• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31453
+
-

بانی‌مهر

گفت‌وگو با مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد «گندم» که برای آموزش کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کند

بانی‌مهر

ستاره حجتی/خبرنگار


در میان خبرها و آمارهای مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل ایرانی یا اتباع خارجی مقیم ایران، شاید فعالیت‌های مستمر اجتماعی برای کاهش این آمار، خبری خوش و قابل‌توجه باشد. موسسه مردم‌نهاد «گندم» یکی از تشکل‌های تاثیر‌گذار است که با تاسیس مدارسی با عنوان مهربانی، سهم قابل ملاحظه‌ای در کاهش این آمار و ارقام تکان‌دهنده دارد؛ سهمی که شاید بیش از کمیت باید در ذات و کیفیت به آن امتیاز داد. حسین کریمی، مدیرعامل این موسسه، در گفت‌وگو با همشهری از گندم و مدارس مهربانی‌اش می‌گوید.

موسسه خیریه گندم از چه سالی آغاز به کار کرد؟ 

این موسسه از سال 92 فعالیت خود را با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی کشور و اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور آغاز کرد. موسسه، هدف اصلی خود را تحصیل کودکان و آموزش مهارت‌های اجتماعی و معیشتی قرار داده است. این موسسه در مدت 4 سال فعالیت خود توانست در 8 استان تهران، البرز، یزد، سیستان ‌و ‌بلوچستان، گلستان، فارس، هرمزگان و کرمانشاه پروژه‌های آموزشی و حمایتی اجرا کند. برای مثال در قالب این پروژه‌ها مدارسی با عنوان مدارس «مهربانی گندم» راه‌اندازی کردیم که در 4 سال گذشته پذیرای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و کودکان کار و خیابان بوده است. این مدارس در حال حاضر در 4 استان تهران، گلستان، یزد و سیستان ‌و ‌بلوچستان برقرار هستند و ساخت شعبه‌های جدید در استان‌های دیگر در دستور کار موسسه است. 

تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش این مدارس چند نفر است؟ 

طی 4 سال این تعداد به بیش از 2 هزار نفر رسیده است. 

آیا برنامه‌های حمایتی دیگری به جز آموزش برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اید؟ 

روال کار این است که ابتدا کودکان بازمانده از تحصیل را شناسایی و سپس امکان تحصیل در مدارس را برای آنها فراهم می‌کنیم. این امکانات شامل تهیه و توزیع نوشت‌افزار، کتاب درسی، لباس فرم مدرسه و و دیگر موارد  به صورت کاملا رایگان است. در مرحله دوم باید شرایط ماندگاری کودک در مدرسه فراهم شود تا مشکلات مالی و اجتماعی موجب بازگشت وی به خانه نشود. به همین دلیل طرح‌های معیشتی در کنار آموزش مطرح شده و راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در اولویت برنامه‌هایما قرار گرفته است. 
در نهایت این مجموعه با ارائه مشاوره‌ عاطفی، اجتماعی، روانی و حقوقی از سوی مددکاران و روان‌شناسان موسسه برای بهبود شرایط جامعه گام برمی‌دارد. ماموریت این سازمان با تحصیل کودکان بازمانده در مقطع ابتدایی یا تامین معیشت حداقلی خانواده‌ها پایان نمی‌یابد و ایجاد فضای مناسب برای آموزش، ساخت و تجهیز مدارس با استانداردهای ملی و بین‌المللی مورد نیاز و تحصیل دانش‌آموزان در مدارس رسمی با مجوز آموزش و پرورش از دیگر اقدامات مجموعه است. 

شرایط خاصی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس مهربانی مد نظر است؟ 

اولویت ثبت‌نام، کودکان بازمانده از تحصیل هستند. کودکانی که به دلایل مختلف اعم از فقر، اعتیاد والدین، فرار از کشورهای جنگ‌زده و پناهندگی و مانند آن نتوانسته‌اند در مدارس دولتی درس بخوانند. 

سازمان شما یک سازمان مردم‌نهاد محسوب می‌شود. حمایت از شما از سوی نهادهای دولتی چطور انجام می‌شود؟

عمده کمک‌های دولتی به سازمان به صورت اعتباری یا صدور مجوز بوده است. سال تحصیلی 96-95، مدرسه مهربانی گندم برای پوشش تحصیلی کودکان دختر بازمانده از تحصیل ایرانی یا مادر ایرانی (فاقد شناسنامه) با حمایت معاونت زنان در امور خانواده نهاد ریاست‌ جمهوری و اداره کل آموزش و پرورش سیستان ‌و ‌بلوچستان در حاشیه شهر زاهدان و ایرانشهر راه‌اندازی شد و در پایه اول دبستان، 136 دانش‌آموز در حاشیه شهر زاهدان و 120 دانش‌آموز در ایرانشهر مورد حمایت قرار گرفتند. صدور پروانه تاسیس این مدرسه موجب شد تا بتوانیم برای دانش‌آموزان مدرسه کارنامه رسمی صادر کنیم. از دیگر مشارکت‌های سازمان، مشارکت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران بود که طی آن ساختمانی 3 کلاسه در منطقه 17 تهران برای آموزش 130 دانش‌آموز دختر و پسر در 2 شیفت دخترانه و پسرانه فراهم کرد. همچنین در سال تحصیلی 97-96، طرح تاب‌آوری اجتماعی در 2 مدرسه گلستان با همکاری و حمایت دولت اجرا شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید