• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30765
+
-

مشارکت کاسبان محله عباس‌آباد برای پایان دادن به آشفتگی‌های بازار خیابان خلیل حسینی

سورنا آرام گرفت

سورنا آرام گرفت

مژگان مهرابی|خبرنگار:

منطقه7



خیابان خلیل حسینی یا به قول اهالی، خیابان سورنا را پایتخت‌نشین‌ها به راسته لوازم تزیینات خودرو می‌شناسند؛ خیابانی پر رفت‌وآمد که بازار خوشرنگ و لعابش هر روز پای بسیاری از شهروندان را به این منطقه باز می‌کند. این خیابان تا همین چند هفته پیش در فهرست معابر پرحاشیه شهر قرار داشت، چراکه ترافیکش سرسام‌آور و بیشتر از آن صدای دزدگیرها و سیستم‌های صوتی‌اش آزار‌دهنده بود، به طوری که اهالی برای رهایی از این وضع با سامانه 137 تماس گرفته و دست به دامان مدیران شهری شده بودند تا شاید آنها بتوانند فکری به حال این آشفته بازار کنند. آمار مراجعه مأموران ساماندهی در ناحیه 4 منطقه 7 مستند شده است که هفته‌ای 2، شاید هم 3 بار به مغازه‌داران متخلف تذکر می‌دادند. گاهی هم پیش می‌آمد که حکم پلمب برای بعضی مغازه‌ها صادر کنند. بلبشویی در محله ایجاد شده بود که نه کاسبان احساس رضایت می‌کردند، نه اهالی. حالا، اما این خیابان رنگ آرامش به خود گرفته و نه تنها هیاهو و شلوغی در آن دیده نمی‌شود، بلکه مغازه‌داران هم با امنیت خاطر درآمدزایی می‌کنند. 


خیابان سهروردی درست چند قدم مانده به چهارراه مطهری، تابلو خیابان خلیل حسینی به چشم می‌خورد. نام قدیمش سورناست و خیلی از اهالی هنوز به همان اسم می‌شناسندش. از ابتدا تا انتهای آن، که به خیابان شهید بهشتی منتهی می‌شود، قدم به قدم مغازه است، بیش از 100 باب مغازه. جز تک و توک مغازه سوپرمارکتی، بقیه لوازم تزیینات خودرو می‌فروشند، از دزدگیر و لوازم یدکی تا سیستم‌های پخش و صوتی و رینگ‌. ساعت 10 است. بیشتر کاسبان، کرکره مغازه‌ها را بالا کشیده و کار را آغاز کرده‌اند. تا چند ماه پیش این وقت روز اگر کسی گذرش به خیابان سورنا می‌افتاد، با حجم زیاد خودرو مواجه می‌شد و صدای دزدگیرهایی که هرچند دقیقه یک‌بار تست می‌شد و دوپس دوپس سیستم‌های صوتی همچون پتکی بر سر اهالی فرود می‌آمد. حالا سکوتی محله را فراگرفته است. انگار نه مشتری می‌آید، نه می‌رود. «مهدی خلیلی» شهردار ناحیه 4، دلیل سکوت حاکم بر محله را این‌طور بازگو می‌کند: «تا چند هفته پیش روزی نبود که پیام شهروندان مبنی بر سروصدای آزاردهنده این خیابان به سامانه 137 مخابره نشود. حق هم داشتند صدای دزدگیرها و سیستم‌های صوتی آزاردهنده بود و لحظه‌ای قطع نمی‌شد. مشکل دیگر ترافیکی بود که به دلیل وجود مغازه‌های لوازم تزئینات خودرو در خیابان به وجود آمده بود. در هیچ ساعتی از روز اینجا خلوتی نداشت. ماشین‌ها دوبله و گاهی در 3 ردیف پارک می‌کردند و همین راهبندان ایجاد می‌کرد. طوری که ماشین نمی‌توانست رد شود.»



قدم‌به‌قدم تا رفع مشکل

خیابان حسینی تا قبل از ساخته شدن پاساژ سهیل، یعنی حدود 26 سال پیش، بافت مسکونی داشت و همه جور صنفی در آن دیده می‌شد؛ از میوه‌فروشی، کفاشی و اغذیه‌فروشی تا خیاطی و نجاری. مغازه‌هایش هم مثل امروز به این تعداد نبوده است. خلیلی می‌گوید: «بعد از ساخت پاساژ سهیل که بورس لوازم خودرو بود، روز به روز بر تعداد مغازه‌ها اضافه شد تا الان که بیش از
 100 باب مغازه در این خیابان فعالیت می‌کند و همه خدمات خودرویی ارائه می‌دهند.» البته آنچه بیشتر به چشم می‌خورد مغازه‌های لوازم صوتی خودرو و نصب دزدگیر است. به اعتقاد خلیلی، همین باعث شده روزانه جمعیت قابل توجهی از شهروندان برای انجام کارهای خودروشان به اینجا بیایند. او اشاره می‌کند مشکل ترافیک و آلودگی صوتی خیابان سورنا اتفاقی نیست که به تازگی رخ داده باشد. از سال‌ها پیش در این خیابان وجود داشته است. خلیلی در ادامه می‌گوید: «در هفته چند بار به خیابان سورنا سرکشی می‌کردیم و به اصناف متخلف تذکر می‌دادیم، البته این کار باعث شده بود کاسبان محل با دیدن ما واکنش نشان دهند. حق هم داشتند چون حضور ما را مانع کسب و کارشان می‌دانستند. تمایلی نداشتیم با استفاده از ماده 20 شهرداری مغازه‌ها را پلمب کنیم و به تذکر بسنده می‌کردیم، اما این کار دردی را درمان نمی‌کرد. بنابراین موضوع را با «محمد سلطان‌بیگی» دبیر شورایاری محله 
عباس‌آباد‌ـ اندیشه در میان گذاشتیم و با کمک او برای همه کاسبان این خیابان دعوتنامه فرستادیم.»  با حضور کاسبان و مدیران شهری نشستی در سرای محله عباس‌آباد‌ـ اندیشه برگزار می‌شود با این هدف که آرامش به خیابان بازگردد و البته کسب و کار هم از رونق نیفتد. باقی ماجرا را خلیلی می‌گوید: «پیشنهاد دادیم کاسبان از بین خودشان نماینده‌ای انتخاب کنند و مشکلات را با او در میان بگذارند تا با کدخدامنشی حل و فصل شود. قوانینی را هم تعریف کردیم، با این مضمون که مغازه‌دارها مجاز هستند فقط یک خودرو جلو واحدشان پارک کنند. کاسبان باید به رعایت نظافت ملزم باشند. از ریختن زباله‌ها و ضایعات در باغچه و جوی آب خودداری کنند و سدمعبر هم نکنند.» 


بازگشت آرامش و نظم به خیابان

همراه با خلیلی در خیابان سورنا گشتی می‌زنیم. خلیلی به یک یک مغازه‌ها سر می‌زند و حال کاسبان را می‌پرسد. به مغازه لوازم یدکی «عباس اقبالی» می‌رویم، کسی که شاید قبلاً از حضور مسئولان شهری و تذکرهایشان در محله دل خوشی نداشت. اما حالا مهربان و صمیمی به خلیلی خوشامد می‌گوید. خلیلی از وضعیت کسب و کارش می‌پرسد. اقبالی می‌گوید: «اوضاع خیابان سامان گرفته است. مغازه‌های این راسته اغلب وسعت کمی دارند. برای همین مجبور بودیم اجناس خود را بیرون از مغازه و در پیاده‌رو بگذاریم. مأموران سدمعبر با این کار مخالفت می‌کردند. برای همین مرتب دلهره داشتم که مأموری از راه برسد و اخطار ‌دهد.» بعد هم انگار چیزی یادش آمده باشد ادامه می‌دهد: «عرض خیابان به دلیل پارک ماشین و سد معبر کم می‌شد و ماشین‌های خدمات شهری نمی‌توانستند برای نظافت یا آبیاری فضای سبز‌‌ تردد کنند. حالا همه چیز نظم پیدا کرده است. وسایل باید داخل مغازه‌ها جانمایی شود.» در حین گفت‌وگو «رافیک هوسپیان» هم از راه می‌رسد. صاحب مغازه مکانیکی است. می‌گوید: «خیابان سورنا نسبت به گذشته آرام شده است. ترافیک اینجا کلافه‌کننده بود. روزی نبود که مشاجره لفظی پیش نیاید. بعد از ساماندهی خیابان حسینی قرار شد که بیش از یک ماشین جلو مغازه‌ها پارک نشود. برای همین ما نوبت‌دهی می‌کنیم و اگر نیاز باشد، از پارکینگ قنبرزاده که در همین نزدیکی است استفاده می‌کنیم.»


صداهای آزار دهنده ممنوع

«محمدحسن لطفیان»، «محمد قاسمی»، «حمید گوهرخانی»، «اصغری»، «کوهساری» و «قربانی» نمایندگانی هستند که از طرف کاسبان خیابان حسینی انتخاب شده‌اند. می‌گوید: «سر و صداها ما را هم اذیت می‌کرد چه برسد به مردم. در این خیابان افراد سالمند هم زندگی می‌کنند که مرتب اعتراض داشتند. برای رفع مشکل توافق کردیم که اگر مغازه‌داری می‌خواهد سیستم پخش صوت ماشین را امتحان یا دزدگیری نصب کند به محوطه بزرگی که نزدیک مصلا است برود. محلی که بافت مسکونی اطرافش نیست و مزاحمتی برای اهالی ایجاد نمی‌کند. یا اینکه در خودرو را ببندد.» قاسمی نماینده دیگری است که از وضعیت کنونی خیابان سورنا احساس رضایت می‌کند و اینکه دیگر هیچ‌کدام از کاسبان نگرانی از اخطارهای مأموران شهرداری ندارد.» او می‌گوید: «اگر مغازه‌ای تذکر بگیرد باید در مدت یک هفته مشکل را برطرف کند، در غیر‌این صورت پلمب و عملاً کسب وکارش کساد می‌شود.» «سید احمد موسوی» به نمایندگی از اهالی می‌گوید: «قبل از این با مشکلات متعددی مواجه بودیم و سر و صدا و ترافیک خودروها در این خیابان آزارمان می‌داد. خوشحالیم که کاسبان محل، خودشان برای حل این مشکلات با مسئولان شهری به توافق رسیده‌اند و با آنها همکاری می‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید