• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31144
+
-

جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما

درحالی‌که چندی پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور از تأخیر برخی شرکت‌های صادرکننده در عرضه ارز در سامانه نیما گلایه کرده بود، رضا نوروز‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌صورت تلویحی این موضوع را رد کرد. او که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور در این مورد، جلسه‌ای در دفتر اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری تشکیل شد و توضیح دادیم پتروشیمی‌ها به تعهدات خود به‌طور دقیق عمل کرده‌اند.
به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: وقتی بحث ارز مطرح شد، رئیس‌جمهور اختیار جمعی از واحدهای پتروشیمی را که در اختیار وزارت رفاه و دفاع بود به بیژن زنگنه، وزیر نفت واگذار کرد؛ پس از آن شخص وزیر نفت به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور اجرای سیاست‌های ارزی در پتروشیمی‌ها را پی گرفت و نشست‌هایی را با حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی و شبه‌دولتی فعال در این زمینه برگزار کرد. پس از بررسی و برآورد درآمدهای ارزی واحدهای پتروشیمی و کسر هزینه‌های آنها سرانجام سهم ارزی هر هلدینگ پتروشیمی مشخص شد. او گفت: در هر هفته با احتساب هزینه‌ها، پتروشیمی‌ها 300میلیون دلار ارز وارد کشور می‌کنند که با کسر هزینه‌کردشان مقرر شده در هر هفته 200میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه کنند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تأکید کرد: پتروشیمی‌ها به‌عنوان تولیدکننده موظف نیستند  ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند اما برای بازگرداندن آرامش به فضای اقتصادی در حال کمک به دولت هستند و تاکنون این کار را به نحو احسن انجام داده‌اند. نوروززاده با تأکید بر اینکه پتروشیمی‌ها برای کمک به بازار تحت فشار هستند، گفت: دولت از پتروشیمی‌ها درخواست کرد برای حل مشکلات بازار در شرایط فعلی کمک کنند تا آرامش به بازار بازگردد.

آمار عرضه ارز

رضا نوروز‌زاده ضمن ارائه آمار دقیق عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار، با اشاره به ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، توضیح داد: از این میزان ۱۲ میلیارد دلار متعلق به صادرات پتروشیمی‌هاست که براساس شرایط اقتصادی موجود، وزارت نفت تصمیم گرفته تا درآمد حاصل از صادرات این واحدها در سامانه «نیما» عرضه شود. به گفته او، پتروشیمی‌ها از ۲۱فروردین‌ماه سال‌جاری تا 26مرداد امسال 2میلیارد و ۵۷۱میلیون دلار در سامانه ‌نیما‌ فروخته‌اند. او وعده داد که پتروشیمی‌ها تا پایان امسال ۷میلیارد دلار دیگر در این سامانه عرضه می‌کنند. براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی، پتروشیمی‌ها در هر هفته موظفند ۲۰۰میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کنند. او افزود: میانگین هزینه‌های واحدهای تولید پتروشیمی ۲۵ درصد است و مابقی درآمد ارزی باید در سامانه ‌نیما‌ عرضه شود. نوروز‌زاده با بیان اینکه در ابتدا ارز همه واحدهای پتروشیمی منهای هزینه‌های ارزی آنها احصا شد، اعلام کرد: سهم هر هلدینگ و ارزی را که باید وارد سامانه نیما کند، تعیین کردیم. بعد از آن هزینه‌های شرکت‌ها را درنظر گرفتیم. او در عین حال با اشاره به مکانیسم قیمت‌گذاری ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما، تأکیدکرد: نوع قیمت‌گذاری برای ارز به‌طور مستقیم به وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی مربوط نمی‌شود.

 نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با قیمت گذشته و ۳هزار و ۸۰۰تومان اعمال می‌شود و تاکنون تصمیمی برای تغییر صورت نگرفته است. نوروز‌زاده افزود: هرچند نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تاکنون افزایشی نداشته، اما درصورت تصمیم‌گیری در این زمینه، محاسبه قیمتی براساس دلار ۷۵۰۰ تومانی خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: هدف دولت در ارائه خوراک پتروشیمی‌ها با وجود خصوصی‌بودن، سودآوری واحد‌ها و ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاری است، دولت در راستای سیاستگذاری قیمت خوراک مشخص می‌کند تا محصول نیز در همان بازه صورت گیرد، در غیراین صورت پتروشیمی‌ها بخش خصوصی هستند و ارز آنها باید در سرمایه‌گذاری مصرف شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید