• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31568
+
-

کشتی‌گیرها چگونه با کنترل مدام وزن خود کنار می‌آیند؟

هر روز باید مراقب خورد و خوراک‌مان باشیم

بررسی چالش‌های کاهش وزن در گفت‌وگو با فاطمه نیکبخت‌؛کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران

مائده امینی

باید سر وزن باشند؛قانونش همین است. کشتی‌‌گیرها بیش از هر کس دیگری برای مدیریت وزن خود با چالش‌های گوناگون مواجهند. متخصصان تغذیه می‌گویند مدیریت تغذیه و وزن به شکل دائم برای ورزشکاران کار آسانی نیست و ممکن است با یک ندانم‌کاری ساده بدن آنها آسیب ببیند. مثلا یک کشتی‌گیر در زمان کاهش وزن باید بین 5 تا 7 گرم کربوهیدرات دریافت کند که اگر غیر از این باشد یا کمتر از این عدد کربوهیدرات به بدنش برسد، عملکردش دچار مشکل خواهد شد.

کار آنجایی سخت‌تر می‌شود که یک کشتی‌گیر باید حین کاهش وزن از قدرت بدنی خود هم محافظت کند و همه حواسش به این باشد که در فرایند کاهش وزن، عملکردش ضعیف‌تر نشود.

فاطمه نیکبخت، به‌تازگی مدال طلای رقابت‌های کشتی کلاسیک کشور را به گردن انداخته. او که این روزها برای رقابت‌های جهانی کشتی بانوان خود را آماده می‌کند، می‌گوید اگرچه باید همه سال مراقب خورد و خوراک‌مان باشیم اما من از پسِ مدیریت وزن برآمده‌ام و نگرانی‌ای در این حوزه ندارم.

به‌عنوان یک کشتی‌گیر موفق روند وزن کم کردن را چگونه دنبال می‌کنید؟ آیا مدام به یک رژیم غذایی خاص پایبندید؟ 

نه لزوما. از یک‌ماه قبل از مسابقات رژیم می‌گیرم و با روز مسابقه خودم را هماهنگ می‌کنم. رژیم من، رژیم کارشناسی شده‌ای مخصوص‌ماه آخر است که حول غذاهای پروتئینی می‌چرخد؛ گوشت کباب شده، ماهی کباب شده، سینه مرغ پخته، سالاد و...

کار سختی نیست؟ 

چرا قطعا کار سختی است اما هر کس باید بدن خودش را بشناسد و با برنامه‌ریزی جلو برود. من می‌توانم در یک ماه، 4کیلو وزنم را کم کنم. طبیعتا مطابق همین هم برنامه می‌ریزم و نمی‌گذارم وزنم از یک عدد خاصی تجاوز کند. کم‌کردن وزن بیش از یک حد استاندارد را توصیه نمی‌کنم چرا که بدن آسیب می‌بیند و عملکرد کشتی‌گیر ضعیف می‌شود.

حد استاندارد منظورتان چند کیلوگرم است؟

بین 2 تا 4 کیلوگرم.

 خودتان بیشترین وزنی که در سال‌های اخیر کم کرده‌اید چقدر بوده؟

5کیلوگرم. این میزان کاهش وزن از سخت‌ترین مدیریت‌های وزنی و دوره‌های من بود.

وزنی که در این دوره از مسابقات باید اصطلاحا سر آن باشید، چند کیلوگرم است؟ 

60کیلوگرم. البته پیش از این در وزن 55کیلوگرم بودم و خودم تصمیم گرفتم 5کیلو بالاتر مسابقه بدهم.

الان سر وزن هستید؟ 

خیر. فعلا 2 کیلوگرم اضافه وزن دارم.

سؤال آخرم اینکه شما در سال به‌طور میانگین در چند مسابقه شرکت می‌کنید؟ 

به‌طور نرمال 2 مسابقه. اما گاهی مسابقه‌های دیگری هم به برنامه اضافه می‌شود که آن وقت این عدد به 4 و حتی 7 مسابقه هم می‌رسد. کشتی‌گیرهایی که برای مسابقات جهانی انتخاب می‌شوند یا در لیگ شرکت می‌کنند بیشتر از سایر اعضای تیم ملی برای کنترل وزن خود دچار چالش می‌شوند. من خودم همیشه مراقبم که چیزی اضافه‌تر از حد نیاز بدنم نخورم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید