• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31677
+
-

جشن تولد ۱۰ سالگی اندروید و نبرد شیرین با آی‌او‌اس

جشن تولد ۱۰ سالگی اندروید و نبرد شیرین با آی‌او‌اس


اندروید حالا ۱۰ ساله شده است؛ سیستم‌عاملی که حالا تنها رقیب iOS شرکت اپل در جهان به‌حساب می‌آید و طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. با وجود همه حرف و حدیث‌ها درباره این سیستم عامل منبع باز باید قبول کرد که اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی جهان است. در میان گرانی گوشی‌های آیفون، این موبایل‌های مجهز به اندروید بوده‌اند که از شرکت‌های مختلف جهان بازار را قبضه‌کرده‌اند. این گوشی‌ها تقریبا توانسته‌اند براساس بودجه و سلیقه بسیاری را جذب خود کنند. در ایران هم یک آمار سرانگشتی نشان می‌دهد که حداقل ۸۵ درصد کاربران در حال استفاده از گوشی‌های اندرویدی هستند. 10سال پیش بود که گوشی HTC Dream توسط تی موبایل در آمریکا به نام G1 وارد بازار شد. این گوشی زشت بود و خیلی‌ها را جذب خود نکرد اما حالا پس از 10سال گوشی‌های اندرویدی در حال رقابت با آیفون‌های اپل هستند.

سیستم‌عامل اندروید طی سال‌هایی که از تولد آن گذشته، مراحل رشد و دگردیسی متعددی را پشت سر گذاشته است. شاید 10 سال پیش که تیم سازنده اندروید در حال معرفی این سیستم‌عامل بود، خودشان نیز به موفقیت کنونی باور نداشتند. امروزه اندروید افزون بر گوشی‌های هوشمند، روی دستگاه‌های دیگری نظیر تلویزیون‌های هوشــمند، ساعت‌های هوشمند و خودروها نیز استفاده می‌شود. به گزارش همشهری، طبق آمار منتشر شده طی فصل دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸۸ درصد از فروش جهانی گوشی‌های هوشمند به دستگاه‌های اندرویدی اختصاص داشته است و پس از آن iOS با ۱۱.۹ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.


اندروید یا iOS ؟
این دعوا همیشه میان طرفداران دو طرف وجود داشته است. اندرویدی‌ها همیشه به‌دست باز خود برای شخصی‌سازی سیستم‌عامل و همچنین دسترسی ساده به فایل‌ها و کدهای سیستم‌‌عامل تکیه داشته‌اند. در مقابل کاربران اپل در یک حصار هستند و سیستم عامل iOS بسیار سخت دسترسی به فایل‌های سیستمی را می‌دهد. آنهایی که می‌خواهند دستکاری‌های مهم در گوشی ایجاد کنند مجبور بوده‌اند به سراغ جیلبریک بروند که به‌نظرشان دقیقا همان فرار از زندان بوده است. تفاوت میان دو طرف در داشتن دو دیدگاه متفاوت است. کسی نمی‌تواند انکار کند که گجت‌های اندرویدی به‌خاطر دسترسی آسان به فایل‌های سیستمی و همچنین امکان نصب برنامه‌ها به هر صورتی تنها با دریافت فایل APK بیشتر در معرض خطر ویروس‌ها و بدافزارها هستند. در مقابل اپل نصب برنامه‌های روی گجت‌های خود را بسیار انحصاری کرده و به همین‌خاطر امکان نصب بدافزارها کمتر شده است. ماجرای دیگر هم آپدیت‌ است که اندرویدی‌ها همیشه با آن مشکل دارند. گوشی‌های اپل همگی با هم در یک زمان امکان آپدیت به نسخه‌های جدید سیستم عامل iOS را پیدا می‌کنند و به همین‌خاطر آیپد‌ها و آیفون‌ها در آپدیت شدن به آخرین نسخه سیستم‌عامل همیشه درصد بالاتری را داشته‌اند. در مقابل هر شرکت تولید‌کننده باید به‌صورت جداگانه آپدیت اندروید خاص خود را آماده کند و به همین‌خاطر درصد سیستم‌عامل‌های آپدیت گجت‌های اندرویدی همیشه از طرف مقابل یعنی اپل پایین‌تر بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید