداریم. همچنین وی پس از اظهارنظر نماینده اداره کل صمت و جهاد کشاورزی در تصمیم‌گیری نهایی جلسه عنوان کرد که برای تامین گوجه‌فرنگی
 مورد نیاز کارخانه و افزایش تولید و عرضه رب در استان، اقدام‌های لازم از جمله وضع عوارض صادرات پیگیری می‌شود.


افزایش نظارت‌ بر بازار 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که نظارت‌های ما کماکان به قوت خود باقی است، اظهار می‌کند: شهر کرمانشاه را به 5 منطقه برای بازرسی تقسیم کرده‌ایم. 
«عباس سجادی‌راد» به همشهری می‌گوید: افزایش قیمت‌ها از اردیبهشت باعث نوسان در بازار شده که یک دلیل و منشأ آن خارج از استان است. از سوی دیگر، افراد سودجو و فرصت‌طلب وارد بازار شده‌اند که این امر افزایش قیمت و نوسانات بازار را به همراه داشته است.

 باید گفت قبل از تحریم از سوی اجانب، ما دچار خود تحریمی شدیم.  وی ادامه می‌دهد: احتکار مواد غذایی از سوی خود مردم رخ می‌دهد؛ زیرا در این روزها شاهدیم برخی سودجویان با مراجعه به فروشگاه‌ها بیش از حد معمول کالا می‌خرند.  این مسئول با بیان این‌که محدودیت‌های این روزهای بازار مصنوعی است، اضافه می‌کند: ایجاد تقاضای کاذب، افزایش احتکار خانگی و افزایش خریدهای احتیاطی و مازاد بر نیاز باعث محدودیت کالا و افزایش قیمت به‌صورت نامعقول شده است، در صورتی که از نظر موجودی کالا مشکلی نداریم. قیمت اقلامی چون برنج در استان بالا نرفته چون افراد سالمی در زمینه تامین برنج فعالیت دارند. کمبود برخی کالاهای حساس در بازار باعث آشفتگی شده است که واحدهای تامین‌کننده داخلی به دلیل افزایش نامعقول تقاضا، قادر به تامین آن نیستند و به یک معضل تبدیل شده است.

در مورد کالایی مانند رب هم در تلاشیم با قیمت 11 هزار و 500 در بازار عرضه شود. وی سخنان و شایعات بی‌اساس را نیز عامل افزایش خرید مردم می‌داند و می‌گوید: تغییرات روزانه قیمت تخلف است و مردم می‌توانند با شماره تلفن‌های 124 و 38250088 تخلفاتی چون گرانی، امتناع از عرضه را با ما در میان بگذارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید