• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31785
+
-

خروج ارزاق مردم از مرزها

فرماندار آستارا: عده‌ای در داخل با استفاده از فضای ایجاد شده نسبت به خروج کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اقدام می‌کنند

گیلان
خروج ارزاق مردم از مرزها

تردد روزانه 2 هزار تبعه جمهوری آذربایجان از مرز آستارا برای خرید کالاهای مورد نیاز از طرفی سبب رونق بازارهای این شهر و از سوی دیگر به دغدغه‌ای برای بازاریان در زمینه تأمین این اقلام تبدیل شده است.  به گزارش مهر، در 2 ماه گذشته و پس از افزایش ارزش منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) در ایران و همچنین افزایش قدرت خرید اتباع این جمهوری، آنها برای تامین کالاهای مورد نیاز خود و همچنین موارد پزشکی و درمانی، سفر، زیارت و تجارت به آستارا روی آورده‌اند. اکثر اجناسی که اتباع آذری خریداری می‌کنند مرغ، گوشت قرمز، آجیل، شیرینی، میوه، دوچرخه، برنج و روغن نباتی است. 


رونق بازارهای آستارا 

 مردم مرزنشین آستارا هرساله شاهد حضور اتباع آذری در بازارهای آستارا بوده‌اند اما امسال با شرایط ویژه‌ای که به وجود آمده، این حضور بیشتر و پررنگ‌تر شده است.

به طور حتم حضور اتباع آذری و خرید آنها از بازارهای آستارا باعث رونق‌بخشی به بازار این شهرستان می‌شود، اما باید این موضوع مهم را در نظر داشت که خروج عمده کالاهای یارانه‌ای که حق مردم آستاراست، می‌تواند موجب کاهش اجناس و کمبود اقلام مختلف غذایی در این شهر مرزی شود.

با توجه به این‌که قیمت خرید و فروش ارز منات در بازار رسمی و غیررسمی ارز آستارا افزایش یافته و این موضوع سبب حضور گسترده آذری‌ها به ایران شده، باید تدبیری اتخاذ کرد تا به منظور کنترل بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم بومی آستارا خروج کالاهای اساسی از مرز آستارا ممنوع شود.


جلوگیری از خروج کالاهای اساسی
 
فرماندار آستارا اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز خارجی، این امکان برای اتباع کشور آذربایجان فراهم شده تا اکثر مایحتاج خود را از آستارای ایران تامین کنند. «یونس رنجکش» افزود: در این‌باره با هدف کنترل شرایط بازار، ارزیابان گمرک و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی مشارکت کنند.

وی بیان کرد: هرچند در این شرایط فرصتی برای فروش برخی تولیدات داخلی در حوزه‌های کشاورزی و صنایع دستی فراهم شده، اما باید با نظارت و دقت با سوءاستفاده‌های احتمالی مقابله شود. فرماندار تأکید کرد: متاسفانه عده‌ای سودجو در داخل با استفاده از فضای ایجاد شده، به خروج کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اقدام می‌کنند و در این راستا دستگاه‌های نظارتی باید در چارچوب قانون برخورد داشته باشند.


 فروش عمده کالاهای اساسی یارانه‌دار 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا هم از ممنوعیت فروش عمده کالاهای اساسی یارانه‌دار به اتباع خارجی و خروج آن از مرز آستارا خبر داد و گفت: این تصمیم به منظور مقابله با خروج عمده کالاهای یارانه‌دار نظیر روغن نباتی، قند و شکر، برنج داخلی، گوشت، مرغ و فرآورده‌های خام دامی از مرز آستارا اتخاذ شده است. «محسن آهنی» افزود: اداره کل گمرک آستارا در این رابطه با اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا همکاری می‌کند و با توزیع اطلاعیه‌ای، بازاریان نیز به همکاری در این زمینه توصیه شده‌اند و بر حسن اجرای این تصمیم نظارت می‌شود. وی بیان کرد: این اقدام برای ثبات و آرامش بازار و رفاه حال شهروندان آستارایی و گردشگران است و انجام آن ضروری دارد. 


رکورد حضور اتباع جمهوری آذربایجان در آستارا 

مدیر پایانه مرزی آستارا با اشاره به رکورد حضور بیش از 3800 نفر از اتباع جمهوری آذربایجان در یک روز، اظهار کرد: با توجه به شبانه‌روزی بودن فعالیت‌های گمرکی و همچنین پایانه مرزی در آستارا، رکورد ورود و خروج مسافر از مرز زمینی آستارا شکسته شد. «جلال دیانسایی» علت اصلی افزایش تردد آذری‌های را بالا رفتن قدرت خرید و افزایش ارزش پول این کشور در ایران عنوان کرد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری مجموع تردد مسافران خارجی از مرز زمینی آستارا ۵۰۸ هزار و ۳۰۵ نفر بوده است.
مدیر پایانه مرزی آستارا مجموع تردد مسافران ایرانی و خارجی از مرز آستارا را ۵۹۰ هزار و ۳۸۷ نفر اعلام و تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته این آمار نشان‌ از رشد ۱۵۷ هزار و ۲۸۰ نفر تردد و معادل 3/36 درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید