• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 237981
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48X50
+
-

اکرم عفیف بچه خوبی است!

شجاع خليل‌زاده مدافع فيکس تيم ملي از بازي حيثيتي با قطر بحث داغ انتقادات از تيم ملي و شرايط خودش و تراکتور مي‌گويد

اکرم عفیف بچه خوبی است!

امیرحسین اعظمی

شجاع خلیل‌زاده در 35‌سالگی همچنان یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی است. او قبل از جام‌جهانی قطر هم مدافع مورد اعتماد دراگان اسکوچیچ بود ولی با آمدن کارلوس کی‌روش، موقعیت خوب خودش را از دست داد. حالا شجاع امیدوار است با ادامه این روند در جام‌جهانی 2026 حضور داشته باشد. با خلیل‌زاده درخصوص برد تیم ملی برابر قطر، شرایط تراکتور و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم و او به سؤالات همشهری پاسخ داد.

   از بازی با قطر شروع کنیم. فکر می‌کردید 4‌گل به این تیم بزنید؟
ما در جام ملت‌ها برابر آنها شکست خوردیم و آن باخت در واقع بدترین اتفاق دوران ورزشی من بود. اگر آن بازی را می‌بردیم راهی فینال می‌شدیم و شانس زیادی برای قهرمانی داشتیم ولی متأسفانه شکست خوردیم، آن هم درحالی‌که لیاقت برد را داشتیم. این بازی به نوعی حیثیتی بود و دوست داشتیم آن شکست را جبران کنیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد.

  برخی از بازیکنان تیم ملی هم کری شدیدی با اکرم عفیف داشتند.
اکرم عفیف بچه خوبی است و من او را می‌شناسم. او در زمین مسابقه شکل بدی از خودش نشان می‌دهد و حاشیه را دوست دارد ولی در مجموع بچه خوبی است و رفتاری که بیرون از زمین دارد، با داخل زمین فرق می‌کند. به هر حال همه بچه‌ها در این بازی انگیزه زیادی داشتند تا نتیجه خوبی بگیریم و خدا را شکر که با اختلاف گل بالا قطر را شکست دادیم. چند گل دیگر هم می‌توانستیم بزنیم.

  بعد از بازی هم امیر قلعه‌نویی به‌شدت علیه منتقدان تیم ملی جبهه گرفت. در این مورد چه صحبتی داری؟
من زیاد دوست ندارم در این مورد صحبت کنم. همه ما ایرانی هستیم و دوست داریم تیم ملی نتیجه بگیرد تا مردم خوشحال شوند. آقای قلعه‌نویی هم چند‌بار گفته‌اند که از انتقاد استقبال می‌کند ولی اینکه برخی دنبال تخریب باشند درست نیست. من هم به‌عنوان یک بازیکن اگر با انتقادی روبه‌رو شوم که به پیشرفت فوتبالم کمک کند، قطعا استقبال می‌کنم ولی اینکه تخریب و هدف شخصی در کار باشد چندان درست نیست.

  قلعه‌نویی گفته که تیم ملی می‌تواند در جام‌جهانی به دور حذفی صعود کند. نظر تو چیست؟
ما تیم خوبی داریم و امیرخان حتی قبل از بازی با ژاپن هم به ما گفت که می‌توانیم این تیم را شکست بدهیم. بدون شک بعد از صعود به جام‌جهانی، هدف ما این است که برای نخستین بار در تاریخ به دور حذفی صعود کنیم و این دور از دسترس نیست. فقط امیدوارم بتوانیم اردوهای خوبی داشته باشیم و بازی‌های تدارکاتی هم بسیار مهم است. ما می‌توانیم برابر تیم‌های قوی بازی کنیم و محک بخوریم.

  قبل از بازی با قطر انتقادهایی از عملکرد تیم ملی صورت گرفت. در این خصوص چه صحبتی داری؟
چرا این انتقادها زمان مربیان قبلی وجود نداشت؟ اگر جای امیر قلعه‌نویی، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، آیا این انتقادها صورت می‌گرفت؟ ما بازی به بازی جلو می‌رویم و الان هم در جدول مقدماتی جام‌جهانی صدرنشین هستیم. همه تیم‌ها دنبال پیشرفت هستند و شما باید امکانات و سخت‌افزار فوتبال ایران را هم درنظر بگیرید. همه می‌دانند فوتبال ایران چه مشکلاتی دارد و برخی انتقادها واقعا درست نیست. بهتر است نگاهی به امکانات تیم‌های عربی و شرق آسیا بیندازید. ما واقعا با آنها قابل قیاس نیستیم.

  خیلی‌ها انتظار داشتند این نسل از تیم ملی با بازیکنان باکیفیتی که داشت، در این چند دوره‌ای که در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد، یک‌بار قهرمان می‌شد. نظر خودت چیست؟
5دهه از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌ها می‌گذرد و ما با نسل‌ها و تیم‌های مختلف در این جام قهرمان نشدیم. من دنبال مقایسه کردن نیستم و این کار درست نیست. هر تیمی در هر دوره‌ای تلاش کرد تا خوب نتیجه بگیرد و مردم ایران را خوشحال کند. اگر قهرمان نشدیم حتما دلیل دارد. فوتبال ما از لحاظ برنامه‌‌ریزی، آینده‌نگری، ساختار، امکانات و خیلی چیزهای دیگر مشکل دارد.

  در 35سالگی همچنان یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی هستی. فکر می‌کنی در جام‌جهانی بعدی بازی کنی؟
سعی می‌کنم سالم زندگی کنم و خدا را شکر که در رده باشگاهی و ملی شرایط خوبی دارم. همه می‌دانند که قلعه‌نویی مربی سختگیری است و طبیعتا اگر خوب نباشم ممکن است بازی نکنم. همیشه سعی کردم در تمرین و زمین مسابقه بهترین باشم و امیدوارم بتوانم در جام‌جهانی بعدی بازی کنم. در جام‌جهانی قبلی هم شرایط خوبی داشتم و دیدید که چه اتفاقاتی رخ داد. بعد از آن هم حرفی در مورد کی‌روش نزدم. من در بهترین سال‌های فوتبالم توسط او دعوت نمی‌شدم ولی بعد از اینکه از تیم ملی رفت صحبتی نکردم.

برخی‌ها دنبال محروم کردن بیرانوند هستند
  در مورد شرایط تراکتور صحبت کن. در آخرین بازی به فولاد باختید و حالا در رده پنجم قرار دارید.
متأسفم که نتیجه خوبی نگرفتیم ولی باید خیلی سریع دنبال جبران این باخت باشیم؛ هم در آسیا و هم در لیگ برتر. هواداران از تیم انتظار برد دارند و باید آنها را خوشحال کنیم.

  فکر می‌کنی امسال، طلسم قهرمان نشدن تراکتور در لیگ برتر شکسته شود؟
تمام هدف ما این است که بهترین رتبه ممکن را کسب کنیم. اگر می‌خواهیم یک موفقیت بزرگ را رقم بزنیم باید در زمین مسابقه حرف‌مان را بزنیم. صحبت از قهرمانی زود است و باید در زمین نشان دهیم که چه می‌خواهیم و دنبال چه هدفی هستیم.

  بعد از باخت به فولاد، از اینکه آنها در زمین خوشحالی می‌کردند عصبانی شدی ولی خودتان بعد از شکست دادن سپاهان در اصفهان، در زمین خوشحالی کردید. در این خصوص صحبت می‌کنی؟
من هیچ وقت به یاد ندارم به تماشاگران بی‌احترامی کرده باشم. هر وقت به اصفهان می‌روم به من فحاشی می‌کنند درحالی‌که هرگز هواداران را تحریک نکردم. وقتی فحش می‌دهند و این اتفاق مدام و در هر سال تکرار می‌شود، این طبیعی است که روی من تأثیر منفی می‌گذارد.

  در مورد تراکتور، نکته این است که در تبریز نتایج خوبی نگرفته. فکر می‌کنی دلیلش چیست؟
واقعا خودمان هم از این موضوع غافلگیر شدیم. نمی‌دانم چه باید بگویم ولی قطعا جبران می‌کنیم.

  این روزها خبرهایی در مورد احتمال محرومیت بیرانوند توسط کمیته استیناف مطرح شده است. فکر می‌کنی چنین حکمی صادر شود؟
فشارهایی که روی بیرانوند ایجاد شده ناحق است. برخی مجریان و برخی برنامه‌ها، صبح که شروع می‌شود دنبال محروم کردن بیرانوند هستند و این کار درست نیست. کمیته انضباطی که حکم خودش را داد و امیدوارم کمیته استیناف هم حکم را به سود بیرانوند بدهد و جریمه این بازیکن را هم ببندند. البته بیرانوند هم اشتباهاتی دارد و اشتباه بزرگ او این است که مصاحبه می‌کند و جواب می‌دهد. او باید در سکوت کارش را انجام دهد.

  چند روز پیش باز هم در حمایت از زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، متنی منتشر کردی که این موضوع با برخی انتقادها همراه بود. در این مورد چه صحبتی داری؟
زنوزی نیاز به تعریف و تمجید من ندارد. اگر از او تعریف می‌کنم آیا قرار است به قرارداد من اضافه شود؟ من کاپیتان تیم و قبل‌تر از آن یک بازیکن هستم و می‌دانم امکانات برای یک تیم چقدر مهم است. خیلی‌ها دلش را ندارند در این فوتبال هزار تومان هزینه کنند ولی آقای زنوزی بهترین امکانات را در اختیار تراکتور قرار داده است. من دوست دارم از زحمات مالک تیم تشکر کنم و مهم نیست بعضی‌ها چگونه فکر کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید