• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29561
+
-

استدلال معنوی پیامبر اکرم ص و حقانیت اهل بیت ع

دیدگاه
استدلال معنوی پیامبر اکرم ص و حقانیت اهل بیت ع

علیرضا علیدوست، کارشناس مسایل مذهبی

تصمیم پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه و آله برای جهانی‌شدن دین مبین اسلام، این بار همراه با یک حادثه مبارک و اعجازی دیگر محقق شده است. تبلیغ و تبیین در برخی موارد، هزینه‌بردار و سنگین است اما به دلیل اهمیت امری مقدس و الهی که برگرفته از ایمان راسخ و تلألو انوار آسمانی است این شجاعت و همت مضاعف را به انسان مقرب و برگزیده، خداوند تبارک و تعالی مرحمت می‌کند.

آری! در بیست‌وچهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری رسول مکرم اسلام طی نامه‌ای که خبر از دعوت عمومی می‌دهد مردمان مسیحی نجران را همراه با پیکی منتخب به سوی اسلام فرامی‌خواند اما آنان با وجود استدلال‌‌ها و براهین مبرهن، سر باز زده و از استدلال منطقی، متقن و آشکارای ایشان سرپیچی می‌نمایند. نهایتا هر دو طرف حاضر می‌شوند برای اثبات حقانیت خودشان مباهله کنند؛ یعنی هر یک از طرفین (متخاصم) برای طرف دیگر به اراده الهی عذاب و نزول بلا بخواهد تا در نتیجه، هلاکت هر کدام، اثبات حق دیگری را در پی بیاورد. در این میان با قبول این سخن از پیامبر اکرم(ص) مسیحیان نجران به شور نشستند که اگر مدعی نبوت با لشکری انبوه و تعداد کثیری حاضر شد آنچه می‌توانید عجز و ناله و دعا کنید و در غیر این صورت، با تأمل پاسخ دهید؛ چراکه شکست در این میدان، سرافکندگی بس‌ عظیم و تبلیغاتی گسترده علیه ما در پی خواهد داشت.

روز موعود فرارسید. همگان به نظاره نشستند تا اعجازی دیگر و عظمتی بزرگ به بار نشیند و ثمره آن به نفع عموم مسلمین به‌ویژه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام رقم بخورد. مردم در انتظارند؛ گویی هدف مقدس این بار به گونه‌ای به تصویر درآمده است که پیامبر الهی، پاره تن خود و جان خودش یعنی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و فرزندان جگرگوشه خود را مصروف راهش کرده است. (سوره آل‌عمران، آیه61)

بزرگ مسیحیان نجران با مشاهده چهره‌های آسمانی و نورانی، در ضمیر ناخودآگاه خویش، به عظمت و قدرت مسخر در درون آل‌کسا پی می‌برد و به‌سرعت از پیامبر مهربانی و رحمت، تقاضای پرداخت جزیه و تسلیم می‌کند.
پیامبر با دیدن چنین صحنه‌ای اشک در چشمانش حلقه می‌زند و با تکبیر (الله اکبر) همگان را دعوت به تکریم و تعظیم اهل بیت علیهم‌السلام می‌کند.

در پایان به پاره‌ای از نکات مهم این روز مبارک و مقدس اشاره می‌کنم:
1- مباهله می‌تواند در هر عصر و زمانه‌ای محقق شود، چرا که ظالمین و مظلومین تا ظهور منجی عالم بشریت وجود عینی و خارجی دارند.
2- اگر استدلال منطقی کارساز نبود و طرف‌تان اقناع نشد به دستور قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌ و آله بهتر است به ریسمان دعا و خواستن از پروردگارتان چنگ زنید.
3- همواره گروهی را به عنوان همراه و مدافع از حریم الهی در کنار خود پرورش دهید و سعی در شکوفایی جامعه اسلامی نمایید، چرا که کارهای بزرگ از منشأ مبارک جوشش می‌کند و نیز انسان‌های بزرگوار می‌طلبد.
4- در درگیری‌ها و اختلافات به خداوند متعال و رسول مکرمش پناه ببرید، چرا که او یار و یاور مظلومان است.
5- از جبهه حق، خداوند دفاع می‌کند و از جبهه باطل، شیطان؛ مکر و حیله شیطان در مقابل نور الهی ضعیف و بی‌اثر است.
6- بنا به فرمایش اهل بیت علیهم‌السلام، یاور مظلومان باشید و خصم ظالمان؛ چراکه نصرت الهی شامل مؤمنین و مردمان راسخ الهی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید