• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31530
+
-

گره تازه در کار تشکیل دولت عراق

احزاب عراقی بار دیگر بر سر انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید این کشور دچار اختلاف شده‌اند

گزارش
گره تازه در کار تشکیل دولت عراق


درحالی‌که به‌نظر می‌رسد پازل انتخابات پارلمانی عراق سرانجام با گذشت 4‌ماه تکمیل شده و با توافق بر سر نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به نقطه پایانی خود نزدیک شده، بار دیگر نشانه‌های اختلاف میان احزاب و طوایف مختلف عراقی در تحولات سیاسی این کشور نمایان شده است؛ اختلافاتی که بیشترین آنها به رقابت میان 2 حزب بزرگ کردی بازمی‌گردد. به این ترتیب در شرایطی که روز پنجشنبه برهم صالح، به‌عنوان گزینه نهایی اقلیم کردستان برای ریاست‌جمهوری 4سال آینده دولت عراق به بغداد معرفی شد، اکنون واضح است که در پی مخالفت جدی حزب دمکرات کردستان با او، انتخاب رئیس‌جمهور (که از قضا در ساختار سیاسی عراق پستی تشریفاتی به شمار می‌آید) نیز به بحرانی دیگر برای این کشور جنگ‌زده تبدیل شده است.این بحران با سفر ناگهانی نیچروان بارزانی به بغداد تشدید شده است؛ سفری که به‌گفته روزنامه العربی الجدید، رئیس اقلیم کردستان در جریان آن با حیدر العبادی و سایر رهبران سیاسی مستقر در بغداد رایزنی کرده و از آنها خواسته است به‌دلیل مخالفت حزب دمکرات با کاندیداتوری برهم صالح، انتخاب رئیس‌جمهور را فعلا به تعویق بیندازند. براین اساس شبکه المیادین اعلام کرد: حزب دمکرات کردستان ، فواد حسین را برای ریاست جمهوری معرفی کرده است.

این در حالی است که براساس برنامه اعلام شده قرار بود سرانجام نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق در جلسه روز سه‌شنبه پارلمان جدید این کشور انتخاب شوند.سفر ناگهانی بارزانی به بغداد از سوی اتحادیه میهنی کردستان که حامی کاندیداتوری برهم صالح است، مورد اعتراض قرار گرفت. سخنگوی این حزب گفت: چنین سفری بدون اعلام قبلی و خارج از ساختار سیاسی اقلیم به‌معنای زیر پا گذاشتن توافق اتحادیه میهن و حزب دمکرات برای انتخاب رئیس‌جمهور است؛ توافقی که البته حزب دمکرات از اساس وجود آن را نفی می‌کند. به گفته شبکه الجزیره، برهم صالح گزینه مورد حمایت ایران برای ریاست‌جمهوری عراق است و ائتلاف سازندگی، متشکل از گروه‌های فتح و دولت قانون نیز از اعلام کاندیداتوری او حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر اما حزب الدعوه همچنان در تلاش است تا از میراث تاریخی خود بعد از سقوط صدام صیانت کند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد در پی توافق حشد شعبی با جریان صدر، برای نخستین‌بار طی 12سال گذشته گزینه‌ای خارج از حزب الدعوه سکاندار مدیریت اجرایی عراق خواهد بود، روز شنبه خبری درباره توافق طیف‌های مختلف این حزب برای کاندیداتوری حیدر العبادی منتشر شد.

 این خبر از آن جهت تعجب‌آور بود که علت اصلی تضعیف موقعیت حزب الدعوه، دوگانگی شدیدی است که در آخرین انتخابات پارلمانی، میان نوری مالکی با حیدر العبادی به‌عنوان 2 اردوگاه اصلی داخل حزب به‌وجود آمد.

با این حال اخباری که از عصر روز گذشته درباره جلسه داخلی حزب با حضور مالکی و عبادی منتشر شد نشان می‌دهد طرفین باز هم در حصول توافق برای نجات حزب الدعوه ناکام بوده‌اند؛ اگرچه سعد المطلبی، از رهبران حزب الدعوه و شخصیت نزدیک به مالکی همچنان به شگفتی‌آفرینی حزب الدعوه در لحظات آخر امیدوار است. او به روزنامه العربی الجدید گفته است: درصورت وجود ضمانت‌های لازم، بعید نیست حزب الدعوه بر سر کاندیدایی واحد به توافق برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید