• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29851
+
-

مسابقه پولدارشدن چگونه در جامعه رسوخ کرد؟

ستاره، فلان، مربع؛ حرکت

پرونده‌ای درباره تمایل به پول بادآورده

تحریریه درنگ 

تبلیغات تلویزیونی در سال‌های اخیر شکل جدیدی به‌خود گرفته است. به غیراز آگهی کالاهای تولیدی برای فروش بیشتر، بخشی از تبلیغات به داخل برنامه‌ها نفوذ کرده‌اند. برخی تبلیغات نیز از اساس با ساخت برنامه اختصاصی در صدا و سیما همراه است. این‌دسته از تبلیغات که با اسپانسرینگ برنامه‌های پرمخاطب همراه است، هزینه زیادی دارد.

تبلیغات‌کننده‌ها نه‌تنها پول زیادی برای حمایت از ساخت برنامه‌ها می‌پردازند بلکه دائما در حال قرعه‌کشی و اعطای جایزه به مشترکان خود هستند. این‌دسته از شرکت‌ها عموما در بخش‌هایی غیراز فروش کالا فعال هستند و نقش واسطه‌گری را در عملیات بانکی یا سرویس‌های موبایلی دارند. اینکه چگونه به درآمد بالا دست پیدا می‌کنند و در جایزه دادن رکوردشکنی کرده‌اند، بررسی‌های مفصلی را می‌طلبد اما ما به طرف دوم این ماجرا پرداخته‌ایم. کسانی که با شرکت در این مسابقه به‌دنبال کسب جایزه‌های بزرگ هستند. جایزه‌بگیرهایی که اپلیکیشن‌ها را به امید کسب جایزه بزرگ نصب می‌کنند و با انجام تراکنش بیشتر به‌دنبال امتیاز بالا هستند یا «ستاره، فلان، مربع» را شماره‌گیری می‌کنند تا یک شب تلفنشان زنگ بخورد و مجری مشهور از آن طرف خط آنها را برنده خوش‌شانس خطاب قرار دهد.

تبلیغات گسترده برای پولدارکردن آدم‌ها سابقه‌ای طولانی دارد که البته خاطرات چندان خوشایندی از آن به‌جا نمانده است. زمانی تبلیغ برای فروش سهام مجموعه پدیده در مشهد، جایگاه ثابتی در تلویزیون داشت و سرنوشت آن به ورود دستگاه‌های نظارتی و تشکیل پرونده قضایی ختم شد. پس از آن تبلیغات در بخش مؤسسات مالی اوج گرفته بود که آن هم سرنوشت خوشایندی برای سپرده‌گذاران به همراه نداشت.

البته کسانی که برای سودهای بالای 30درصد وارد سپرده‌گذاری در مؤسسات مالی و اعتباری شدند، با کمک سران سه‌قوه به اصل پول خود رسیدند و زیان آن از جانب چاپ پول به همه مردم منتقل شد. بنابراین سرنوشت کسانی که با ولع بیشتری به‌دنبال پول بوده‌اند و راه‌های عجیب و غریبی را طی کرده‌اند هم چندان ناگوار نبوده است تا برای کسانی‌که به‌دنبال روش‌های خاص می‌روند عبرت باشند. ولع پولدار‌شدن اما عموما برای کسانی کارساز است که از این احساس عمومی به نفع کسب و کار خود سود می‌برند. این‌دسته از افراد فرمول‌هایی را طراحی می‌کنند که به تحریک این حس منجر می‌شود و پول‌های اندک را از تعداد زیادی از افراد دریافت می‌کنند بنابراین پول‌ها برای کسانی می‌ماند که روی حرص‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در پرونده امروز به موضوع «ولع پول» و «میل به سریع پولدارشدن» پرداخته‌ایم. اینکه چرا علاقه به یک‌شبه پولدارشدن در ایران زیاد و تب جایزه‌بگیری از طریق شرکت در قرعه‌کشی‌ها بالاست. در این پرونده سرنوشت پرونده‌هایی نظیر پدیده شاندیز و مؤسسات مالی غیرمجاز که از ولع پولدارشدن افراد سوء‌استفاده کرده‌اند، مرور شده است. همچنین تجربه فعالیت شرکت‌های هرمی نظیر گلدکوئیست در ایران که زمانی به تحریک طبقه متوسط برای ‌پولدارشدن می‌پرداختند، مورد بررسی قرار گرفته است.

تاریخچه برگزاری رویدادهای همگانی نظیر بلیت بخت‌آزمایی و ارمغان بهزیستی که با جمع‌آوری پول‌های کوچک از تعداد زیادی از افراد، ‌شکل می‌گرفت نیز در گزارشی مورد بازخوانی قرار گرفته است.

در این پرونده، نمونه‌های سینمایی‌ای که در آنها به موضوع ولع پولدارشدن پرداخته شده نیز یادآوری شده است. همچنین تأثیر اختلاف طبقاتی در افسردگی بخشی از جامعه و تقلای آنها برای پولدارشدن در گفت‌وگو با یک اقتصاددان مورد بررسی قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید