• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31023
+
-

تلاش برای ‌تنگ‌ترکردن حلقه فیلترینگ

در حالی که نمایندگان مجلس آمادگی خود را برای اصلاح روند فیلترینگ اعلام کرده‌اند دبیر شورای عالی فضای مجازی وضعیت فعلی فیلترینگ را «شُل» و «ضعیف» خوانده است

تلاش برای ‌تنگ‌ترکردن حلقه فیلترینگ


تنها چند روز پس از آنکه محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با روزنامه همشهری فیلترینگ را «یک نارضایتی عمومی» خواند و خواستار ورود مجلس به این ماجرا و تلاش برای اصلاح روند فیلترینگ شد، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه با ارگان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و زیرساخت را متهم به «شل‌کردن» فیلترینگ کرد و خواستار آن شد تا اقداماتی برای کاهش امکان دسترسی مردم به فیلترشکن‌ها صورت بگیرد.

سیدابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان حتی برای فیلترینگ تنها شبکه‌‌اجتماعی پرمخاطب جهانی باقیمانده در ایران هم خط و نشان کشید و احتمال فیلتر شدن اینستاگرام را مطرح کرد. او گفت: پیام‌رسان خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید نماینده رسمی داشته باشد، مسئولیت‌پذیری داشته باشد و هر وقت لازم بود هویت کاربران‌ را به ما اعلام کنند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده که اینستاگرام هم اگر در این موارد همکاری نداشته باشد به سرنوشت تلگرام دچار شده و فیلتر می‌شود. او در این رابطه تاکید دارد: پا به پای تلگرام‌، گروهی در کشور هستند که تقاضای فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ را دارند. این در حالی است که براساس آخرین آمار اعلام شده اینستاگرام بیشتر از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد و کشورمان از لحاظ میزان کاربران در این شبکه اجتماعی در رده هفتم میان کشورهای مختلف جهان قرار دارد.


فیلترینگ ضعیف شده است
فیروزآبادی در بخش دیگری از مصاحبه‌خود هم با اعلام اینکه «استفاده از فیلترشکن‌ها برای مردم ما مضر است» از آنچه «ضعیف شدن فیلترینگ» در کشور خوانده شده انتقاد کرد و خواستار تغییر این وضعیت شد. او گفت: وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت که این کار را بر عهده دارند، به دلایلی که خودشان می‌دانند و به ما هم گفته‌اند، فیلترینگ را ضعیف کرده‌اند.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده وزارت ارتباطات معتقد است استفاده انبوه مردم از فیلترشکن‌ها به‌صلاح نیست و فیلترینگ را به گفته وی «شل» کرده است. او در این رابطه گفته است: البته ما این را قبول نداریم که تا این حد شُل باشد و در حال مذاکره‌ با آنها در این مورد هستیم تا یک تعادلی برقرار شود و آمار استفاده مردم از فیلترشکن‌ها کاهش پیدا کند.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اما چندی پیش در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه همشهری اعلام کرده بود که استفاده کاربران از پلتفرم‌های فیلتر شده که قطعا با فیلترشکن صورت می‌گیرد از سوی کاربران غیرقانونی نیست.


از نارضایتی عمومی تا تلاش برای فیلترینگ بیشتر
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در حالی احتمال فیلترینگ اینستاگرام را مطرح کرده و خواستار سخت‌تر شدن فیلترینگ با اعلام قبول نکردن وضعیت فعلی دسترسی به فیلترشکن‌ها شده که وزیر ارتباطات به تازگی در گفت‌وگو با همشهری فیلترینگ را یک نارضایتی عمومی و چالشی برای کیفیت اینترنت دانسته است. محمدجواد آذری‌جهرمی در این مصاحبه خواستار جایگزینی پالایش کارشناسی به جای روند فعلی فیلترینگ شد و گفت: همواره بخش مهمی از نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت به‌خاطر در دسترس نبودن سایت‌ها و سرویس‌هایی است که قصد استفاده از آنها را دارند؛ این مسئله هم قابل کتمان نیست.

وی روند فعلی رای‌گیری آنلاین برای فیلترینگ سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها را غیرمنطقی خوانده و از نمایندگان مجلس خواسته برای اصلاح این روند طرحی را به مجلس ارائه کنند. پس از انتشار این گفت‌وگو هم نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری آمادگی خود را برای ارائه طرح در این رابطه حتی با قید فوریت برای جلوگیری از آسیب بیشتر به‌ویژه ضرر استارتاپ‌ها اعلام کردند.

مکث

فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی با مجوز قضایی

  فیروزآبادی همچنین تأیید کرده است که در شورای‌عالی فضای مجازی در رابطه با فیلترینگ تلگرام اجماع نظری وجود نداشته است. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در حالی فیلترینگ تلگرام را موفق خوانده که پس از گذشت 5ماه از فیلترینگ این پیام‌رسان ۳۰ درصد کاربران حاضر به خروج از آن شده‌اند. وزیر ارتباطات پیش از این اعلام کرده بود ۱۰درصد کاربران پس از فیلترینگ از تلگرام خارج شده‌اند. با آمار دبیر شورای‌عالی فضای مجازی هم هم‌اکنون بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از پوسته‌های تلگرام ازجمله هاتگرام و تلگرام طلایی استفاده می‌کنند و ۷ تا ۸ میلیون نفر هم به‌صورت مستقیم از خود تلگرام در حال استفاده هستند. به گفته او، هاتگرام و تلگرام طلایی با مجوز قضایی در حال فعالیت هستند و اعلام کرده تا پایان سال این پوسته‌ها یا باید موتورشان‌ ایرانی شود یا مسدود خواهند شد. تبدیل شدن به پیام‌رسان داخلی این پوسته‌های تلگرام به‌معنای جدا‌شدن آنها از سرورهای اصلی تلگرام و باقی ماندن آنها در محیط داخلی شبیه به تلگرام خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید