• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 2983
+
-

روحانی: اقتصاد جراحی بزرگ می‌خواهد

دیروز روسای کمیسیون‌های تخصصی، مهمان رئیس‌جمهور بودند. آنها به پاستور رفتند تا برای پایان دادن به اعتراضات روزهای اخیر راه چاره‌ای بیابند. به‌رغم این دستور کار اما نشست هم‌اندیشی دولت و مجلس به محفلی برای طرح گلایه‌های حسن روحانی از تنهایی دولت در عرصه اقتصادی بدل شد.

باوجود این گلایه‌ها اما روحانی در نهایت همدلی و همراهی بیش از پیش همه قوا و حصول وحدت ملی برای رفع مشکلات مردم را ضروری دانست. قاب خندانی که در پایان نشست روحانی و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ثبت رسیده نیز موید دلگرمی پاستور و بهارستان برای جلب رضایت معترضان است؛ مهم‌ترین فرازهای سخنان دیروز روحانی به نقل از سایت اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری در پی می‌آید:

  شما نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس مطلع هستید، شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است.  

امسال رشد اقتصادی ما در ۶ماهه اول، ۶درصد است. تمام کشورها به‌طور متوسط رشد اقتصادی‌شان ۲ الی ۳درصد است. ما ۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. نتیجه تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، گواه یک کار عظیم است؛ ۷۰۰ هزار شغل درست کردن، مگر کار کمی است؟  

از 360هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، 60هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی و بیشتر از 40هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می‌کند؛ 60هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و 10الی 11هزار میلیارد تومان هم به‌عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم؛ علاوه بر آن برای توسعه کشاورزی نیز یارانه‌هایی ارائه می‌کنیم که در مجموع نزدیک به 200هزار میلیارد تومان از این 360هزار میلیارد تومان به‌خاطر مسائلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود.   ما که نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده است. کشور ما گل و بلبل نیست، مشکل داریم.  

حل برخی از مشکلات زمانبر است، آماری که دیروز دیدم بارندگی پاییز امسال نسبت به پاییز متوسط ۱۰ سال گذشته، ۵۵ درصد کاهش یافته است. اینکه دست ما نیست. باید دعا کنیم رحمت خداوند بر ما نازل شود. در مورد زلزله هم از شمال تا جنوب ایران می‌لرزد، اینها که دست ما نیست.  

ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاری انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند، به خوبی جمع می‌کند. ملت بزرگ ما هم از چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست.  

مؤسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولت نداشته و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوزهایشان مجوزهای تعاونی برای دهه ۸۰ و قدیمی است، اشکالات و مشکلاتی داشتند، دولت برای اینکه این مسائل را حل کند، تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان، پول گذاشته، این بار سنگینی بر دوش دولت است. ما این کار را کردیم. به‌عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ 

  برخی رفتند به یک مؤسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به مؤسسه کاسپین بانک مرکزی مجوز داده، شما می‌دانید که مؤسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل این نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم؛ یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد.  

یک عده اعتراض یا انتقاد دارند منتها باید طریق و مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده‌ای در این وسط آمدند دارند با تحریک دیگران سوءاستفاده می‌کنند. آن هم معلوم است که برای چیست؟

  بهترین پاسخ در برابر اینگونه حوادث، چه مشکلات و چه اینگونه مسائل وحدت ملی ماست. اولین مصداق وحدت هم وحدت مسئولان است؛ یعنی مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و همه افرادی که در این کشور مسئولیت دارند، همه باید کنار هم قرار بگیرند و متحد و یکصدا شوند.  

نمی خواهم وارد بحث در این‌باره بشوم که ریشه این حوادث که ایجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود. درباره این مسئله در یک فرصت و زمان دیگر می‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز باید متحد باشیم. بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنیت و مصالح ملی و ثبات ما و منطقه است.

  همیشه نمی‌شود مریض را با قرص خوب کرد و گاهی جراحی می‌خواهد. الان مشکل بیکاری و معضل اشتغال داریم. باید به شکلی آن را حل کنیم. شما می‌گویید بودجه اشتغال را از جای دیگری بیاورید. اهلا و سهلا، شما نمایندگان مجلس هستید. شما می‌گویید این بودجه را از اینجا نبریم، خوب بگویید از کجا بیاوریم، هر جا بگویید ما حرفی نداریم.  

من برنامه دادم و مردم به این برنامه رأی دادند. به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را می‌خواهم از بین ببرم. به مردم گفتم که می‌خواهم مشکل اشتغال را درست کنم. بر این مبنا مردم آمدند به من رأی دادند. من باید به مردم چه بگویم؟ بگویم من برای اشتغال برنامه ندارم. باید بگویم برنامه دارم، برای اینکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دلیلی آمد گفت من رأی نمی‌دهم. باید به مردم شفاف بگوییم.

  سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان از جیب دولت به‌خاطر کمبود‌های صندوق‌های بازنشستگی، می‌رود دلیل آن عمدتاً به تصمیمات مجلس و دولت در گذشته مربوط می‌شود؛ با تصویب بازنشستگی زودهنگام، ورودی پول به این صندوق کم شده و خروجی آن زیاد می‌شود و نتیجه آن کسری در صندوق است که هر سال هم بدتر می‌شود و سال آینده باید پول بیشتری برای آن بگذارید.   روحانی با بیان اینکه مردم تنها به‌خاطر مشکلات اقتصادی به خیابان نیامده‌اند و فقط پول و نان و آب نمی‌خواهند، گفت: یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید