• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31288
+
-

گره ارزی بر تار و پود نساجی بروجرد

300 نیرو با احیای نساجی بروجرد برای ادامه کار جذب می‌شوند

اقتصاد
گره ارزی بر تار و پود نساجی بروجرد

فاطمه حافظی| بروجرد - خبرنگار:

یکی از واحدهای تولیدی مهم کشور، کارخانه نساجی بروجرد است که بیش از 35 سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد. این کارخانه در سال 1362 با تولید 20 میلیون متر پارچه در سال کار خود را آغاز کرد و در سال‌های رونق تولید، بیش از هزار نفر نیروی کار داشت. نقش و اهمیت این کارخانه در زمینه اشتغال، تولید و ارزآوری  بر کسی پوشیده نبوده و نیست، اما چند سالی است که این مجموعه با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند. تغییر مدیریت، نبود سرمایه در گردش و پرداخت نشدن تسهیلات برای ورود دستگاه‌های جدید موجب شد تا در سال 95 حدود 475 نیروی این واحد تعدیل شود. بررسی مشکلات این واحد در ستاد تسهیل و ایجاد شرایط برای پرداخت تسهیلات و از همه مهم‌تر فراهم کردن شرایط برای دریافت تسهیلات از سوی کارخانه باعث شد تا مشکلات از این کارخانه رخت ببندد و دوباره چرخه تولید در این واحد به صدا درآید. طرح توسعه کارخانه نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند برای افزایش ظرفیت تولید و به‌کارگیری نیروهای جدید تغییرات مثبت زیادی را در روند اقتصادی استان ایجاد کند.


فعالیت 900 نفر در کارخانه 

مدیر کارخانه نساجی بروجرد می‌گوید: این کارخانه در گذشته با معضلاتی مانند تغییر در مالکیت روبه‌رو بود. کارخانه‌ای با درآمد و موفقیت‌های فراوان در دوره‌هایی زیان‌ده بود و سبب شد برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شوند، اما خوشبختانه با ایجاد تغییراتی در این واحد می‌توان دوباره یکی از واحد‌های مهم تولیدی در کشور را احیا کرد.«احسان سربندی» می‌افزاید: در صورت تامین نقدینگی و ایجاد تغییرات در خطوط ریسندگی و بافندگی، می‌توان ظرفیت‌های تولیدی این کارخانه را افزایش داد و حتی نیروهای جدیدی را دعوت به کار کرد.وی اظهار می‌کند: در حال حاضر 900 نفر در کارخانه نساجی مشغول به کار هستند. سال 95 با توجه به مشکلات پیش روی کارخانه حدود 475 نفر از پرسنل تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند، اما پس از رفع مشکلات همه نیروها برگشتند. در صورت اجرا و تکمیل طرح توسعه، برای 300 نفر اشتغال‌زایی خواهیم داشت.


طرح توسعه کارخانه

سربندی درباره توسعه کارخانه می‌گوید: طرح توسعه کارخانه ایجاد سالن رنگرزی جدید با ظرفیت 40 هزار متر در روز و سالن چاپ با 35 هزار متر در روز است. از طرفی توسعه ریسندگی را هم در دستور کار داریم؛ دستگاه‌های خط تولیدی را از سوئیس خریداری کرد‌ه‌ایم و بستر هم آماده است. منتظر ترخیص و ورود ماشین‌ها هستیم؛ می‌توان تولید را با ماشین‌ها و دستگاه‌های جدید تا 10 تن در روز افزایش داد. 
 وی در ادامه تشریح طرح توسعه کارخانه بیان می‌کند: همچنین جواز تاسیس سالن 4 هزار و 500 متری برای دوزندگی نیز دریافت شده که مراحل اجرای کارهای ساختمانی آن در دست اقدام است. مجوز توسعه رنگرزی و چاپ عرض 3 متر نیز دریافت شده و در حال حاضر نیز دارای پیشرفتی قریب به 20 درصد است.


افزایش تولید 

مدیر کارخانه نساجی بروجرد در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص افزایش تولیدات این کارخانه می‌گوید: در 4 ماهه اول سال جاری 7 میلیون متر‌ مربع پارچه تولید کرده‌ایم. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 5/3 میلیون متر‌ مربع تولید داشته‌ایم؛ یعنی این کارخانه افزایش 2 برابری در تولید داشته است.
وی ادامه می‌دهد: با روند افزایش تولید این کارخانه، توسعه فروشگاه‌ها در مراکز استان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. با این کار می‌توانیم جنس را با قیمت مقطوع کارخانه به دست مشتری برسانیم و بازارهای بهتری را در استان‌ها ایجاد کنیم.


مشکلات سر راه کارخانه 

سربندی بیان می‌کند: متاسفانه افزایش نرخ ارز و افزایش 2 تا 4 برابری مواد اولیه و لوازم مورد نیاز شامل الیاف، مواد رنگی و شیمیایی به علاوه قطعات باعث شده تا کارخانه با مشکلاتی مواجه شود. 
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ترخیص نشدن ماشین‌ها از گمرک اشاره می‌کند و می‌گوید: این کارخانه برای تغییر و افزایش ظرفیت تولید تعدادی ماشین خریداری کرده است اما تغییرات سریع قیمت ارز باعث شده تا این کارخانه نتواند ماشین‌ها و دستگاه‌های خریداری شده را ترخیص کند.
سربندی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر، خریداری تعدادی ابزار تولید است که از کشور ایتالیا سفارش داده‌ایم؛ حتی پیش‌پرداخت‌هایی نیز داشته‌ایم. با وجود این، در صورت پرداخت نشدن ارز دولتی به این کارخانه، نساجی بروجرد توانایی پرداخت بهای ماشین‌ها با ارز آزاد را ندارد و از این جهت شرکت متضرر می‌شود و حتی وضعیتش از روند و بحران قبلی نیز بدتر خواهد شد.وی می‌افزاید: دولت و نمایندگان آنها در استان باید از این واحد تولیدی حمایت ویژه کنند و ارز دولتی را در اختیار بگذارند. 


تلاش برای رفع مشکلات کارخانه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم با اشاره به رفع مشکلات کارخانه نساجی بروجرد، در این زمینه اظهار می‌کند: 2 برنامه برای نوسازی و بهسازی و همچنین طرح توسعه که به نوعی تکمیل‌کننده نوسازی است ارائه و در این زمینه نیز تغییراتی در خطوط تولید و تجهیزات ایجاد شده است.
«محمدرضا صفی‌خانی» بیان می‌کند: تغییر و تحولات صورت گرفته در کارخانه نساجی بروجرد باعث شد تا میزان ظرفیت تولید افزایش یابد و نیروهای تعدیل شده دوباره به کار برگردند. 
این مسئول اظهار می‌کند: واحدهای صادرات‌محور همچون نساجی بروجرد برای ایجاد شرایط برای تولید و رونق کسب و کار و از همه مهم‌تر حمایت از تولیدات و کالای ایرانی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. در مسیر حمایت، بانک‌ها نیز نقش مهمی دارند و می‌توانند با پرداخت تسهیلات و تسهیل بوروکراسی‌های خود روند دریافت را برای رونق تولید این واحد‌ها ساده‌تر کنند.

معاون استاندار لرستان هم از اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه در گردش به نساجی بروجرد خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل مشکل مالیاتی برای آزاد کردن تجهیزات نساجی بروجرد از گمرک باید راهکار مناسبی اتخاذ شود. 
«گودرز امیری» می‌افزاید: بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی قررا بود 500 میلیارد ریال سرمایه در گردش به نساجی بروجرد پرداخت شود اما به دلیل پایین بودن شاخص‌های مالی شرکت، این رقم پرداخت نشد. 
وی تاکید می‌کند: پس از پیگیری‌های انجام‌شده از طریق بانک ملی و ارائه صورت مالی جدید نساجی بروجرد، با پرداخت 250 میلیارد ریال از این رقم موافقت شد. 


نساجی بروجرد؛ ظرفیت مهم اقتصادی استان

فرماندار ویژه شهرستان بروجرد بیان می‌کند: توسعه کارخانه‌های نساجی بروجرد قابلیتی مهم در مسیر توسعه اشتغال و زمینه‌ساز رشد و توسعه صادرات در صنعت نساجی است.«رضا آریایی» ادامه می‌دهد: یکی از اولویت‌های مهم دولت حمایت از تولید کالای ایرانی است و از آنجا که نساجی بروجرد نیز یک برند ملی است برای حمایت از این گونه واحدها تمام دستگاه‌ها در تلاش هستند. با رونق دوباره این کارخانه علاوه بر این‌که تولید در این واحدها رونق می‌گیرد، زمینه اشتغال و ارزآوری و سود نیز برای مردم و استان فراهم می‌شود. وی بیان می‌کند: ایجاد و احداث یک کارخانه بزرگ در حال حاضر از عهده دولت خارج است. از طرفی جذب سرمایه‌گذار توانمند در این زمان با وجود مشکلات بسیار زیاد اقتصادی به گونه‌ای غیرممکن است. بنابراین برای این‌که بتوان واحدهای تولیدی را با همان ظرفیت‌های تولید و یا افزایش ظرفیتشان حفظ کنیم باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد.آریایی می‌گوید: وقتی چرخ تولید یک واحد تولیدی بچرخد با دریافت تسهیلات نیز می‌تواند به صنعت رونق بدهد و با حضور در بازارهای رقابتی می‌تواند سود و عایدی مناسبی کسب کند. همین نکته در راستای توسعه صادرات از استان و بالا بردن حجم صادرات نقش مهمی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید