• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29710
+
-

دولت هزینه نصب فیلتر دوده دیزلی‌ها را بدهد

تا زمانی که استانداردهای لازم  برای کاهش آلایندگی اتوبوس و کامیون‌ها هنگام تولید رعایت نشود، سختگیری در معاینه فنی به تنهایی راهگشا نخواهد بود. به گزارش همشهری، از ابتدای مهر امسال تردد کامیون‌های پایتخت بدون معاینه فنی با جریمه همراه خواهد شد و با توجه به فرسودگی ناوگان کامیون شهری تهران، مشکلات جدی برای تردد آنها به‌وجود خواهد آمد. ناگفته نماند کامیون‌ها عامل 30درصد ذرات معلق تهران هستند و دوده حاصل از تردد آنها سرطان‌زاست. طبق مصوبه هیأت دولت باید کامیون‌ها به فیلتر دوده مجهز شوند و این فناوری تنها راه مقابله با آلایندگی آنهاست.

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این خبر درخصوص توقف کامیون‌ و اتوبوس‌های بدون معاینه فنی و تأثیرش بر کاهش آلودگی‌ها گفت: اجرای این طرح به‌دلیل نقش برجسته کامیون و اتوبوس‌ها در ایجاد آلودگی پایتخت است، البته باید درنظر داشت طبیعت این نوع از ماشین‌های سنگین، با خودروهای سواری متفاوت است و تا زمانی که استانداردهای لازم این نوع خودروها هنگام تولید رعایت نشود، سختگیری در معاینه فنی به تنهایی راهگشا نخواهد بود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت اجرای این طرح در تمام سطح کشور گفت: این طرح در تمام سطح کشور اجرایی می‌شود، حتی در بخش‌هایی از شمال کشور که به‌دلیل وجود دریا و جنگل مشکل آلودگی هوا ندارند؛ چرا که معتقدیم، امکان اجرای چندگانه قانون وجود ندارد و باید به‌صورت یکپارچه در همه جا اجرایی شود. محجوب گفت: تمامی فضا‌های‌ کشور یک فضای واحد است و وجود آلودگی در هر نقطه از کشور ناخوشایند است، مهم‌ترین موضوع آب و هوا نیز عدم‌ثبات مکانی آلودگی‌هاست که ممکن است با وزش باد از شهری به شهر دیگر منتقل شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه زیاد استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای سنگین، گفت: استفاده از فیلتر دوده تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی ناشی از خودروهای سنگین دارد و باید برای کنترل هزینه تهیه آن اقداماتی صورت بگیرد. بهتر است، سازمان محیط‌زیست با همکاری دولت، به این مسئله ورود کرده و هزینه تهیه فیلتر دوده را کاهش بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید