• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30533
+
-

رنج‌های آموزشی سینما در زنجان

جوانان استان برای آموزش هنر موردعلاقه خود راهی پایتخت می‌شوند

سینما
رنج‌های آموزشی سینما در زنجان

زهرا هادی‌لو|  زنجان - خبرنگار :


حال که در پایان دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم هنوز آموزش سینما به علاقه‌مندان به ایده‌آل و استاندارد جهانی نزدیک نشده است، هر چند از قلب همین محدویت‌ها هنرمندان موفقی چون کیارستمی، رضا میرکریمی، اصغر فرهادی و... بیرون آمدند.
فیلمسازان در شهرستان‌ها به این واقعیت رسیده‌اند که برای پیشرفت در کار باید به پایتخت بروند، در استانی مانند زنجان که تنها 399 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد هنوز محرومیت‌ها و ضعف‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد و برای همین هنرمندان در این عرصه برای موفقیت بیشتر به تهران می‌روند که نمونه بارز آن «رضا میرکریمی» است.
اما سوال اینجاست که متولیان فرهنگی و آنان‌که در این زمینه نقش دارند چه کارهایی برای پیشرفت حوزه سینما انجام می‌دهند؟

«لیلا بیگلی» مسئول سینمای جوان در زنجان است. وی 3 سال است که در این شغل فعال است و به گفته خودش، با تمام محدویت‌ها و کاستی‌هایی که در این انجمن می‌بیند، سعی دارد رویکرد دیگری را برای خود و اهالی سینما ترسیم کند.
وی در گفت‌و گو با همشهری با اعلام این مطلب که انجمن سینمای جوان با وجود کمبود تجهیزات و امکاناتی که دارد رویکرد مهمی را سرلوحه کار خود قرار داده که هدایت هنرمندان فیلمساز به سمت حرفه‌ای شدن است.
وی با اشاره به این نکته که در سال‌های ورودم به انجمن، بسیاری از فعالان در عرصه فیلمسازی استانداردهای فیلم کوتاه را نمی‌دانستند و تنها کاری که می‌توان انجام داد، آشنا کردن آنان با قوانین فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی بود.
بیگلی در ادامه با تأکید بر این مطلب که در زمینه ساخت فیلم کوتاه هنرمندان زنجانی حرف برای گفتن دارند، ادامه می‌دهد: اما مساله اینجاست که برای ساخت فیلم نیاز به ابزار است و در این وضعیت تهیه این تجهیزات کار آسانی نیست.


ساخت فیلم‌های کوتاه

سرپرست انجمن سینمای جوان سپس به وضعیت ساخت فیلم‌های 60 دقیقه‌ای و بلند در زنجان اشاره می‌کند و می‌گوید: رضا میرکریمی نمونه موفق یک فیلمساز زنجانی است که با مهاجرت به تهران و به پشتوانه استعداد و توانا‌یی‌هایی که داشت توانست موفق شود. وی ادامه داد: هم‌اکنون در زنجان افرادی هستند که در زمینه فیلمسازی فعالیت می‌کنند اما علاقه و رغبتی به ساخت فیلم بومی ندارند. در واقع فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شود ویژگی‌های فیلم بومی در آن رعایت نشده است.
وی اضافه می‌کند: این‌که فیلمساز با بازیگران درجه 3 تهرانی قرارداد ببندد و در زنجان فیلم بسازد که فیلم بومی محسوب نمی‌شود.


جشنواره هنری 

بیگلی در ادامه سخنانش به برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: در زنجان جشنواره‌های هنری زیادی برگزار شده است و انجمن نیز طرحی در مورد جشنواره فیلم و عکس به اداره ارشاد ارائه کرده که به دلیل کمبود اعتبارات مسکوت ماند. موضوع دیگری که بیگلی سعی در بیان آن داشت، جشنواره تابستانه فیلم کوتاه بود. وی اظهار می‌کند: اکران جشنواره فیلم تابستانه قرار بود 21 شهریور انجام شود اما همزمانی آن با ایام محرم و حساسیت‌هایی که فیلمسازان آن داشتند باعث شد زودتر از موعد برگزار شود.


بررسی حمایت‌های ارشاد

«جعفر محمدی» معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی، نیز نظرات مخصوص به خود را دارد و سعی دارد اداره ارشاد را در موضوع حمایت‌ها بی‌طرف نشان دهد.
وی در پاسخ به این سوال که اداره ارشاد به عنوان دستگاه دولتی و متولی فرهنگی چه حمایت‌هایی از فیلمسازان می‌کند، می‌گوید: اساسا وقتی این سوال مطرح می‌شود همه به دنبال حمایت مالی هستند. این در حالی‌است که حمایت ما بیشتر در جنبه‌های دیگری است که هرگز دیده نمی‌شود.

محمدی می‌افزاید: اگر کسی طرحی در این خصوص به ما ارائه کرد بعد از بررسی حمایت‌های لازم در زمینه صدور مجوز یا دیگر کارها انجام می‌شود.
وی سپس انجمن سینمای جوان را متولی فیلمسازی و تشویق هنرمندان می‌داند و می‌گوید: ما به دنبال بسط دفاتر این انجمن‌ها در شهرستان‌ها هستیم. حتی در قیدار نیز سینمای سیار را راه‌اندازی کرده ایم، هرچند فیلم‌ها در شهرستان‌ها در مجتمع‌های فرهنگی به اکران در می‌آید.

دیگر موضوعی که محمدی به آن اشاره می‌کند، موضوع هزینه‌هاست. وی در این مورد می‌گوید: به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توان کار زیادی از پیش برد ضمن آن‌که در شرایط اقتصادی پیش رو مشکلات اقتصادی دست ارگان‌های حمایتی را بسته است. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که بودجه فرهنگی اداره 3 سال است به یک میزان تصویب شده و تغییری نکرده است.


راه حل مشکلات 

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف راه برون‌رفت از مشکلات فعلی حوزه سینما چیست؟ می‌گوید: باید دستگاه‌های دیگر را هم درگیر این موضوع کرد. به دنبال این هستیم دستگاه‌هایی را که بودجه فرهنگی دارند تشویق کنیم تا در مسیر پیشبرد اهداف فرهنگی و حمایت از هنرمندان تلاش کنند.
«جعفر محمدی»ادامه می‌دهد: به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، فرهنگ به حاشیه رفته است و تامین معیشت به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. با این حال هر کسی که بخواهد دوره فیلمسازی را بگذراند می‌تواند در یکی از آموزشگاه‌ها یا انجمن سینما مشغول شود.
 
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد با اشاره به این‌که انجمن سینمای جوان نیز اعتبار کافی برای حمایت و آموزش ندارد، می‌گوید: انجمن سینمای جوان یک ان.جی او است و باید بتواند با مشارکت سایر ارگان‌ها به اهداف خود برسد هرچند در زنجان این موضوع که بخش خصوصی در برنامه‌های فرهنگی مشارکت کند ملموس نیست در حالی‌که در شهرهای دیگر اسپانسرها برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی بسیار
 مشتاقند.وی اقبال جوانان از فیلمسازی را خوب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: ما به دنبال تحقق اعتبار برای رونق کارها در انجمن سینمای جوان هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید