• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31792
+
-

سفر دشوار با قطار از سمنان به تهران

مردم از نحوه خدمت‌رسانی راه آهن در این منطقه گلایه دارند

حمل و نقل
سفر دشوار با قطار از سمنان به تهران

سال‌هاست مسافران از نحوه خدمات‌رسانی راه‌آهن شمال ‌شرق (قطار سمنان - تهران) گلایه دارند. مردم سمنان به حذف مسیر قطارها، اوضاع نابسامان ایستگاه راه‌آهن مرکز استان، بی‌برنامگی شبکه ریلی، حوادث ریلی در زیرگذر گرمسار که سال‌هاست نیمه‌تمام مانده و... معترض هستند.  به گزارش فارس،‌ این در حالی است که سمنان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور به حساب می‌آید و دانشجویان سهم قابل‌ توجهی در جمعیت آن دارند اما بسیاری از آنها برای رفت‌ و آمد با مشکلاتی مواجهند. سالمندان و معلولان نیز وضعیتی مشابه دارند زیرا امکاناتی برای سوار و پیاده شدن آنها از قطارها در ایستگاه سمنان وجود ندارد.

 
نبود پله‌برقی 

یکی از مسافران قطار در ایستگاه سمنان می‌گوید: من در سمنان دانشجو هستم. حدود یک سال و نیم پیش که با این قطار به شهر سمنان آمده بودم در ایستگاه دیدم کارگران در حال نصب پله‌برقی و ساخت زیرگذرهای جدید هستند. وقتی تصمیم گرفتم با قطار به سمنان سفر کنم، با خودم گفتم حالا باید زیرگذر تکمیل و پله‌برقی‌ نصب شده باشد. اما وقتی به سمنان رسیدم، دیدم که هنوز پله‌برقی نصب نشده است و همه با سختی پله‌ها را طی می‌کنند. مشکلات این ایستگاه در شأن شهر سمنان نیست. 
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز که این روزها مناسب‌سازی اماکن عمومی را برای تردد معلولان و سالمندان پیگیری می‌کند، با اشاره به مشکلات موجود در مسیر بازسازی و بهسازی ایستگاه راه‌آهن سمنان اظهار داشت: سمنان در مقایسه با شهرهای دیگر استان در بهسازی و مناسب‌سازی فضای شهری پیشقدم بوده و 90 درصد کار تکمیل ایستگاه راه‌آهن پیشرفت داشته است. 

«عباس آل‌بویه» گفت: اولویت مهم و اصلی معلولان و سالمندان در ایستگاه راه‌آهن زیرگذر است که باید دستگاه‌های ذی‌ربط به ساماندهی آن اقدام کنند. 
وی با اشاره به مشکلاتی که برای عموم مردم در تردد از پله‌های زیرگذر راه‌آهن سمنان وجود دارد، بیان کرد: این مشکل در جلسات مختلفی بررسی شده و باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. 


نشستن مسافران کف قطار

یکی دیگر از مسافران راه‌آهن سمنان گفت: قطار سمنان - تهران که همه ‌روزه با 4 سالن ساعت 4:45 دقیقه از ایستگاه سمنان حرکت می‌کند، در میان راه و پس از پشت سر گذاشتن ایستگاه گرمسار، از حالت قطار خارج و به تاکسی ریلی درون‌شهری تبدیل می‌شود! این قطار با توقف در ایستگاه‌های متعدد بین‌ راهی بیش از حد مجاز مسافر سوار می‌کند. بیشتر مسافران تازه‌‌وارد در راهرو به ‌صورت ایستاده یا نشسته مسیر چند ساعته را طی می‌کنند. 
«مهدوی» می‌افزاید: این اقدام نقض حقوق مسافرانی است که بلیت تهیه کرده‌اند و امنیت آنهایی را که ایستاده‌اند، به خطر می‌اندازد. متأسفانه من سال‌هاست که در این مسیر در حال رفت و آمد هستم و این یک روال عادی برای این قطار در این مسیر است. 


مسافرگیری مازاد بر ظرفیت ممنوع

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق کشور درباره توقف پی‌درپی قطار سمنان - تهران بعد از ایستگاه گرمسار اظهار داشت: ما 5 ایستگاه خاص در این مسیر در کانون جمعیت استان داریم. قطار باید در همین 5 ایستگاه مسافرگیری کند و در صورت توقف در ایستگاه‌های دیگر کار خلاف قانون انجام شده است. 
«فرشاد زادخور» با اشاره به این‌که به مجموع توقف‌های روزانه در کمیسیون‌های ویژه فنی در هر منطقه رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: قطارها نمی‌توانند توقف خارج از برنامه و بدون دلیل داشته باشند و مسافرگیری‌ها باید با توجه به ظرفیت سالن‌ها انجام شود. 
وی افزود: قطارهای محلی با توجه به تعداد صندلی‌هایشان باید مسافر سوار کنند و اگر صندلی خالی وجود داشت، با نظر رئیس قطار، می‌توانند بین راه هم قطار توقف و اقدام به مسافرگیری کنند. قطارها نمی‌توانند مازاد بر ظرفیت مسافرگیری کنند. 
این مسئول گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه 1549 و سایر سامانه‌های بازرسی تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید