• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31347
+
-

کاوشگرهای ژاپن روی سطح سیارک

تلگراف
کاوشگرهای ژاپن روی سطح سیارک


آژانس فضایی ژاپن اعلام کرده به‌احتمال بسیار زیاد 2 کاوشگر روباتیک این آژانس با موفقیت روی سطح یک سیارک فرود آمده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یوئیچی تسودا، مدیر این پروژه اعلام کرده که هنوز نتوانسته‌اند به‌صورت قطعی این مسئله را تأیید کنند اما شواهد از احتمال بسیار بالای موفقیت این ماموریت خبر می‌دهد. فضاپیمای هایابوسا۲ در سفر طولانی خود به مقصد سیارکی به نام ریوگو پرتاب شده تا برای نخستین‌بار در تاریخ 2سطح‌نشین روباتیک آن اقدام به نمونه‌برداری از سطح این سیارک کنند. سیارک ریوگو که نام خود را از یک شهر افسانه‌ای زیر دریا در ژاپن گرفته است اکنون در فاصله ۲۸۰میلیون کیلومتری زمین است.

کاوشگرهای روباتیک هایابوسا۲ قرار است 3بار از سطح این سیارک طی 1.5سال آینده نمونه‌برداری کنند. «ریوگو» سیارکی‌ است هم از نوع بسیار معمولِ «سی» و هم از نوع نه‌چندان معمول «جی»؛ سیارکی نادر از نوع کربنی. گفته می‌شود این سیارک دربرگیرنده ۸۲میلیارد دلار منابع معدنی، ازجمله نیکل، آهن و نیز آب، نیتروژن یا هیدروژن است.

این سیارک یکی از سیارک‌های گروه «آپولو» است. گروه آپولو که هزاران سیارک دیگر را در بر می‌گیرد، در نزدیکی زمین قرار دارد. با درنظر گرفتن آنچه انتظار می‌رود بر سطح این سیارک باشد، دانشمندان بسیاری امیدوار هستند بتوانند به دستاوردهای پژوهشی مهمی در مورد سرآغاز سامانه خورشیدی و زندگی روی زمین برسند. کاوشگر هایابوسا در دسامبر سال۲۰۱۴ به فضا ارسال شده و قرار است تا پایان سال۲۰۲۰ به زمین بازگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید