• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31784
+
-

انتقال دانش پزشکی آب‌درمانی استانبول به اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: از تجربیات موفق کشور ترکیه در حوزه گردشگری – درمانی در اردبیل استفاده می‌کنیم

گزارش
انتقال دانش پزشکی آب‌درمانی استانبول به اردبیل

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با عقد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه استانبول به دنبال انتقال فناوری، دانش و تجربیات علمی در راستای توسعه گردشگری سلامت با محوریت پزشکی آب‌درمانی است. «قدرت اخوان اکبری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با مهر درباره اهداف درمانی، آموزشی و علمی تفاهمنامه همکاری با دانشگاه استانبول توضیحاتی داد که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید. 


با در نظر گرفتن شرایط ویژه منطقه اردبیل از لحاظ گردشگری، هدف شما از دیدار با اساتید دانشگاه استانبول چه بوده است؟

اردبیل با وجود جاذبه‌های ارزشمند طبیعی و چشم‌اندازهای ویژه و چشمه‌های آب گرم، گردشگران زیادی را سالانه به سوی خود جذب می‌کند. همان طور که می‌دانیم این چشمه‌های آب گرم به دلیل خاصیت درمانی و محیط بکر و مناظر خارق‌العاده‌ای که دارد، بازدیدکنندگان زیادی را مجذوب خود کرده و در هر کشوری طرفدار دارند و در این میان اردبیل با توجه به ظرفیت خوب سفره‌های آب گرم و درمانی خود و با داشتن مناطق سرسبز و خوش آب و هوا، یکی از جاذبه‌های ارزشمند طبیعی ایران و جهان به حساب می‌آید. منطقه آب‌درمانی سرعین جزو کم‌نظیرترین مناطق در ایران و جهان است که سالیانه افراد بی‌شماری از نقاط مختلف کشور و جهان جهت بهره‌مندی از مواهب طبیعی و خواص آب‌های گرم معدنی به این منطقه مسافرت می‌کنند. بنابراین توسعه این مناطق گردشگری – درمانی به صورت علمی و استفاده از تجربیات بین‌المللی و انتقال فناوری‌های به‌روز جهانی مهم‌ترین هدف ماست که تجربیات موفق کشور ترکیه در این زمینه می‌تواند در دستیابی به این اهداف به اردبیل کمک کند.

اهداف علمی در توسعه روابط 2 کشور و عقد تفاهمنامه علمی و دانشگاهی چه بوده و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف از این سفر بازدید از مجتمع‌های آب‌درمانی استانبول و نیز دپارتمان آب‌درمانی دانشگاه استانبول و ظرفیت‌های علمی و آموزشی آن بود. با توجه به نگرش مسئولان استانی برای توسعه صنعت آب‌درمانی و ضرورت مساله، فرصتی پیش آمد تا بتوانیم در معیت استاندار و هیات همراه برای الگوبرداری و رصد اقدامات ارزشمند کشور ترکیه در خصوص آب‌درمانی که در طول ۴۰ سال گذشته انجام داده است، به استانبول عزیمت کنیم و پیشرفت‌های پژوهشی- علمی و زیرساختی آنها را از نزدیک ببینیم و تفاهمنامه‌ای در این خصوص بین دانشگاه استانبول و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل منعقد کنیم.

نتایج حاصل از مذاکرات فی‌مابین که منجر به عقد تفاهمنامه شد و تصمیمات مهمی که برای توسعه مناسبات علمی، آموزشی و درمانی گرفته شد چه بوده است؟

تاسیس دهکده سلامت و مجتمع بزرگ آب‌درمانی در سرعین با حمایت‌های استانداری و مشارکت بخش خصوصی، برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی رشته آموزشی آب‌درمانی پزشکی، همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین 2 دانشگاه و سایر همکاری‌های مشترک در این تفاهمنامه برنامه‌ریزی شده است. 

نظر شما در خصوص منافع توسعه گردشگری سلامت در استان چیست؟

درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است. پرداختن به آن مصداق بارز پویایی اقتصادی است و در این زمینه استفاده از تمامی ظرفیت‌های مراکز درمانی، نیروی انسانی ماهر در حوزه پزشکی و معرفی جاذبه‌های گردشگری سلامت با وجود تعداد بیش از ۱۵ چشمه آب‌درمانی در این منطقه می‌تواند نقش محوری در توسعه اقتصاد سلامت و ارز‌آوری ایفا کند. برای توسعه و تقویت مناسبات دوستانه و همکاری‌های مشترک، ایجاد پیوند مستمر و پایدار با مراکز پزشکی کشورهای همسایه و به‌ویژه کشور ترکیه در بحث توریسم درمانی و گردشگری سلامت باید به عنوان موضوع اولویت‌دار در اردبیل دنبال شود. علاوه بر این از ظرفیت‌های گردشگری سلامت بخش خصوصی نیز می‌توان در این زمینه به نحو شایسته‌ای بهره برد.


اهداف تفاهمنامه دانشگاه‌های اردبیل و استانبول

شهریور امسال هیات سیاسی و اقتصادی اردبیل به ریاست استاندار اردبیل و با حضور مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سفری رسمی به استانبول عزیمت کردند.

در این سفر سه روزه مدیران استان ضمن بازدید و جلسات مشترک موفق به عقد تفاهمنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف شدند. یکی از این تفاهمنامه‌ها، امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه استانبول در زمینه انتقال تجارب، دانش و فناوری پزشکی آب‌درمانی بود. با توجه به این‌که توسعه کیفی آب‌گرم‌های معدنی یکی از تاکیدات مسئولان ارشد این استان است، این تفاهمنامه نیز بعد از انجام مذاکرات مقدماتی و بازدید طرفین در این راستا منعقد شده است. در زمان عقد تفاهمنامه جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، افزایش مدت اقامت گردشگران در استان، گسترش گردشگری درمانی و کمک به تحقق بهتر برنامه زمستان بیدار از اهداف آن عنوان شده است. علاوه براین با توجه به ایجاد اولین دانشکده آب‌درمانی کشور در سرعین، لزوم استفاده از تجربیات بین‌المللی و انتقال فناوری‌های به‌روز جهانی و استفاده از توان و تخصص بالای جوانان مستعد و توانمند داخلی مورد تاکید بوده که این تفاهمنامه نیز در این راستاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید