• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30142
+
-

عرضه ارز در سامانه نیما سرعت می‌گیرد

بانک مرکزی دیروز دستورالعمل تازه‌ای را تدوین و منتشر کرد که انتظار می‌رود با اجرای آن عرضه ارز در سامانه نیما سرعت گیرد.

به گزارش همشهری، نهاد ناظر بازار پول پس از آنکه نرخ دلار در بازار غیررسمی از 13هزار تومان فراتر رفت تلاش کرده با اصلاح یکسری رویه‌ها و مقررات روند بازار ارز را تحت کنترل درآورد. در روزهای اخیر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تا حدی موفق بوده است. ابلاغیه جدید بعد از آن صادر شده است که رئیس‌جمهوری چند روز پیش نسبت به عرضه نشدن ارز شرکت‌های صادراتی در سامانه نیما اعتراض کرد و این کار را خیانت نامید. بازار ثانویه ارز یا سامانه نیما که از مرداد‌ماه امسال آغاز به‌کار کرده، بازاری برای مبادله آزادانه ارز است و صادرکننده‌ها و واردکنند‌ه‌ها می‌توانند اقدام به مبادله ارز در این سامانه کنند.

انتظار می‌رفت قیمت کشف شده در این سامانه منجر به ایجاد تعادل در بازار ملتهب ارز شود اما این سامانه به‌دلیل محدودیت‌های عرضه و تقاضا تاکنون توفیقی در این هدف نداشته است. هم‌اکنون ارز مورد مبادله در این سامانه یوروست و مطابق آمار‌های دریافتی تاکنون 2میلیارد یورو ارز در این سامانه عرضه شده است. این درحالی است که حسن روحانی در زمانی که نسبت به عملکرد شرکت‌های صادرات‌محور گلایه می‌کرد، اعلام کرد باید در سال‌جاری 20میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه می‌شده است. با این توضیحات روز گذشته بانک مرکزی دستورالعملی را با عنوان دستورالعمل و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی صادر کرد. براساس این دستورالعمل گمرک مکلف است پیش از اظهار الکترونیک صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به دریافت سیستمی تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات از صادرکننده به شرح فرم پیوست اقدام و تأییدیه مربوطه را از بانک مرکزی دریافت کند.

گمرک همچنین موظف است اطلاعات پروانه‌های صادراتی را به‌صورت برخط و سیستمی به بانک مرکزی ارسال کند. مطابق این دستورالعمل صادرکنندگان کالا مکلفند حداکثر ظرف 3‌ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، حداقل 95درصد ارزش فوب کالای صادر شده را به چرخه اقتصادی بازگردانند و از طریق سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اظهار کنند. همچنین ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به صادرکنندگان توسط همه دستگاه‌های اجرایی ازجمله خدمات و تسهیلات بانکی، صدور و تمدید کارت بازرگانی و اعطای سایر مشوق‌های صادراتی و نظایر آن منوط به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و استعلام برخط و سیستمی دستگاه ذی‌ربط از بانک مرکزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید