• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30760
+
-

برنامه دولت برای اشتغال‌زایی دانش‌بنیان

براساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در برنامه ششم توسعه، تا چشم‌انداز 1400سالانه 750هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار می‌شود، ازاین‌رو دولت مکلف است به‌گونه‌ای برای اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی کند که علاوه بر جذب این نیروهای تازه‌وارد، بخشی از جمعیت 3.2میلیون نفری بیکاران فعلی نیز مشغول به‌کار شوند تا در سال پایانی برنامه نرخ بیکاری به 8.6درصد برسد. به گزارش همشهری، آمارهای منتشر‌شده از تحولات بازار کار کشور حاکی از این است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانسته‌اند به‌طور میانگین به‌اندازه ورودی بازار کار اشتغال ایجاد کرده و نرخ بیکاری را در محدوده 12درصد حفظ کنند اما در سال‌جاری، هدف‌گذاری دولت بر ایجاد یک‌میلیون و 33هزار فرصت شغلی متمرکز شده و منابع کلانی نیز برای تحقق این برنامه مدنظر قرار گرفته است. در این وضعیت، اغلب دستگاه‌های دولتی برنامه‌هایی برای ایجاد اشتغال جدید معرفی کرده‌اند و با امضای تفاهمنامه با وزارت کار، مسئولیت پیگیری و تحقق این برنامه‌ها را بر عهده گرفته‌اند. در آخرین مورد ازاین‌دست اقدامات، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری متعهد شده ‌برنامه اشتغال 124هزار و 700نفری در سال‌جاری را به سرانجام برساند که تفاهمنامه آن دیروز میان این معاونت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید.

هدف‌گذاری برای اشتغال دانش‌بنیان

براساس برنامه‌ریزی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با 1800میلیارد تومان تسهیلات و 220میلیارد تومان کمک بلاعوض، در قالب 6زیربرنامه، 64هزار و 200فرصت شغلی مستقیم و 60هزار و 500فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. طبق برآوردهای این معاونت، با اختصاص تسهیلات 1200میلیارد تومانی برای ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، 25هزار فرصت شغلی مستقیم و 20هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. همچنین تخصیص 20میلیارد تومان کمک بلاعوض به برنامه‌های به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیل‌کرده قادر است 10هزار فرصت شغلی مستقیم برای جامعه هدف مهیا کند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی کرده است با اختصاص 300میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارتقای صنایع فرهنگی، 25هزار فرصت شغلی مستقیم و 35هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کند.

همچنین این معاونت درنظر دارد با اختصاص 100میلیارد تومان کمک بلاعوض به حوزه پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل 2500فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و در برنامه توسعه 6محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان را نیز با تخصیص 100میلیارد تومان اعتبار 2200فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورد. براساس این برنامه‌ها 300میلیارد تومان تسهیلات نیز صرف حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود به ایجاد 5هزار فرصت شغلی بینجامد.

یک میلیارد دلار برای حمایت از اشتغال موجود

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در مراسم امضای تفاهمنامه برنامه اشتغال میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: دولت در تمام حوزه‌های سیاستگذاری نهایتا یک‌میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی درنظر گرفته و ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده است که برنامه‌های آن به‌صورت تخصصی تدوین شده و در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد. محمدباقر نوبخت افزود: در اجرای این برنامه‌ها رقابتی میان استان‌ها به‌وجود می‌آید و هر استانی فعال‌تر باشد، بودجه بیشتری دریافت خواهد کرد. او همچنین به برنامه دولت برای حفظ اشتغال موجود در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: به‌دنبال اعمال تحریم‌های جدید و فشاری که قرار است از این محل به حوزه تولید وارد شود، دولت با تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، معادل ریالی یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه را برای صیانت از اشتغال موجود اختصاص می‌دهد که قرار است تخصیص آن در قالب 5بسته جبرانی در دستور کار قرار گیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید