• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31303
+
-

همشاگردی سلام

امسال‌ به علت تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام محرم، جشن شکوفه‌ها همانند سال های قبل برگزار نمی شود

آموزش
همشاگردی سلام

فرحناز چراغی- روح‌الله زرین| خبرنگار:

با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر به شوق آموختن روانه مدرسه می‌شوند. در استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز حال و هوای خاص رفتن به مدرسه در همه‌جا پیچیده است. شور و شوق دانش‌آموزان جلوه خاصی به جامعه می‌بخشد.  بنابه گزارش مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کردستان وکرمانشاه 320 هزار دانش‌آموز کرمانشاهی و ۲۶۳ هزار و ۸۰۱ دانش‌آموز کردستانی برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیران کل مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان این‌که در سال تحصیلی جدید 30 هزار و 507 کلاس اولی در کرمانشاه راهی مدرسه می‌شوند، می‌گوید: 15 هزار و 741 پسر و 14 هزار و 763 دختر هستند.  «مجید یزدان‌پناه» می‌افزاید: مهر امسال 174 هزار و 289 دانش‌آموز مقطع ابتدایی در استان کرمانشاه راهی مدرسه می‌شوند. از این تعداد 44هزار و 921 نفر در مدارس روستایی و 129 هزار و 368نفر در مدارس شهری مشغول به تحصیل خواهند شد. 

وی ادامه می‌دهد: امسال بیش از 83 هزار دانش‌آموز دختر و 89 هزار دانش‌آموز پسر در مقطع ابتدایی درس می‌خوانند. این تعداد دانش‌آموز در 2 هزار و 411 مدرسه ابتدایی درس می‌خوانند.  این مسئول با بیان این‌که مهرماه امسال نیز مانند سال‌های گذشته دانش‌آموزان کلاس‌اولی در قالب جشن شکوفه‌ها یک روز زودتر به مدرسه می‌روند، بیان می‌کند: مدارس ابتدایی از 31 شهریور پذیرای کلاس‌اولی‌ها هستند، اما به علت تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام محرم، جشن شکوفه‌ها نداریم. مراسمی به صورت نمادین در مدرسه شهید ناز پروریان در آموزش و پرورش ناحیه 3 برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به این‌که 320 هزار دانش‌آموز در استان اول مهر به مدرسه خواهند رفت، می‌گوید: در مقطع متوسطه اول 74 هزار و 130 دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد حدود 39 هزار دانش‌آموز پسر و حدود 35 هزار دانش‌آموز دخترند.  یزدان‌پناه با بیان این‌که 60 هزار و 411 در مقطع متوسطه در شهر تحصیل می‌کنند، می‌افزاید: نکته قابل ذکر این است که بیشترین دانش‌آموزان استان شهرنشین هستند. حدود 13 هزار و 718 نفر دانش‌آموز استان در روستاها تحصیل می‌کنند.  وی اضافه می‌کند: در مقطع متوسطه اول 4 درصد رشد داشته‌ایم.  در مقطع متوسطه دوم تعداد دانش‌آموزان استان کمتر است. بر اساس تازه‌ترین آمار ثبت نامی 43 هزار و 210 دانش‌آموز داریم. در این مقطع تعداد دانش‌آموزان دختر 3 هزار نفر از پسران بیشتر است.  مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌گوید: در رشته تحصیلی متوسطه دوم 6 هزار و 716 دانش‌آموز داریم. از این تعداد هزار و 873 دانش‌آموز دختر هستند. تعداد دانش‌آموزان پسر در این رشته 4 هزار و 743 دانش‌آموز است. 7 هزار و 873 دانش‌آموز در استان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. 2 هزار و 890 دختر در این رشته‌ها درس می‌خوانند. بیش از 4 هزار و 800 پسر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. 


تحصیل 8 هزار و 714 دانش‌آموز در کرمانشاه 


کارشناس مسئول آموزش و پرورش عشایری استان کرمانشاه با بیان این‌که 8 هزار و 714 دانش‌آموز عشایر در استان تحصیل می‌کنند، می‌افزاید: 6 هزار و 740 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، هزار و 506 نفر در مقطع متوسطه اول و 468 دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم در مدارس عشایری در سال جاری تحصیل می‌کنند. 
«علی‌اکبر چیا» با بیان این‌که 440 مدرسه عشایری در استان داریم، می‌افزاید: دانش‌آموزان عشایری در 386 مدرسه ابتدایی، 40 مدرسه متوسطه اول و 11 مدرسه متوسطه دوم تحصیل می‌کنند. از این تعداد مدرسه 38 مدرسه به ‌صورت سیار در ایل‌های کم‌جمعیت دایر می‌شود. بقیه مدارس ثابت و در چادر برگزار می‌شوند. 

وی ادامه می‌دهد: 30 مدرسه سیار عشایری با مجهز شدن به سیستم لپ‌تاپ به ‌صورت نیمه‌هوشمند فعالیت می‌کنند. 
کارشناس مسئول آموزش و پرورش مقطع ابتدایی با بیان این‌که 14 ایل و یک طایفه مستقل در استان داریم، می‌افزاید: از نیمه دوم آبان معلمان به همراه عشایر کرمانشاه به استان‌های ایلام و خوزستان کوچ می‌کنند و تا 15 فروردین در آنجا خواهند ماند. موسیان، فکه، بستان، مهرانو اندیمشک و... از جمله مناطقی هستند که عشایر استان کرمانشاه در فصل سرما به آنجا کوچ می‌کنند. درود فرامان و بخش فیروزآباد و بخش‌هایی از شهرستان صحنه محل اسکان بازگشت کوچ‌نشینان در نیمه دوم فروردین هستند. 
وی در خاتمه بیان می‌کند: در مقاطع متوسطه اول و دوم مدرسه سیار نداریم و دانش‌آموزان چند ایل در یک مدرسه تجمیع می‌شوند. در سال جاری حدود 30 دانش‌آموز ابتدایی، 20 دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و 6 دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم نیز جذب مدارس عشایری شده‌اند.


تجهیز بیش از  نیمی از مدارس کردستان 

در کردستان نیز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی پذیرای ۲۶۳ هزار و ۸۰۱ دانش‌آموز در سال تحصیلی پیش ‌ است. طبق آمارهای موجود آموزش و پرورش استان، نیمی از این مدارس تجهیز و هوشمندسازی شده است. این مساله با همکاری خیرین مدرسه‎ساز بوده است. با وجود چنین شرایطی همچنان شاهد تحصیل برخی دانش‌آموزان در فضاهای غیراستاندارد و ناایمن هستیم. دلیل عمده آن نیز کمبود دانش‌آموز و نبود شرایط مالی است. ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی و خیرین به این مناطق نگاه ویژه‌ای داشته باشند. 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: به منظور ثبت‎نام دانش‌آموزان استان سامانه جامع «سناد» راه‌اندازی شده است‌. بر همین اساس در سال تحصیلی پیش ‌رو ۹۳ درصد از دانش‌آموزان استان در این سامانه تحصیلی ثبت‌نام کردند.
«رشید قربانی» ادامه می‌دهد: ۱۵۲ هزار و ۶۲۲ نفر در پایه ابتدایی تحصیل می‎کنند. همچنین ۴ هزار و ۷۵۶ نوآموز در دوره پیش‌دبستانی وارد حوزه آموزش می‎شوند و طبق آمارهای موجود ۹۷۱ دانش‌آموز استثنایی نیز در کردستان تحصیل می‌کنند. 

وی در ادامه می‌افزاید: در دوره اول متوسطه ۶۲ هزار و ۶۰۱ نفر و در دوره دوم متوسطه ۴۲ هزار و ۸۵۱ دانش‌آموز در مدارس مختلف استان برای ورود به سال تحصیلی پیش رو ثبت‌نام کردند. 
قربانی تصریح می‌کند: طبق آمارهای تهیه شده در سامانه سناد آمار دانش‌آموزان کردستانی که برای سال تحصیلی پیش رو ثبت‌نام کردند ۲۶۳ هزار و۸۰۱ نفر است. این تعداد دانش‌آموزان در مقاطع مختلف در ۳ هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی
 تحصیل می‌کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: نیمی از مدارس استان از استانداردهای آموزشی و فضای مناسب برخوردارند. همچنین بافت ۲۰ درصد از واحدهای آموزشی عمری بیش از چند دهه دارند و نیازمند مقاوم‌سازی‌اند. ۳۰ درصد مدارس استان نیز غیراستاندارد و تخریبی‌اند. 
قربانی تصریح می‌کند: در برخی از روستاهای استان تعداد دانش‌آموزان 10 و زیر 10 نفر است. از این رو، تحصیل آنها در مدارس کانکسی صورت می‌گیرد. بر همین اساس ۴۰ مدرسه کانکسی در کردستان وجود دارد. همچنین ۱۰ درصد مدارس بانه، مریوان و سنندج به دلیل کمبود فضای آموزشی 2 شیفته هستند. 


نوسازی مدارس با  کمک نیکوکاران 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان می‌گوید: ۱۵۳ مدرسه استان با ۸۸۴ کلاس درس با بهره‎گیری از توان نیکوکاران نوسازی شده‌اند. این فضاهای آموزشی ۴۸۲ میلیارد و ۱۳ میلیون ریال هزینه داشته‌اند. 
«امجد احمدی» ادامه می‌دهد: در سال تحصیلی پیش رو ۱۸۲ میلیارد و۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات از سوی خیرین استان برای نوسازی مدارس استان پرداخت شده است. 

وی می‌افزاید: طبق استانداردهای ساختمان‌سازی عمر مفید مدارس ۳۰ سال است. با وجود این، هزار و ۷۳ مدرسه استان بیش از ۳ دهه عمر دارند و تجهیز و نوسازی آنها نیازمند اعتبار و مالی بیش از هزار میلیارد ریال است. 
احمدی تصریح می‌کند: در سال تحصیلی پیش ‌رو ۱۶ مدرسه استان با ۸۰ کلاس درس مقاوم‌سازی شده‌اند. این شرایط تا حد چشمگیری استحکام ساختمان را
 افزایش می‌دهد. 
وی ادامه می‌دهد: ‌ بر همین اساس در ۵ سال گذشته فقط ۲۳ درصد کلاس‌های درس هوشمند بودند. این رقم در سال تحصیلی پیش رو به بیش از ۵۹ درصد افزایش پیدا کرده است. 


دیوارکشی نشدن حیاط مدارس روستایی 

عضو شورای اسلامی و معاون انجمن اولیا و مربیان بخش چاردولی قروه هم می‌گوید: بسیاری از مدارس این منطقه در فضای باز احداث شده‌اند. همچنین امکانات رفاهی، بهداشتی، ورزشی و... ندارند.  
«محمد میهمی» ادامه می‌دهد: به دلیل دیوارکشی نشدن حیاط مدارس روستایی بخش چاردولی، شاهد ورود انواع دام در محوطه مدارس در فصل پاییز و بهار هستیم. این مساله علاوه بر آلودگی فضای آموزشی موجب تردد افراد مختلف در این محیط‌ها می‌شود. 

وی تصریح می‌کند: به دلیل کمبود دانش‌آموز در چند روستای بخش چهاردولی همچنان نفت سفید و بخاری‌های نفتی به‌ عنوان سوخت فصل سرما در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
میهمی اضافه می‌کند: بخش زیادی از مدارس این مناطق هوشمند‌سازی نشده‌اند. با توجه به سبک‌های آموزش تحصیلی ضرورت دارد این مدارس به تجهیزات روز مانند کتب آموزشی الکترونیکی و ویدیو پروژکتور مجهز شود. 
وی بیان می‌کند: ضرورت دارد از نیروهای بومی مناطق کوهستانی بخش چاردولی برای تدریس در مدارس استفاده شود؛ چراکه به دلیل راه مواصلاتی ناهموار امکان ورود معلم به این مناطق در فصول بارندگی وجود ندارد. این مساله مانع پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‎شود. 


سفارش لباس مدارس   

مدیر یکی از مدارس دهگلان می‌گوید: مدیران بسیاری از مدارس شهری و روستایی بدون در نظر گرفتن قوانین آموزش و پرورش اقدام به سفارش لباس مدارس می‌کنند.  «ایوب ساعدزاده» ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان مدارس با دریافت هزینه اشتراک از واحدهای تولیدی، والدین را متعهد به تهیه لباس فرم مدارس از این تولیدکنندگان می‎کنند. هزینه این لباس‎ها برای هر دانش‌آموز کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است، در حالی که تولیدی‌ها بیش ۱۷۰ هزار تومان از طریق مدارس از والدین دانش‌آموز دریافت می‌کنند.  وی می‌افزاید: هیچ‌گونه مصوبه‌ای به منظور دریافت هزینه تحصیلی هنگام ثبت‌نام وجود ندارد. با وجود این، بسیاری از مدارس حدود یک میلیون تومان هزینه تحصیلی از دانش‌آموزان دریافت می‎کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید