• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31145
+
-

انتظارات بازار سهام از مدیرعامل جدید بورس

بورس تهران سرانجام پس از یک دهه ثبات، مدیرعامل جدیدی را بر صندلی مدیریتش تجربه خواهد کرد. هیأت مدیره بورس یکشنبه‌شب علی صحرایی را به‌عنوان مدیرعامل جدید این بازار برگزید. صحرایی پیش از این معاون بازار بود.
به گزارش همشهری، علی صحرایی در بین فعالان بازار به‌عنوان مدیری مسلط در حوزه سامانه معاملات و بازار مبادلات سهام شناخته می‌شود. برهمین اساس بلافاصله پس از انتخاب او به‌عنوان سومین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اغلب فعالان بازار خواستار اصلاح زیر‌ساخت‌ها و بسترهای معاملاتی بورس شدند، اصلاح مقررات معاملات، به‌ویژه در حوزه انتشار اطلاعات و مدرن‌سازی‌ بازار از دیگر خواسته‌های فعالان بازار سرمایه از مدیرعامل جدید بورس است. در این میان بهینه‌سازی‌ هسته معاملات بورس که بارها دچار اختلال شده و در رویه معاملات بازار سهام خدشه ایجاد کرده، از دیگر انتظارات فعالان بازار سرمایه است. فعالان بازار سرمایه معتقدند که روند ورود شرکت‌های جدید به‌شدت کند است و پذیرش یک شرکت جدید یک تا 3 سال زمان می‌برد که این زمان باید کاهش یابد. از سوی دیگر، ارتقای شفافیت در گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها از دیگر خواسته‌های فعالان بازار سرمایه از مدیرعامل جدید بورس تهران است.

فکری به حال هسته معاملات شود

مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درباره انتظارات فعالان بازار سرمایه از مدیرعامل جدید بورس تهران گفت: نخستین و مهم‌ترین اقدامی که مدیرعامل جدید بورس تهران باید انجام دهد، ترمیم و بهینه‌سازی‌ هسته معاملات است که در طول سال‌های گذشته مشکلات زیادی را در جریان معاملات ایجاد کرده است. او توضیح داد: تابلوی بورس اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزار معاملات در همه بورس‌های دنیا‌ست بنابر‌این چنانچه ابتدایی‌ترین ابزار بازار سهام در ایران هنوز به شکلی بهینه کار نمی‌کند، نمی‌توان از بازار انتظار توسعه داشت و این در واقع به بازار سهام ایران خدشه اساسی وارد می‌کند. او با بیان اینکه با کوچک‌ترین فشار هسته معاملات دچار مشکل می‌شود، ادامه داد: همین 3 روز پیش هسته معاملات بورس بار دیگر دچار مشکل شد و منجر به بروز اشتباه‌های معاملاتی شد، بنابر‌این سامانه معاملات باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که از بروز چنین اشتباه‌هایی جلوگیری شود. طحانی در ادامه دومین خواسته خود را تسریع در پذیرش شرکت‌های جدید عنوان کرد و گفت: پذیرش شرکت‌های جدید بسیار کند است و گاه پذیرش یک شرکت جدید با اینکه همه اسناد و مستندات پذیرش تکمیل است، بین یک تا 3 سال طول می‌کشد. این موضوع روند توسعه ارزش پایه بازار را کند کرده ‌و باید فکری به حال تسریع در روند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید انجام شود. به‌طور مثال، باید در این زمینه یک جدول پذیرش به همراه زمانبندی برای پذیرش و درج شرکت‌های جدید در بورس تهیه و منتشر شود. او در ادامه به سلیقه‌ای‌بودن روند باز و بسته‌کردن نماد‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون باز و بسته‌شدن نماد‌ها در بورس براساس یک سیستم قضاوتی انجام می‌شود که این کار باید اصلاح شود و از حالت قضاوتی خارج شود. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه تأکید کرد: موضوع دیگری که در بورس باید مورد توجه قرار گیرد، از بین رفتن دخالت در جریان معاملات است به‌معنای اینکه تکالیفی برای سهامداران عمده یا حقوقی برای خریدن یا نخریدن سهام تعیین شود.
او با بیان اینکه هم‌اکنون به‌دلیل اینکه بازار سهام در یک دوره صعودی است، دخالت کمتری انجام می‌شود، گفت: در گذشته از برخی سهامداران بزرگ خواسته می‌شد که سهامی را عرضه کنند یا نکنند و استدلال این بود که بازار رو به نزول یا صعود است. این رویه باید کاملا متوقف شود. طحانی در ادامه به توسعه بسترهای‌ آی‌تی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: متأسفانه کارهای اساسی در زمینه توسعه بستر‌های آی‌تی انجام نشده ‌و هنوز فاصله زیادی با استاندارد‌های واقعی در این زمینه وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه درباره ارائه اطلاعات شفاف و بهینه توضیح داد: روند شفاف‌سازی‌ شرکت‌ها هم باید تغییر کند. 

توسعه ارزش پایه بازار سهام 

در همین حال، رئیس هیأت مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی هم گفت: یکی از اساسی‌ترین کارهایی که باید در دوره جدید بورس انجام شود، تلاش برای افزایش ارزش پایه بازار سهام است. به این معنا که باید شرایط ورود شرکت‌های جدید و عرضه‌های اولیه توسعه یابد و سرعت بگیرد.
علی اسلامی به توسعه روابط با سایر کشور‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بازار سهام باید روابطش را با کشور‌های دیگر به‌منظور توسعه زیر‌ساخت‌ها افزایش دهد و در این زمینه با بورس‌های کشور‌های دیگر تفاهمنامه امضا کند. او درباره برنامه‌های جدید‌ دیگری که بورس تهران باید در پیش بگیرد، گفت: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود، توسعه زیرساخت‌ها و بستر‌های نرم‌افزاری بورس است که می‌تواند به توسعه حجم بازار و رشد معاملات کمک قابل توجهی بکند. او نیز به هسته معاملات اشاره کرد و گفت: ایراد‌ها‌ یا حفره‌های هسته معاملات باید برطرف شود، چراکه سامانه معاملات بورس با حفره‌های زیادی مواجه است و نسبت به گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است بنابر‌این باید راهکار‌های جدید اندیشیده شود تا ایراد‌ها و حفره‌های نرم‌افزار معاملات برطرف شود. اسلامی همچنین با بیان اینکه باید سرعت تصمیم‌گیری‌ها در بورس افزایش یابد، ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که بورس تهران باید انجام دهد، کاهش و حذف بوروکراسی‌های اداری است که مانع از انجام برخی کارها شده است. او گفت: مدیرعامل جدید بورس تهران باید نقش شرکت بورس را به‌عنوان دستگاه اجرایی بازار سرمایه تقویت ‌و تلاش کند وظایف نظارتی را از امور اجرایی تفکیک کند.

 واکنش مثبت بازار به تغییر مدیرعامل

در پی تغییر مدیرعامل بورس تهران دیروز بازار سهام با رشد 1.5درصدی مواجه شد. با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد بازار سهام در مبادلات روز گذشته وارد یک دوره اصلاحی یا نزولی شود ارزش بازار سهام در واکنش به تغییر مدیریت در بازار سهام با رشد مواجه شد و ارزش کل بورس تهران 9300میلیارد تومان رشد کرد. دیروز همچنین شاخص کل بورس تهران 2361واحد معادل 1.5درصد افزایش یافت و به 158هزار و 71واحد رسید. با توجه به سابقه مدیریتی علی صحرایی مدیرعامل جدید بورس تهران، سهامداران انتظار دارند مدیرعامل جدید دست به اقدامات بنیادین بزند و ساختار‌های معیوب بازار سهام را بهینه کند و زمینه توسعه بازار سهام را فراهم کند. او که پیش از این ناظر بازار سهام و بعد از آن معاون بورس تهران بود به‌دلیل اینکه سال‌ها در بدنه اجرایی بازار سهام فعال بوده است قادر است به روند توسعه بورس شتاب بدهد و همین موضوع واکنش مثبت بازار سهام را در مبادلات دیروز در پی داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید