• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29597
+
-

کاخ سفید ؛«باغ وحش بدون حفاظ»

باب وودوارد روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب جدیدش، تصویر تکان‌دهنده‌ای را از آنچه که در کاخ سفید ترامپ می‌گذرد ارائه کرده‌است

آمریکا
کاخ سفید ؛«باغ وحش بدون حفاظ»



دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، چنان تصمیم‌های غیرمنطقی و بچه‌گانه‌ای می‌گیرد که گاهی نزدیک‌ترین مشاوران و دستیارانش، اسناد و نامه‌ها را از میز او می‌دزدند تا او با امضای آنها، امنیت ملی کشورش را به خطر نیندازد. این تصویری است که باب وودوارد روزنامه‌نگار برجسته واشنگتن‌پست در کتاب جدید خود با نام «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» که قرار است یازدهم سپتامبر به‌صورت عمومی عرضه شود، ارائه کرده است. در این کتاب که وودوارد آن را براساس صدها ساعت مصاحبه با ده‌ها منبع در حلقه درونی ترامپ و همینطور اسناد و یادداشت‌های روزانه و فایل‌های مرتبط با کاخ سفید نوشته، از روابط فردی بین ترامپ و دستیارانش و برداشت‌های تکان‌دهنده آنها از شیوه کار و همینطور شخص ترامپ پرده برداشته شده است. 

از «دروغگو» خواندن ترامپ گرفته تا تشبیه درک او به «یک دانش‌آموز کلاس پنجم یا ششم»، بخشی از افشاگری‌های تکان‌دهنده این کتاب درباره طرز نگاه دستیاران و نزدیکان ترامپ به اوست.
انتشار نخستین گزارش‌ها درباره این کتاب توسط سی‌ان‌ان و همینطور واشنگتن‌پست، ‌طبق انتظار با تکذیب اصولی کاخ سفید، ‌ترامپ و همینطور جیم متیس، وزیر دفاع و جان کلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور که نقل‌قول‌هایی از آنها در کتاب آمده مواجه شد.
ترامپ در توییتر، مشخصا تعابیری از خود را که درباره جف سشنز، دادستان کل نقل شده تکذیب کرد و کتاب را وسیله‌ای برای «فریب مردم» خواند.

زندگی در شهر دیوانه‌ها

از میان تمام موضوعاتی که وودوارد در این کتاب مطرح کرده، هیچ کدام به اندازه روش‌های دستیاران و مشاوران ارشد برای جلوگیری از اقدامات مضر او تکان‌دهنده‌تر نیست. بر این اساس، گری کان، مشاور ارشد اقتصادی سابق ترامپ یک‌بار نامه‌ای را که به عقیده‌اش امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌انداخته از روی میز کار رئیس‌جمهور برداشته تا امضا نشود و جالب این است که ترامپ بعد از این کار، هرگز پیگیر نامه‌ای که با اصرار او تنظیم شده بود، نشده است. براساس این نامه، آمریکا از یک توافقنامه تجاری بسیار مهم با کره‌جنوبی کنار می‌کشیده است. کان در این مورد تنها نبوده و راب پورتر، دبیر سابق دفتر رئیس‌جمهور هم از این تاکتیک استفاده می‌کرده است.
وودوارد بارها در کتابش به تلاش کارکنان دفتر رئیس‌جمهوری برای منحرف کردن رئیس‌جمهور از برخی تصمیم‌گیری‌ها صحبت کرده و آن را به چیزی شبیه «کودتای اداری» تشبیه کرده است.

این کتاب همچنین مدعی است که ترامپ به پنتاگون دستور داده بود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ترور شود؛ «باید او را بکشیم! باید دست به‌کار شویم. باید تا آنجا که می‌شود آنها را بکشیم.» وودوارد نوشته است که متیس به این درخواست گوش داده اما بعد از پایان مکالمه با ترامپ، گفته است که «هیچ‌کدام از آنها» را اجرا نخواهد کرد. یکی از نقل‌‌قول‌های عجیب این کتاب هم مربوط به متیس است؛ بر این اساس، متیس گفته است که درک ترامپ، به اندازه درک «یک دانش‌آموز کلاس پنجم یا ششم» (کودک 10 یا 11ساله) است. در بخش‌های دیگری از کتاب، ‌نقل‌قول‌های عجیب دیگری بیان شده است؛ برای نمونه، جان داد، وکیل سابق ترامپ او را «دروغگو» می‌خواند و به نقل از کلی آمده است: «ما در شهر دیوانه‌ها هستیم. این بدترین شغلی است که تا حالا داشته‌ام.»

رابطه ترامپ با اطرافیانش هم که البته پیش‌تر در کتاب «آتش و خشم» نوشته مایکل وولف به آن اشاره شده بود، بخش دیگری از این کتاب است. در این کتاب به نقل از نزدیکان ترامپ آمده است که او از تحقیر همکاران و مشاوران خود لذت می‌برد. کتاب به‌خصوص به رابطه او با جف سشنز پرداخته و به نقل از ترامپ نوشته است: «این مرد (سشنز) از نظر روانی عقب‌افتاده است. او یک جنوبی احمق است.»

از ترامپ درباره رنس پریبوس، نخستین رئیس دفترش هم نقل شده که« او یک موش است که این‌ور و آن‌ور سرک می‌کشد.» وودوارد به نقل از منابع خود نوشته که ترامپ به‌شدت نسبت به مسئله تحقیقات درباره ارتباط کارزار تبلیغاتی‌اش با روسیه حساس و نسبت به آن عقده‌ای شده است. همچنین به نگرانی مشاوران او درباره حضور فعال درباره توییتر هم پرداخته شده است.
نقل‌قول طلایی این کتاب که به‌خوبی وضعیت کاخ سفید در دوران ترامپ را تشریح می‌کند متعلق به پریبوس است که نهاد ریاست‌جمهوری آمریکا را به یک باغ وحش تشبیه می‌کند؛ «وقتی یک مار، یک موش، شاهین، خرگوش، یک کوسه و یک فک دریایی را در یک باغ‌وحش بدون حفاظ بگذارید، اوضاع خیلی زود زننده و خونبار می‌شود.»

وودوارد چقدر معتبر است؟

واشنگتن‌پست نوشته است که تلاش‌های وودوارد برای گفت‌وگو با ترامپ بی‌نتیجه بوده اما بعد از اتمام کار، ترامپ با وودوارد تلفنی صحبت کرده و به او گفته که رفتارش عادلانه نبوده است. وودوارد البته از کار خود دفاع کرده است. وودوارد یکی از معتبرترین روزنامه‌نگاران جهان است و هیچ‌کس به اندازه او در فضای سیاسی آمریکا، مورد احترام و مشاوره سیاستمداران نیست. او همراه با کارل برنستاین در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای روزنامه‌نگاری تحقیقی دنیا، ماجرای واترگیت را که به استعفای ریچارد نیکسون منتهی شد، فاش کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید