• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30985
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8z8o
+
-

فرسودگی و تجهیزات ناکافی مدارس

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: بیش از 4 هزار کلاس درس در خراسان رضوی نیازمند نوسازی و تجهیز است

آموزش
فرسودگی و تجهیزات ناکافی مدارس

 سحر وحدت| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


فضای آموزشی استاندارد برای  این‌که آینده‌سازان کشورمان در مدارسی استاندارد، مقاوم و مجهز به تحصیل بپردازند همواره یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان و مسئولان‌ آموزش ‌وپرورش بوده است. 
سبزوار نیز با تحصیل بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در زمینه احداث، مرمت، بهسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس در سطح استان خراسان رضوی محسوب می‌شود ولی به دلیل قدمت بالای برخی مدارس از مشکل فرسودگی و استاندارد نبودن فضای آموزشی رنج می‌برد. این چالش‌ها نارضایتی مردم را در پی داشته است و ممکن است آثار منفی در کیفیت آموزش نیز به همراه داشته باشد. 


مدارس نیازمند بازسازی

40 درصد از فضاهای آموزشی در شهرستان سبزوار فرسوده است. اما به گفته مدیر آموزش‌وپرورش سبزوار 20 درصد مدارس این شهرستان به مرمت و بازسازی نیاز دارند و برای تخریب فضاهای فرسوده و نوسازی این مدارس به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. «حسن محرابی» در خصوص سرانه فضای آموزشی در سبزوار می‌گوید: سرانه فضاهای آموزشی در شهرستان در تمام مقاطع تحصیلی از استاندارد استان و کشور پایین‌تر است. وی می‌افزاید: این سرانه در شهرستان سبزوار 2/4 متر‌مربع است در حالی که میانگین استان 4/8 متر‌مربع و کشور 4/5 مترمربع است. وی با اشاره به علل کمبود فضای آموزشی در سبزوار بیان می‌کند: یکی از علت‌های کمبود فضای آموزشی در سبزوار مهاجرت روستاییان به شهر است. به گفته محرابی، حداقل فضای آموزشی در یکی از مدارس سبزوار ۶۰ سانتیمتر است و سبزوار به لحاظ محدودیت فضای آموزشی رتبه سوم خراسان رضوی را دارد. 

وی می‌گوید: به منظور افزایش سرانه فضاهای آموزشی در سبزوار و کاهش این معضل در شهرستان ۶ طرح آموزشی با ۵۲ کلاس درس در منطقه توحیدشهر و مناطق حاشیه شهر سبزوار تا پایان شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.مدیر آموزش‌وپرورش سبزوار با اشاره به تجهیز مدارس شهرستان به سیستم گرمایشی استاندارد نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر 96 درصد مدارس سبزوار به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده‌‌اند.محرابی با بیان این‌که هم‌اکنون فقط 5 آموزشگاه منطقه روداب از توابع شهرستان سبزوار از بخاری نفتی کاربراتی استفاده می‌کنند، می‌گوید: در 3 سال اخیر 35 میلیارد ریال اعتبار به تجهیز سیستم گرمایشی استاندارد این شهرستان اختصاص ‌یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت مطلوب شهرستان سبزوار از نظر نیروی انسانی در مقایسه با استان می‌افزاید: در صورت کمبود نیرو، بخشی از آن از طریق خرید خدمات آموزشی جبران می‌شود.به گفته مدیر آموزش‌وپرورش سبزوار براساس برآورد اولیه، آموزش‌وپرورش این شهرستان با کمبود ۹۶ معلم در مقطع ابتدایی مواجه است که با توجه به ۱۵۰ نیروی مازاد در متوسطه اول، این مشکل با ساماندهی مناسب و تبدیل وضعیت نیروهای متوسطه به ابتدایی برطرف می‌شود. 


بیش از 4 هزار کلاس درس نیازمند نوسازی 

در حال حاضر حدود 30 درصد مدارس استان خراسان رضوی فرسوده‌اند. به گفته مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با همکاری اداره کل نوسازی و خیرین نیک‌اندیش برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس و فضاهای آموزشی فرسوده استان اقدام شده است.

«قاسمعلی خدابنده» می‌گوید: برای بازسازی مدارس استان خراسان رضوی به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. وی با اشاره به نوسازی کلاس‌های درس در استان بیان می‌کند: بیش از 4 هزار کلاس درس در خراسان رضوی نیازمند نوسازی و تجهیز است. به گفته وی، برای نوسازی هر مدرسه در مناطق شهری به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.خدابنده با بیان این‌که در حال حاضر فقط 15 درصد مدارس استان از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، می‌گوید: یکی از فعالیت‌های مهم اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی تجهیز کردن مدارس به سیستم متمرکز سرمایش و گرمایش است. 


کلاس درس بدون معلم نداریم

 مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به کمبود نیروی انسانی نیز می‌افزاید: امسال در خصوص ساماندهی و کمبود نیروی انسانی در استان با اجرای برنامه‌هایی در زمینه تامین نیروی انسانی هیچ کلاس درسی بدون معلم در سال تحصیلی جدید نداریم. به گفته خدابنده در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید به همت اداره کل نوسازی خراسان رضوی و خیرین 740 کلاس درس در قالب 142 آموزشگاه در استان به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌اکنون ساخت‌و‌ساز مدارس در استان با سرعت بیشتری ادامه دارد.

وی با اشاره به تجهیز و تعمیر مدارس استان نیز می‌گوید: تابستان امسال مدارس، کارگاه‌ها و آموزشگاه‌های استان آماده‌سازی، تعمیر و تجهیز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید