• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31535
+
-

پیگیری‌های وزارت خارجه در حادثه تروریستی اهواز

هشدار به امارات؛ احضار دیپلمات های اروپایی

سیاسی
هشدار به امارات؛ احضار دیپلمات های اروپایی


مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نسبت به عوامل و پشتیبانان حادثه تروریستی 31شهریورماه اهواز هشدار دادند. نشانه‌های وزارت خارجه و نهادهای نظامی و امنیتی کشورمان حکایت از شناخت عوامل و حامیان حادثه تروریستی رژه 31شهریورماه امسال داشته‌اند. امارات متحده عربی در همسایگی جنوب ایران متهم اصلی ترور مراسم رژه نیروهای مسلح است و برخی کشورهای غربی نیز به‌خاطر جای دادن عوامل تروریستی مقصر در این حادثه محل انتقاد ایران هستند. سفرا و کاردارهای برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌دنبال این حادثه به وزارت خارجه احضار شدند و مقامات ارشد دفاعی کشور نیز بر شدت مقابله به مثل در جریان این حوادث تأکید کردند.


امارات، متهم اصلی منطقه‌ای
سخنگوی وزارت امور خارجه یک روز پس از حادثه از احضار کاردار امارات به وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: در این احضار، اعتراض شدید ایران به اظهارات غیرمسئولانه و موهن مشاور سیاسی ولیعهد این کشور به وی ابلاغ شد. بلافاصله پس از این حادثه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توییت خود به استخدام، آموزش و تسلیح و حمایت مالی تروریست‌ها از سوی «یک رژیم خارجی» اشاره کرده بود. براساس گزارش ایرنا، بهرام قاسمی در پی سخنان سخیف یک مشاور سیاسی اماراتی درخصوص حادثه تروریستی اهواز، تصریح کرد: در این ملاقات به کاردار امارات هشدار داده شد حمایت آشکار از اقدامات تروریستی توسط افرادی که وابسته به مراکز رسمی اماراتی هستند منجر به ایجاد مسئولیت برای دولت این کشور می‌شود و بی‌تفاوتی در قبال آن قابل پذیرش نیست. در پی حمله تروریستی روز شنبه اهواز عبدالخالق عبدالله مشاور ولیعهد امارات در حساب شخصی‌اش در توییتر این حادثه را تروریستی ندانست و نوشت: انتقال جنگ به داخل ایران یک گزینه اعلام شده است و در مرحله آینده افزایش می‌یابد.


احضار سفرای هلند، دانمارک و انگلیس
شب همان روز حادثه نیز نمایندگان 3کشور اروپایی به وزارت خارجه احضار شدند؛ آنچنان که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه احضار شدند و مراتب اعتراض شدید ایران در موضوع حادثه تروریستی اهواز به آنها ابلاغ شده است. در حادثه نیمروز رژه نیروهای مسلح اهواز ده‌ها نفر از مردم، سربازان، درجه‌داران و افسران به شهادت رسیدند. گروهک تروریستی الاحوازیه مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفته بود. ایران نیز پیشاپیش از تحرکات این گروهک تروریستی اطلاع داشته است. به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی تصریح کرده: «به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.» قاسمی افزود: مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه به سفرای هلند و دانمارک تأکید کرد که انتظار می‌رود دولت‌های مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی، مسببان جنایتکار و همه مرتبطان با آنها را برای حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار کاردار موقت سفارت انگلیس در تهران در غیاب سفیر این کشور خبر داد و گفت: تأکید شد از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازیه اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.


هشدار مقامات دفاعی
در واکنش به حمله تروریستی اهواز مقامات دفاعی کشورمان نیز بر مقابله به مثل در این اتفاق تأکید کردند. امیر سرتیپ امیر حاتمی در اعلام مواضعی تصریح کرد: تروریست‌های حقیر باید بدانند که پاسخی سخت و غافلگیرکننده در انتقام خون‌های پاک به زمین ریخته‌شده هموطنانمان دریافت خواهند کرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در پیامی تصریح کرد: به ملت بزرگ ایران اسلامی اطمینان می‌دهم که فرزندان آنها در نیروهای مسلح، مصمم‌تر از گذشته تروریست‌ها و دنباله‌های آنها را تحت تعقیب قرار داده و تا ریشه‌کنی این پدیده نفرت‌انگیز از پای نخواهند نشست. سرلشکر محمدباقری در پایان این پیام با یادآوری مواضع کینه‌توزانه برخی مقامات کشورهای منطقه که آشکارا از انتقال ناامنی به درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران سخن گفته‌اند، هشدار داده است که ضمن تصحیح رفتارهای خصمانه خود با جمهوری اسلامی ایران، از پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند؛ در غیر این صورت نیروهای مسلح حق پاسخ کوبنده به دشمنی‌ها با ملت ایران را برای خود در هر زمان و مکان محفوظ می‌دارند و جنایتکاران را در هر نقطه از جهان تحت تعقیب قرار خواهند داد. سپاه پاسداران نیز عصر دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده شهدای حادثه تروریستی اهواز تصریح کرد: به فضل الهی و با همت و غیرت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور و اشراف و تسلط موجود بر عقبه‌ها و کانون‌های استقرار هدایتگران تروریست‌های خبیث و جنایتکار و با یاری خداوند متعال، در آینده نزدیک انتقام مهلک و فراموش‌ناشدنی از آنها گرفته خواهد شد. در این بیانیه تصریح شد: به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا (مدظله‌العالی) و آحاد ملت ایران اطمینان می‌دهد، برای تعقیب و مجازات سخت جنایتکاران در جغرافیای منطقه و فراتر از آن، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

   ابراز همدردی مقتدی صدر

مقتدی صدر از رهبران سیاسی و مذهبی عراق روز گذشته در یک پیام توییتری و هشتگ یک جمله فارسی با ایرانیان ابراز همدردی کرد. او در جمله کوتاه فارسی خود نوشت «صبر کنید پیروز خواهید شد» و در ادامه پیام خود به زبان عربی نوشت: «بار دیگر دست‌های افراط‌گرایی همسایه ما ایران را هدف قرار داد تا امنیت آن را برهم زند و ملت آن را دچار رعب و وحشت کند، اما ملت ایران دوستدار میانه‌روی و قوی‌تر از آن است که از تاریکی بترسد.» دیروز همچنین مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با صدور پیامی، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز، با بازماندگان شهدای این حادثه ابراز همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

    ایران از جنایت اهواز نمی‌گذرد

رئیس‌جمهور قبل از سفر به نیویورک گفت: «عاملان و آمران را می‌شناسیم و بی‌تردید ایران از این جنایت نمی‌گذرد.» حسن روحانی مرتکبان فاجعه 31شهریور را همان حامیان تجاوز رژیم صدام به کشور دانست و افزود: اینان مدت‌ها رفتند در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پایان جنگ، با اینکه اینها مشکوک بودند و سال‌ها در عراق بودند، لطف نظام جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شد. تا زمانی که صدام جنایتکار زنده بود، اینها مزدور او بودند، بعد از آن ارباب را عوض کردند، یکی از کشورهای جنوبی خلیج‌فارس، هم مسائل مالی ، هم تسلیحاتی و هم سیاسی‌شان را به‌عهده گرفت و اینها همیشه از جنایت خودشان نه پشیمان بودند و نه جنایت‌شان را متوقف کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید