• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31639
+
-

گرانی در کردستان پررنگ‌تر است

محمد مشیری| خبرنگار:

کاهش توان خرید مردم، گرانی ارز و تاثیر آن بر بازارها هر روز شدت بیشتری می‌گیرد. یکی از این بازارها، بازار مبل در سنندج و سایر شهرستان‎های استان است، طوری که فعالان این عرصه ظرفیت واردات خود را به کمترین حد ممکن رسانده‌اند. در همین زمینه گفت‌وگوی همشهری را با «فریدون باقی» کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه می‌خوانید. 


گرانی مستقیما بر چه کالاهایی تاثیر می‎گذارد؟ 

همه کالاها، چه تولید داخلی مثل مبل که 80 درصد مواد اولیه‎اش وارداتی است و چه کالاهای وارداتی که امروز با نوسان ارز قیمت‌گذاری می‌شود. 2 نوع بازار داریم؛ بازار همیشگی و روز و ماه و سال و بازار فصلی و مناسبتی. مسلما در آستانه سال تحصیلی جدید، افزایش تقاضای مردم برای خرید کالا و لوازم مدرسه بیشتر و گرانی صد درصدی آن محسوس بود.

 چون سطح تولید داخلی کفاف پاسخ به تقاضای موثر جامعه را نمی‌دهد، در نتیجه اقتصاد دست به سوی واردات دراز می‌کند و آن نیز تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی شامل افزایش نرخ ارز که در نتیجه سیاست‌های پولی و مالی دولت به بهای زیاد است. بازار دیگر بازار مایحتاج عمومی و همیشگی است و در ردیف سوم لوازم خانگی مثل یخچال و تلویزیون و مبل است. 

برخی از این کالاها با افزایش تورم و نوسان ارز و دلار و داشتن تقاضا در بازار، باز هم امکان افزایش مجدد قیمت‌ها حتی به صورت کاذب را نیز دارد. این امر در استان‌های محروم از جمله کردستان بیشتر محسوس است. چنانچه دولت نتواند سیاست جانشینی واردات را با تولید داخلی حل کند، مسلما این جهش افزایش قیمت‌ها، بلندتر و وسیع‌تر خواهد شد و بازار نیز باید به این تقاضا پاسخ دهد. در صورت عدم پاسخ بازار باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. 

گرانی کالاها در استان‎هایی مانند کردستان که درآمد پایین‎تر از میانگین کشوری است، چه تاثیری دارد؟
 
در استان کردستان با توجه به این‌که درآمد و معیشت مردم تابعی از کمک‌های دولتی است و سطح درآمد یکنواخت است و منابع دیگری برای جایگزینی درآمد وجود ندارد، تاثیر گرانی بیشتر است. لازم به یادآوری است که تقاضا خود تابعی از متغیرهایی مانند قیمت کالای مورد نظر، قیمت سایر کالاها، سطح درآمد و سلیقه است‌. بر همین اساس در جامعه‎ای مانند کردستان برای مردم اولویت‎ با کالاهای اساسی است و کالاهایی مانند مبل دچار رکود می‌شود.  

این خبر را به اشتراک بگذارید