• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد مطلب : 30443
+
-

آلام و تألمات پسا استیضاح




مسعود کرباسیان، وزیر سابق اقتصاد در یک دلنوشته اینستاگرامی به بیان گرفتاری‌های ذهنی و یافته‌های جدید خود از بامردم بودن پرداخته است. او که پس از استیضاح گمان می‌کرد مشغله‌های فراوان اداره وزارت اقتصاد برایش تمام می‌شود و وقت بیشتری برای کارهای شخصی خواهد داشت، با رفتن میان مردم متوجه شد فضای عمومی جامعه، یعنی درک مردم از وضع اقتصاد به‌شدت منفی شده است و فشارهای اقتصادی شدیدی روی دوش طبقه متوسط و طبقه محروم وجود دارد. 

نکته قابل‌تأملی که کرباسیان از درمیان مردم بودن دریافته، این است که «بحران جدی و بزرگ جامعه، فاصله طبقاتی است» و 2‌تصویر پیش روی مردم است که یکی دلالت بر این دارد که مثلاً فلان کالای مصرفی نایاب شده و دیگری نشان می‌دهد که فلان خودروی مدل بالا و گران‌قیمت در خیابان ویراژ می‌دهد. 

او چند روز پس از استیضاح وقت پیدا کرده مثل مردم به اقتصاد نگاه کند و فارغ از بوروکراسی‌های رایج، این را لمس کند که «به‌طور مشخص در دام روانی تحریم‌ها افتاده‌ایم» زیرا کاملاً مشابه آنچه نویسنده کتاب «هنر تحریم» گفته بود، مکانیسم تحریم‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که کالاهای لوکس بدون مشکل به کشور سرازیر شود اما تأمین کالاهای عمومی به‌سختی میسر باشد. 

کرباسیان معتقد است در مقابل هنر تحریم، به هنر مقابله با آن نیاز داریم که مانع اجرای چنین برنامه‌هایی شود اما به‌نظر می‌رسد هنوز مفهوم «جنگ اقتصادی» را درک نکرده‌ایم زیرا دقیقاً در همین دوران نهاد قانونگذار روزهای تعطیلات را پشت سر می‌گذارد و نمایندگان که دغدغه مردم و آینده اقتصاد را دارند،‌فعلا در دسترس نیستند. ازطرف دیگر چهره‌های سیاسی هم به دلایل مختلف ازجمله موضوعات جناحی، هرکدام به‌شکلی بر التهاب مردم می‌افزایند.

او با اتکا به تجربه 40ساله خود، سختکوشی و پرکاری مسئولان اجرایی و قانونگذار، پاکدستی درجهت مبارزه جدی با فساد، دانش برای نیفتادن به‌دام تکرار اشتباه‌ها و در نهایت صبوری برای رسیدن به نقطه مطلوب را در برون‌رفت از وضع بد فعلی مؤثر می‌داند اما با توجه به تجربه اخیر جناب کرباسیان، بهتر است مسئولان چندروزی بی‌خیال سختکوشی و پرکاری شوند و کمی با مردم قدم بزنند تا دریابند که «بحران جدی و بزرگ جامعه چیست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید