• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31533
+
-

زمزمه انتخابات زودهنگام در انگلیس

جهان‌نما
زمزمه انتخابات زودهنگام در انگلیس


مشاوران ارشد نخست‌وزیر انگلیس از برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف نجات دولت و همچنین خروج مذاکرات برگزیت از بن‌بست خبر داده‌اند.

روزنامه ساندی‌تایمز، چاپ لندن، دیروز با انتشار گزارشی خبر داد که مشاوران ترزا می ‌در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات سراسری تا 2‌ماه دیگر هستند تا شاید بتوانند با تغییر چینش کرسی‌های پارلمان، جایگاه دولت محافظه‌کار انگلیس را تقویت کنند. این اقدام با هدف کاهش فشارها بر دولت خانم می ‌از داخل و خارج دنبال می‌شود. خانم می ‌طی ماه‌های گذشته در داخل از سوی 2گروه تحت فشار بوده است. یک گروه که خواستار توقف مذاکرات برگزیت و برگزاری مجدد رفراندوم برای اعلام نظر مردم درباره ضرورت خروج از اتحادیه اروپا هستند و گروه دیگر که خواستار «خروج سخت» هستند و بر عدم‌پذیرش شرط‌های اتحادیه اروپا برای خروج انگلیس پافشاری می‌کنند. نخست‌وزیر انگلیس در خارج اما با اروپایی‌های سرسختی روبه‌روست که حاضر نیستند اجازه دهند انگلیسی‌ها هم اتحادیه را ترک کنند و هم از مزایای مهم عضویت در این سازمان بهره‌مند باشند.

اروپایی‌ها 3روز پیش آب پاکی را روی دست نخست‌وزیر انگلیس ریختند و طرح او را که شامل پذیرش بخش زیادی از خواسته‌های کمیسیون اروپا می‌شد، رد کردند. طرح ترزا می ‌که در داخل همچنان مخالفان بسیاری دارد، شامل راه‌اندازی یک منطقه ویژه اقتصادی است که قواعد گمرکی اتحادیه اروپا بر آن حکمفرماست. می‌ تلاش داشته با ارائه این طرح شرایطی را فراهم کند که اقتصاد انگلیس همچنان از ادامه ارتباط تجاری با اتحادیه اروپا بهره‌مند شود. او نگران آسیبی است که خروج از اتحادیه به اقتصاد انگلیس وارد خواهد کرد.

ترزا می ‌سال گذشته هم تلاش کرد با برگزاری انتخابات زودهنگام، شرایط را در فضای سیاسی داخلی انگلیس به نفع خود تغییر دهد اما نتیجه از دست دادن تعدادی از کرسی‌های حزب محافظه‌کار و در نتیجه از دست دادن اکثریت در پارلمان بود. زمزمه‌های برگزاری مجدد انتخابات در حالی مطرح می‌شود که حزب مخالف دولت یعنی حزب کارگر نیز با اعلام انتخابات زودهنگام موافق است. حزب کارگر به‌دنبال برکناری ترزا می‌ و بازگشت به قدرت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید