• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30851
+
-

برندگان بورس در نیمه نخست سال

سود سهامداران 80شرکت بورس در 6‌ماه گذشته از 100درصد فراتر رفته است

بورس
برندگان بورس در نیمه نخست سال

بهزاد رنجبر/روزنامه‌نگار

داده‌های آماری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران 5صنعت از ابتدای امسال به‌طور میانگین 133درصد در بازار سهام بازده به‌دست آورده‌اند. در همین مدت سهامداران 80شرکت بیش از 100درصد سود کرده‌اند.
به گزارش همشهری، به‌دنبال رشد بازار سهام در چند هفته گذشته میانگین بازده بورس از ابتدای سال تاکنون به 60درصد رسیده است. با این حال، سهامداران زیادی در بورس حضور دارند که توانسته‌اند سود بالاتری نسبت به میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به‌دست بیاورند که حتی از بازده بازار‌های طلا، ارز و مسکن هم بیشتر بوده است.
از ابتدای سال تاکنون قیمت هر دلار آمریکا 183، سکه بهار آزادی 155 و مسکن 33درصد افزایش یافته است. اما در میان شرکت‌های بورس دست‌کم 22شرکت هستند که بیشتر از دلار آمریکا، 35شرکت بیش از سکه بهار آزادی و 360شرکت بیش از بازده مسکن، سود داشته‌اند. این نشان می‌دهد با وجود رشد بازار‌های دیگر چنانچه سرمایه‌گذاری قصد داشته با درنظر گرفتن مقدار تورم بازده بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها به دست آورد، بازار سهام بهترین انتخاب بوده است.
در این میان پیش‌بینی می‌شود با آزاد‌سازی‌ قیمت فولاد، مس و پتروشیمی، روند صعودی بازار سهام همچنان ادامه یابد. ضمن اینکه زمزمه‌های آزادسازی قیمت خودرو و سیمان هم به گوش می‌رسد. این اقدام می‌تواند به روند پر‌شتاب بازار سهام سرعت بیشتری بدهد. به‌زعم تحلیلگران این پتانسیل وجود دارد که ارزش بازار سهام تا مرز 1200هزار میلیارد تومان افزایش یابد و شاخص بورس تا مرز 200هزار واحد هم رشد کند.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشته‌اند

اطلاعات آماری از عملکرد صنایع بورس نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون 20صنعت توانسته‌اند بیش از 50درصد بازده نصیب سهامداران کنند و در میان آنها 5صنعت با میانگین بازده بیش از 133درصد عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به سایر صنایع داشته‌اند. رتبه نخست بهترین عملکرد از اول امسال تاکنون مربوط به گروه استخراج نفت و گاز بوده ‌که سهامداران نزدیک به 200درصد سود کرده‌اند، بعد از آن گروه محصولات چوبی با 138درصد رشد قیمت در رتبه دوم قرار گرفته و گروه استخراج زغال‌سنگ هم با 117درصد رشد در رتبه سوم جای گرفته است. بعد از آن استخراج کانی‌های فلزی با 108درصد و حمل‌ونقل با 106درصد در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کاشی و سرامیک، استخراج سایر معادن، هتل و رستوران، شیمیایی، چاپ، چندرشته‌ای صنعتی، فنی و مهندسی، کانی غیرفلزی، پیمانکاری صنعتی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات کاغذی، سیمان، آهک، گچ، ماشین‌آلات و تجهیزات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط و واسطه‌گری‌های مالی و پولی هم در این مدت بیشتر از 50درصد سود نصیب سهامداران کرده‌اند.

کدام سهامداران بیشتر از همه سود کردند

همچنین داده‌های آماری از عملکرد شرکت‌های بورس به‌طور مجزا نشان می‌دهد 15شرکت بیش از 200درصد و سهامداران 8شرکت بیش از 300درصد در بورس سود کرده‌اند. در میان همه این شرکت‌ها سهامداران 2شرکت قند ارومیه و ویتانا با بازده رؤیایی 856 و 580درصدی در حال به پایان رساندن نیمه نخست سال‌جاری هستند. بعد از اینها سهامداران شرکت‌های مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان، پتروشیمی اصفهان و الیاف مصنوعی به‌ترتیب 361، 312 و 311درصد سود کرده‌اند. در این مدت همچنین بازده شرکت‌های سرمایه‌گذاری معیار صنعت پارس، احیا صنایع خراسان، بسته‌بندی ایران، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، شیرین دارو، ریشمک، بیمه حافظ، معدنی دماوند، آلومینیوم ایران وکربن ایران بیش از 200درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید