• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31786
+
-

پساب یزد به فضای سبز رسید

بهترین کاربری برای پساب تصفیه‌خانه یزد در شرایط فعلی استفاده از آن در آبیاری فضای سبز است

گزارش
پساب یزد به فضای سبز رسید

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:


 تغییرات اقلیمی، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و محدودیت جدی منابع آب، حفظ فضای سبز یزد و توسعه آن را با چالش مواجه کرده و استفاده از منابع آب پایدار در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است. از جمله این منابع آب پایدار پساب فاضلاب شهری است که با توجه به انجام گرفتن مراحل تصفیه در تصفیه‌خانه فاضلاب یزد، پساب تولیدی در صورت رعایت الزامات و استانداردهای زیست‌محیطی می‌تواند در کاربری‌های گوناگون از جمله آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. اینک برای اولین بار با پیگیری شهرداری و شورای اسلامی یزد و همکاری شرکت آب منطقه‌ای قرار است فضای سبز یزد با پساب آبیاری شود.


توجه به مهم‌ترین نیاز شهروندان یزدی 

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با اعلام این خبر می‌گوید: اهمیت وجود فضای سبز در شهرها به‌ویژه شهرهای اقلیم گرم و خشک بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل هم در نیازسنجی‌ای که اخیرا از شهروندان یزدی انجام شد از مهم‌ترین نیازهای مردم به نگهداری و توسعه فضای سبز اشاره شده بود، اما از سوی دیگر بحران کم‌آبی این موضوع را بسیار دشوار کرده است.
«محسن عباسی هرفته» ادامه می‌دهد: شورای شهر یزد از بدو شروع به کار پیگیری ویژه‌ای برای استفاده از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز انجام داد که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای یزد، در مرحله اول آب استحصالی شهر برای آبیاری فضای سبز تا حد امکان با آب چاه‌های بی‌کیفیت جایگزین شد که این اقدام بزرگی در مدیریت مصرف آب بود.
وی تاکید می‌کند: در مرحله دوم جایگزینی آب چاه‌ها با پساب در آبیاری درختان بود که در هفته جاری از طریق تانکرهای حمل آب این موضوع محقق شد و اکنون به میزان تقریبی 5/1 لیتر در ثانیه از این پساب در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و برنامه شهرداری افزایش این مقدار به صورت پیوسته در آینده نزدیک است. 
سخنگوی شورای شهر یزد می‌گوید: این مهم امکان توسعه فضای سبز و توجیه آن را در آینده افزایش می‌دهد. البته لازم به ذکر است که در کنار استفاده از پساب، باید سایر راهکارهای مدیریت مصرف آب در حوزه فضای سبز همچون استفاده از گونه‌های کم‌آب‌خواه نیز به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.


ضرورت استفاده از پساب برای فضای سبز

شهردار یزد درباره نیاز فضای سبز شهر به منابع آبی مناسب می‌گوید: بر اساس ماده 22 قانون هوای پاک مصوب تیر ماه 96، حداکثر تا 10 سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای دارای بالای 50 هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به 15 متر مربع برسانند.
«مهدی جمالی‌نژاد» می‌افزاید: در این قانون، تولید و تأمین نهال مورد نیاز بر عهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداری بر عهده شهرداری‌هاست. از طرفی، وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب مورد نیاز از محل پساب شهر ذی‌ربط، مشروط به استفاده از روش‌های نوین آبیاری توسط شهرداری است.

وی ادامه می‌دهد: قبلاً نیز مصوبه هیأت دولت درباره وظایف دستگاه‌های اجرایی در قبال مدیریت فضای سبز در تیر ماه 94، استفاده از فاضلاب شهری برای شهرداری‌های متقاضی را لحاظ کرده است.
شهردار یزد اظهار می‌کند: بنابراین شهرداری یزد مصمم به استفاده از پساب برای آبیاری عرصه‌های فضای سبز است تا بتواند ضمن حفظ فضای سبز موجود و توسعه آن، از منابع آبی نیز صیانت کند.
وی ادامه می‌دهد: زنده نگه داشتن فضای سبز یکی از دغدغه‌های جدی شهرداری یزد است. از این رو شهرداری یزد به صورت جدی به موضوع استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز ورود پیدا کرد و موفق شد فرصت استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز را برای یزد فراهم کند.

جمالی‌نژاد با اشاره به مشکلات شهرداری برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر می‌گوید: با توجه به وسعت، جمعیت و تراکم بافت جدید یزد، کمبود عرصه‌های فضای سبز برای ارتقای محیط‌ زیست و کیفیت زندگی شهروندان احساس می‌شود، اما با توجه به کمبود شدید منابع آب، در توسعه و اجرای این طرح‌ها با مشکل جدی مواجه هستیم. 
وی می‌افزاید: فضای سبز یزد 520 هکتار وسعت دارد و بهترین کاربری در شرایط فعلی برای پساب تصفیه‌خانه یزد استفاده از آن در آبیاری فضای سبز است که در نهایت سود حاصل از آن ایجاد فضای سبز برای مردم شهر خواهد بود.


پلمب چاه‌های شهرداری  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان از تخصیص 50 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد به شهرداری یزد برای آبیاری فضای سبز شهر خبر می‌دهد.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» با اشاره به تصویب این مصوبه در کمیته مربوطه در شرکت آب منطقه‌ای اظهار می‌کند: این سهمیه بعد از تحویل تعدادی از چاه‌های آب در اختیار شهرداری و پلمب آنها اجرا و به این ترتیب از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری تقاضای استفاده از پساب را برای آبیاری فضای سبز در نظر دارد و با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های وزارت نیرو مدیریت مصرف آب و هدایت مصرف آب فضای سبز از آب شهری و منابع آب زیرزمینی به سمت پساب است، این درخواست مقبول واقع شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار می‌کند: این رویکرد به 2 صورت در حال پیگیری است. اول این‌که شهرداری تعدادی از چاه‌های خود را برای استفاده از پساب در اختیار شرکت قرار می‌دهد که این چاه‌ها برای حفظ منابع زیرزمینی پلمب می‌شود.
وی اضافه می‌کند: اما رویکرد بعدی، تکمیل شبکه فاضلاب شهر یزد از سوی شهرداری و افزایش تولید پساب و استفاده از آن برای فضای سبز است که این بحث مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.


انباشت پساب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان درباره مدیریت پساب شهر و بهره‌برداری از آن می‌گوید: پساب حاصل از تصفیه فاضلاب یزد باید مصرف شود. بخشی از این پساب واگذار شده است، اما مصارف این بهره‌برداران فصلی است و حتی زمانی که سهمیه خود را منتقل کنند، باز هم در فصولی که پساب را نیاز ندارند مشکل پساب خواهیم داشت.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: تخصیص پساب‌هایی که منجر به قرارداد نشده بود باطل شده و برخی منجر به قرارداد شده است که امکان فسخ ندارد، اما تذکر دادیم که سهمیه را ببرند تا انباشت و آلودگی نداشته باشیم.
وی بیان می‌کند: در حال حاضر 240 لیتر در ثانیه پساب تولید می‌شود که قبلا 246 لیتر بر ثانیه واگذار شده است و الان که واگذاری‌ها صورت گرفته است، قابل بهره‌برداری نیست و فعلا انباشت خواهیم داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید