• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 2985
+
-

بازار تخم‌مرغ در مسیر بازگشت به تعادل

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر دانه از این محصول ۴۲۰ تومان باید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد

بازار
بازار تخم‌مرغ در مسیر بازگشت به تعادل

افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر خبرساز شده است. این کالای خوراکی به‌دلیل وقوع آنفلوآنزای مرغی و تلف شدن مرغ با کمبود مواجه شد. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ابتدا ترجیح دادند از وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سخنی به میان نیاورند به همین دلیل افزایش قابل‌توجه قیمت تخم‌مرغ،  نارضایتی‌های زیادی را به‌وجود آورد. به گزارش همشهری، یکشنبه شب اما حسن روحانی به وزرا و مسئولان دولتی تذکر داد که باید به‌طور روزانه در مورد مشکلات و مسائل موجود سخن بگویند. حسن روحانی موضوع آنفلوآنزا و گرانی تخم‌مرغ را شاهد مثال قرار داد و از عدم اطلاع‌رسانی این پدیده قبل از بروز در بازار،  گلایه کرد. بر همین اساس روز گذشته وزیر جهاد‌کشاورزی به ارائه توضیحاتی در مورد کمبود تخم مرغ و چالش‌هایی که در بازار ایجاد شده،  پرداخت. وزیر جهاد کشاورزی گفت: به‌دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با کسری تخم مرغ مواجه هستیم که تلاش می‌شود با تامین بخشی از آن از طریق واردات و کنترل چگونگی توزیع در بازار مصرف آن را متعادل کنیم.

به گفته محمود حجتی،  این در حالی است که بیماری یاد شده برای دومین سال واحدها و مزارع پرورشی مرغ تخم‌گذار را با مشکل مواجه کرد؛ سال گذشته بخش عمده‌ای از مزارع از دست رفت اما توانستیم با اقدام‌های تکمیلی و توسعه‌ای و افزایش ظرفیت‌ها با کمک مرغداران، در نهایت عرضه و تقاضای این محصول را متناسب کنیم. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته تخم‌مرغ تولیدی ما ارزان‌تر از تخم‌مرغی وارداتی است. وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت برخی محصولات همچون لبنیات گفت: تولید شیر در داخل کشور انجام می‌شود،  اما شیر تولیدی دامداران ما از قیمت جهانی این محصول و حتی قیمت مصوب تعیین شده پایین‌تر به فروش می‌رسد به‌طوری که دامداران ما متضرر هستند درحالی که دامداران هم از همین قشر مردم هستند که از دسترنج خود بهره‌مند نمی‌شوند. حجتی ضمن ابراز شرمندگی از دامداران و دهک‌های پایین درآمدی افزود: با وجود اینکه دامداران متضررند حتی بخشی از اقشار جامعه امکان استفاده از تولیدات هموطنان خود را ندارند. تلاش داریم با افزایش تولید بتوانیم دسترسی آحاد جامعه را به تولیدات داخلی فراهم کنیم.

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی نیز روز گذشته از ابلاغ وزیر کشور به استانداران جهت انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و به مهر گفت: بیمه به‌زودی ١٣٠میلیاردتومان خسارت به مرغداران پرداخت می‌کند. وی با اشاره به اینکه سال قبل حدود ١٢میلیون مرغ به‌دلیل ابتلا به این بیماری در کشور معدوم شد، گفت: امسال نیز میزان مرغ‌های معدومی در همین حدود بوده است. در همین حال اعلام شده که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر دانه از این محصول ۴۲۰ تومان باید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و متقاضیان درصورت مواجه شدن با قیمت‌های بالاتر می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام کنند تا با گرانفروشان برخورد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید