• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30255
+
-

تحلیل معاون اول رئیس‌جمهور از سهم مدیران و تحریم‌ها در مشکلات

مدیران بی‌انگیزه، مرد روزهای تحریم نیستند

اثر تحریم‌ها و مدیریت داخلی این روزها سنگ محک چهره‌ها و مقامات سیاسی در مواجهه با مشکلات کشور هستند؛ هرکدام نمره متفاوتی به آن می‌دهند و سهم جداگانه‌ای در اظهارات‌شان برای آنها قائلند.

این صحبت‌های روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور که «تحریم‌ها اثر بسیار زیادی داشته» اگرچه انعکاس رسانه‌ای بیشتری داشت، اما رویکردهای واقع‌گرایانه دولت در مدیریت مسائل و معضلات کشور هم محسوب می‌شوند. اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه در شرایط خاص هستیم، گفته: «مدیران کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه که اهل نق‌زدن هستند، افراد این شرایط خطیر نیستند.» تلاش دولتی‌ها دور ماندن از زنده‌شدن نحوه مدیریت مقابله با تحریم‌ها در گذشته است.

آنها منتقدان جدی عملکرد دوره اجرایی کشور در سال91 بودند و تحریم‌های یکجانبه آمریکا آزمون مشابهی را برای این دولت هم رقم زده است. براساس گزارش ایسنا، جهانگیری در مراسم امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت آب و فاضلاب در وزارت نیرو، با بیان اینکه شرایط کشور خاص، خطیر و دشوار است، تصریح کرد: معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل تهدید هستند. شرایط دشوار است ولی بن‌بست نیست.

از دل شرایط دشوار، فرصت‌های زیاد و تحولات بزرگی به‌وجود می‌آید. مهم این است که عزم و اراده مدیریت بر این باشد که شرایط دشوار در کوتاه‌ترین زمان طی شود. او چندی قبل‌تر گفته بود «تحریم‌های آمریکا باعث تقویت توان داخلی و افزایش تولید ملی ایران شده است.» با این حال، طرح این مواضع مانع از نادیده‌گرفتن واقعیت‌های شرایط کشور نیز نشده است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد‌ مقاومتی با اشاره به اینکه آمریکا در نهایت بی‌قانونی و بی‌احترامی به مقررات بین‌المللی از توافق برجام خارج شد، تأکید کرد: آمریکا سعی کرد خواسته‌های ظالمانه و غیرقانونی خود را عملی کرده و ملت ایران را تحت فشار قرار دهد تا ما به خواسته‌های آن تن دهیم اما من امیدوار و مصمم هستم که با میدان‌داری فعالان اقتصادی، مدیران توانمند دولتی و کمک مردم از این شرایط با کمترین هزینه عبور می‌کنیم و به آمریکا نشان می‌دهیم از این مسیر نمی‌تواند به نتیجه برسد و تنها راه آنها در برابر ملت ما رعایت ادب، احترام و منطق است.  جهانگیری گفت: این منطقی نیست که آنها اول ما را تحریم کنند و بعد بگویند مذاکره کنیم. ما به این شرایط تن نمی‌دهیم. جهانگیری با تأکید بر اینکه تحریم‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته و آمریکا اعلام کرده ‌که علیه ما یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است گفت:  علاوه بر این آنها جنگ رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومی ملت ما تأثیر بگذارند. در این شرایط انتظار ملت ما این است که عملکرد همه دستگاه‌ها و قوا به‌گونه‌ای باشد که حداقل فشار بر زندگی آنها وارد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید